Zombi

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 23. august 2015 - kl. 14:32
Del denne artikel:
0 5

London er rendt over ende af zombier og du er en af de få overlevne. Survival horror spillet ZombiU fra Nintendo Wii U er konverteret til Xbox One og vi ser her nærmere på, hvordan det er gået.

ZombiU udkom til Nintendo Wii U tilbage i 2012 og det var spillet, som skulle vise, hvad Wii U's ekstra skærm virkelig skulle bruges til - og ZombiU blev da også rost som et af de bedste spil til maskinen i starten af konsollens levetid. Jeg er ikke den store fan af den type spil, som udkommer på Nintendos konsoller, men lige ZombiU ville jeg faktisk gerne have spillet, så det var da bestemt en god nyhed, da Ubisoft for ikke så længe siden annoncerede, at ZombiU var på vej til Xbox One, under navnet Zombi. ZombiU er udviklet af Ubisoft Montpellier og Zombi udgaven er konverteret af australske Straight Right.



London er invaderet af levende døde og en tyk tåge ligger tungt hen over byen. Big Ben slår stadig, men for foden af det enorme kirketårn, er intet som det plejer at være. Gaderne er fyldte med zombier og de få, som endnu ikke er overrasket af døden eller smittet af en sygdom, der er endnu værre en døden, forsøger desperat at overleve.

Som spiller tager man kontrol over de overlevne. Man får hurtigt missioner for andre overlevne i London og man begiver sig ud på dødsensfarlige opgaver. Der er bestemt ingen garanti for overlevelse, for du vil dø masser af gange i Zombi - og her er døden permanent. Det vil sige, at når du dør, vil din figur blive smittet og bliver en del af de udøde, som vader rundt i Londons gader - og dermed også blive din næste fjende. Man vender så tilbage til spillet som en ny figur, som skal forsøge at overtage den opgave og mission, man lige har fejlet.

Den første opgave for den nye figur er, at hente din tidligere figurs forsyninger, da forsyningerne er ekstremt få og dør man, mister man alt hvad man har samlet op med den tidligere figur. Det betyder så også, at man render en del rundt i de samme omgivelser igen og igen, for at nå frem til det sted hvor man før døde, snuppe ens forsyninger tilbage og langsomt begive sig videre. Normalt er jeg ikke meget for den slags, men her gav det faktisk mening, så det generede mig ikke, men det er muligvis ikke lige alles kop the.



Kampsystemet er klodset og upræcist, men det er formentlig meningen, for de overlevne er helt almindelige mennesker som du og jeg og vi er ikke eksperter i at svinge hovedet af skuldrene på en zombie med et cricketbat - med mindre man hedder Morten Skou. Den omgående død, de få forsyninger og kampsystemets mangler, er med til at skabe et særdeles intenst gameplay. Man ender med, at tænke sig rigtigt godt om, før man angriber zombierne, som er farlige alene og direkte livsfarlige hvis de er nogle stykker sammen.

Det som gjorde ZombiU til noget specielt, var brugen af Wii U's gamepad med den ekstra skærm, hvor man for eksempel kunne se indholdet af ens rygsæk og kortet over det område man befandt sig i. Det snedige var, at hvis man skulle have fat i noget fra rygsækken, måtte man kigge ned på den lille skærm, mens man havde det ene øje oppe på tv'et, for spillet kørte videre - og dermed med stor risiko for at blive angrebet af zombier, hvis man var uopmærksom et øjeblik.

Denne feature har Straight Right måtte finde en anden løsning på, da Xbox One jo ikke har den her ekstra skærm og det er gjort ved, at for at få adgang til rygsækken, trykker man på en knap for at se indholdet. Spillet kører stadig videre i baggrunden, så man skal være vågen men løsningen er dog naturligvis ikke så elegant som på Wii U med den ekstra skærm, men det fungerer. Man kan dog undre sig en smule over, hvorfor man ikke har valgt at bruge SmartGlass funktionen på Xbox One til lige præcis dette, hvor man så kunne gøre brug af ens iPad eller telefon, som den ekstra skærm. Men det er altså ikke blevet gjort og så er den valgte løsning et fint valg.



Alt i alt er Zombi et ganske fint spil, som byder på et særdeles intenst gameplay, hvor man virkelig skal være vågen, hvis man vil overleve i mere end 5-7 minutter ad gangen. Det er måske ikke specielt uhyggeligt, så hvis du vil skræmmes halvt ihjel, kan vi stadig anbefale Evil Within eller Outlast - Zombi er mere et intenst survival horror, hvor man skal tænke sig om og være strategisk, for man får intet ud af, at storme frem og skyde til højre og venstre.

Grafisk kan man godt se, at Zombi er en konvertering af et tre år gammel spil fra Wii U. Figurerne er noget simple at se på, men når det er sagt, er jeg imponeret over omgivelserne, som er nydelige og ikke mindst meget stemningsfulde. Den grafiske side krydres med en fin lydside, som er med til at hæve stemningen og faktisk er lydsiden en meget vigtig del af spillet, da man bruger den til at orientere sig om, om der er zombier i de mange mørke gange og korridorer man bevæger sig igennem.



Zombi er en fin konvertering af ZombiU, selv om multiplayer delen ikke er med i Zombi udgaven. Jeg har som sagt ikke spillet originalen, men noget tyder på, at Straight Right har formået at få konverteret de Wii U specifikke features over på Xbox One kontrolleren, uden det store tab. Gameplayet er meget intenst, styringen er fin, grafikken og lydsiden er meget stemningsfuld og helt generelt kan man konkludere, at Zombi er et ret fint survival horror spil, specielt når man kigger på prismærket, hvor der står lige over 150 kr. - til den pris, kan jeg kun anbefale Zombi, hvis du er til spænding med de udøde.
+ Intenst gameplay, god stemning, god underholdning til prisen
Ligegyldig historie, multiplayer glimrer ved sig fravær
Gameplay:8.0
Grafik:7.5
Online:-
Holdbarhed:8.0
Overall 8.0
Log ind og stem
5
Der er 5 brugere som med til at gøre Xboxlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.