Zombie Driver HD

Anmeldt af: Dennis Haagensen - 1. januar 2008 - kl. 01:00
5 0

Grrrr. Aaargh. Uuuhngh. Blaargh. Eller sagt på godt gammelt dansk: Zombierne invaderer, så hop i bilen og mej dem ned! Læs anmeldelsen af Zombie Driver HD.

Man skal ikke lede længe for at finde zombie-relaterede spil i dag. Dead Rising, Dead Island og Left 4 Dead er blandt de mest populære, men nu forsøger EXOR Studios at blande sig med Xbox Live Arcade-titlen Zombie Driver HD.

Spillet beskrives bedst som en kombination af Carmageddon og Grand Theft Auto 2. Siddende højt over en zombie-inficeret storby styrer du dit køretøj gennem horder af udøde på vej mod det endelig mål; overlevelse.

I singleplayer-kampagnen rekrutteres du af militæret til at udføre specifikke opgaver rundt omkring i byen for at standse invasionen. Til det formål har du, til at starte med, din specialbyggede taxi, udstyret med våben, turbo og uden tvivl også nogle seriøst effektive vinduesviskere. Kampagnen består af 31 forskellige missioner, der spænder meget vidt. Du skal redde overlevende, transportere farlig last, forsvare områder, slukke ildebrande og selvfølgelig lave hjulspin i så mange kranier som muligt.

Efterhånden som du redder folk rundt omkring i byen får du adgang til deres køretøjer. Spillet indeholder 13 forskellige, blandt andet en politibil, en bulldozer, en ambulance og sågar en kampvogn. Valget af køretøj er vigtigt på grund af missionernes udformning. Skal du redde 18 personer rundt om i byen, så kommer sportsvognen lidt til kort, mens skolebussen har mere end plads nok. Enkelte missioner lader dig ikke selv vælge køretøjet, men i de fleste er der stort set frit valg. Specialkøretøjer som kampvognen og bulldozeren er dog ikke tilgængelige i alle missioner.

Rundt omkring på banerne finder du diverse power-ups. Maskingeværer, flammekastere, raketstyr og railguns er blandt dine våben, men der er også power-ups, der reparerer dit køretøj eller giver dig et ekstra skud turbo. Alle våben har begrænset ammunition, så det handler om at økonomisere lidt med skuddene. Alle power-ups dukker dog op på samme sted igen efter et stykke tid, så hvis du bliver i området har du hurtig adgang til mere ammunition.

Singleplayer-kampagnen byder også på et antal bosser, blandt andet et kæmpemæssigt muteret træ, der angriber dig efter alle kunstens regler. Disse kampe byder på en udfordring, da alle våben kun kan skyde lige frem, så det er nødvendigt at holde forholdsvist stille foran fjenderne, hvis du skal gøre dig håb om at overleve.

Alle køretøjer og våben kan opgraderes med penge, der optjenes både ved hoved- og delmål i missionerne. Våbenopgraderingerne er fælles for alle køretøjer, mens opgradering af hastighed, pansring og deslige er bundet til det enkelte køretøj.

Udover singleplayer-kampagnen byder Zombie Driver HD også på de såkaldte Slaughter og Blood Race modes. Slaugter Mode består af 7 små lukkede baner med stadig større grupperinger af zombier, der skal nedslagtes for at få opgraderinger og selvfølgelig point. Opgraderingerne i Slaughter Mode er dog midlertidige og har ingen indvirkning på din singleplayer-kampagne.

Blood Race er en turneringsform, der er opbygget af et antal forskellige løb. Løbene er inddelt i 3 kategorier. Race, Eliminator og Endurance. Eliminator-typen går ud på at nedkæmpe så mange andre kørere som muligt, mens Endurance er en jagt på checkpoints og dermed længere frist på den tidsindstillede bombe på dit tag. Point tildeles for din endelige placering og er udslagsgivende for den pokal du vinder til sidst i turneringerne.

Zombie Driver HD er stort set kun en singleplayer-oplevelse, hvilket er synd. EXOR Studios har forsøgt at give spillet et konkurrence-element i form af highscorelister, men det falder lidt til jorden, også selv om man kan se sin nærmeste konkurrents score på skærmen mens man slagter zombies i Slaughter Mode.

Grafisk set er spillet flot. Så flot faktisk at man undrer sig over hvorfor udviklerne har valgt det høje kameraperspektiv istedet for en mere personlig 3D-oplevelse på gadeplan. Lyseffekter, eksplosioner og den rå mængde zombier på skærmen giver indtryk af et spil, der er lagt liv og sjæl i.

Zombie-spil burde være nemme at lægge lyd til. Og Zombie Driver HD har da også cool våbenlyde, gutturale zombiebrøl og den rette motorlyd, men desværre også elendigt stemmeskuespil. Mange af de personer, man kommer i kontakt med i kampagnen, lyder som om de læser op fra manuskriptet uden nogen indlevelse i eller endsige forståelse for hvad der står.

Zombie Driver HD er, på trods af den lidt ensomme oplevelse, et rigtigt morsomt spil. Styringen er i top, køretøjerne er tilpas varierede og spillet er flydende og hurtigt. Manglen på den ellers oplagte multiplayer trækker ned, men ikke ligeså meget som stemmeskuespillet. Men hvis du elsker at nakke de udøde og stadig husker GTA 2 med glæde, så snyd ikke dig selv for at opleve Zombie Driver HD.
Zombie Driver HD

Zombie Driver HD

UdviklerEXOR Studios