Zombie Apocalypse

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 11. oktober 2009 - kl. 21:05
11 0

Hvad er det for en underlig lyd fra haven skat... skat?

Kender du de film der bedst ses med en ordentlig spand popcorn, en cola i nærheden og hjernen parkeret på stand-by? Zombie Apocalypse er en spiludgave af disse film.

Det er et velkendt faktum, at zombier og gamere gerne finder sammen i en meget blodig cocktail af afskårne lemmer og hjerneædende lig. Dette har vi set i Resident Evil, Dead Rising og House of Dead og nu skal vi så endnu engang stifte bekendtskab med zombier i Konami og Nihilistic Software’s Zombie Apocalypse.

Som så ofte før, når zombier er involveret, så er det ikke historien der trækker hele læsset, tværtimod og Zombie Apocalypse er ingen undtagelse. Lokalområdet er inficeret med en ondsindet virus der gør alle smittede til levende døde, og du skal nu forsøge at overleve.

I bedste Left 4 Dead stil er der fire overlevende som man skal styre. Det er kun udseendet der betyder noget, for de har ikke fordele og ulemper alt efter hvem man vælger. Samtlige er udstyret med en maskinpistol og naturligvis zombiernes fjende nummer ét, den altid blodige motorsav.

Herefter er spillet enkelt – det handler om at overleve, og det skal gerne være længst muligt. Der er syv forskellige baner som går igen og igen, og de levende døde angriber spilleren i bølge efter bølge. I starten er det nemt at pille liv og lemmer ud af disse misfostre, men efterhånden som spillet udvikler sig, er der også ændringer at finde hos de typer af zombier man møder. Der kommer store zombier, der ikke kan rystes af kroppen hvis de angriber, der kommer hekselignende zombier som føder ondsindede fugle og der er endda zombier med våben.

Gudskelov er vores helte og heltinder bevæbnet til tænderne og efterhånden som man kommer frem i spillet, vil der også være nye våben at samle op. Flammekastere, uzi’er, shotguns og rpg’ere er blot et udsnit af disse. Derudover er man også sparsomt udstyret med små bamser, som tiltrækker zombiernes opmærksomhed. Udover at være nuttede og bløde, indeholder disse også en del C4, som kan rydde store dele af banen for de levende døde.

Som om det ikke er nok at holde øje med de mange zombier, som hjertens gerne sætter tænderne i din hjernemasse, skal man også holde øje med andre overlevende. Når disse befinder sig på skærmen er det bare med at forsvare med alt hvad man evner, for kan man holde zombierne på afstand bliver man belønnet med en betragtelig som points samt en ny, eksplosiv C4-bamse.

Bliver man træt af at tage livet af zombierne ved hjælp af de mange våben, kan man altid lokke dem i de mange fælder, som er spredt over hele banen, og uden at lyde alt for makaber, så er det vel noget nær den største tilfredshedsfølelse man kan få, at se éns forfølger blive opslugt af en gigantisk kværn, som spytter udyret ud i 1000 forskellige dele.

Undervejs får man åbnet for mange forskellige gamemodes og blandt de nævneværdige er der f.eks. ”7 days in hell” som ifølge garvede achievement-jægere er noget af en opgave. Dette kan undertegnede skrive under på, ja faktisk er der ikke andet end at sige, end at man skal prøve det.

Grafisk og lydmæssigt befinder Zombie Apocalypse sig ganske lunt i svinget. Der er ikke tale om de store animationsmæssige udfoldelser, og lyden er ligeledes sparsom. Naturligvis, tvinges man nærmest til at sige, for Zombie Apocalypse fokuserer ikke på at levere en supereksklusiv grafisk præsentation, men derimod et underholdende run and gun spil, hvor der er fokus på at slå hjernen fra og duellere alene eller med kammeraterne.

Og netop online er Zombie Apocalypse rigtig, rigtig sjovt. Man kan spille op til fire mand samtidigt og der kommer for alvor fuldt skrald på spillet, når man forsøger at opleve zombie-mængderne, som selvfølgeligt tilpasses antallet af spillere, i bane efter bane. Der skal være indbyrdes aftaler, så samtlige spillere ikke bruger de værdifulde C4-bamser samtidigt eller skyder de små og nærmest fredelige zombier med de kraftige våben. Det er intenst, men det er virkeligt underholdende!

Er et hjernedødt zombiespil så 800 Microsoft Points værd? Spørgsmålet er, om man er typen der kan lægge hjernen fra sig når man spiller på sin Xbox. Forventer man en storstilet historie eller lækkerier for øjnene i form af magisk grafik, ja så skal man hoppe over Zombie Apocalypse, men kan man smile lidt morbidt samtidigt med at man skyder sin levende døde bekendtskaber i smadder – ja så kan der sagtens være masser af underholdning i Zombie Apocalypse, men gør jer selv den tjeneste at aftale købet med et par kammerater, for det er altså online at spillet rigtigt er fedt, da det kan blive en anelse trivielt på egen hånd, grundet det lave udbud af baner.
Zombie Apocalypse

Zombie Apocalypse

UdviklerNihilistic Software