Worms Revolution

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 8. oktober 2012 - kl. 11:43
2 0

I 17 år har Team 17 ladet orme slå hinanden ihjel for åben skærm, men det er gået hen og blevet lidt ensformigt. Kan det nye og forbedrede Worms Revolution sparke lidt nyt liv ind i Worms?

Det originale Worms udkom helt tilbage i 1995 og det blev en kæmpe succes – det udkom på alt fra Amiga og Playstation til Game Boy, Sega Saturn og SNES – i alt på 10 forskellige maskiner. Siden dengang er der udkommet næsten tyve spil i Worms serien og dertil skal lægges forskellige udvidelser oveni – nogen har været ganske gode, mens andre har været decideret fejltagelser.

Som man måske kan regne ud, så har serien, med næsten tyve udgivne spil, været noget tyndslidt på det sidste og det har Team 17 nu taget konsekvensen af og bygget det nye Worms spil op fra grunden, med en helt ny spilmotor og nye gameplay elementer.

I bund og grund spiller Worms Revolution som langt de fleste andre Worms spil. Gameplayet er turbaseret og man kontrollerer et hold af fire orme og man skal nu udslette et andet hold, også bestående af fire orme – nogle gange flere. Man skal bruge strategi og omtanke, man skal placere sig rigtigt på banen og så smadre det andet hold, inden man selv bliver udslettet. Man har en lang række våben til ens rådighed, lige fra standardvåben som haglgeværer, håndgranater og dynamit til morsomme våben som eksplosive får, gamle aggresive damer, muldvarper, UFO’er og vandpistoler – i alt er der omkring 50 forskellige våben og hjælpemidler som ormene kan bruge.

Her kommer den første af spillets to mest markante nyheder i spil, nemlig fokus på objekter og vand i omgivelserne. Begge dele kan bruges til ens egen fordel, f.eks. kan man flytte rundt på vandflasker, Zippo lightere og andet i omgivelserne, og man kan placere dem, så de giver ens egne orme fordele. Vand har også en rolle i spillet, da man aktivt kan bruge vand til f.eks. at skylle fjendtlige orme ud af banen med eller oversvømme forskellige områder, så fjendtlige orme står og drukner (de mister 5 livspoints for hver runde). Om ikke andet, kan vand også bruges til at bremse fjendtlige ormes fremfærd, da ormene bevæger sig meget langsomt igennem vand.

Den anden store nyhed i Worms Revolution i tilføjelsen af forskellige typer af orme. Udover den sædvanlige Soldier orm, er der nu også Heavies, som er meget langsomme men er stærkere end den normale orm, der er Scouts, som er små men hurtige orme, der kan bevæge sig steder de andre orme ikke kan og endelig er der Scientists, som er orme, der healer alle holdets orme med en lille portion energi for hver runde der går. Man kan udstyre ens orme med forskellige fjollede hatte, overskæg eller briller, man kan bestemme hvordan de skal lyde og endda hvordan deres sejrsdans skal se ud. Der er masser af muligheder for at skræddersy ens eget ormehold helt efter ens egen smag.

Som med alle andre Worms spil, er det klart sjovest at spille sammen med et par venner. Foruden spillets 32 singleplayer missioner og 20 puzzle missioner, kan man spille sammen med op til tre venner enten lokalt på samme Xbox eller over Xbox Live. Man kan skræddersy ens multiplayer spil helt som man ønsker det, helt ned til hvilke våben man ønsker der skal være tilgængelige, hvor lang tid en runde skal tage, hvor meget energi man skal have når man starter og meget, meget andet. Der er tre spilmuligheder i multiplayer; Classic, som er en gang klassisk Worms uden de nye tilføjelser som vand osv., Death Match, som er det samme som Classic, bare med de nye tilføjelser aktive og Forts, som er langdistance krig mellem orme, da de to hold med orme bliver placeret på to øer adskilt fra hinanden. Det er måske ikke de mest originale spilmuligheder, men de fungerer og det er her, at Worms spillene altid har kommet til deres ret, nemlig som multiplayer.

Worms Revolution gameplay

Som altid er der god humor i Worms spillene og den engelske komiker og skuespiller Matt Berry, der fungerer som presenter i spillet, er ganske morsom og han leverer sine jokes og dialog med stor overbevisning. Musikken er afslappet og passer fint til spillets lidt langsomme gameplay og lydeffekterne er også fine. Grafikken er farverig og flot og de nye dynamiske vandeffekter ser fine ud, selv om det er set bedre andre steder. Alt i alt giver grafikken og lydsiden Worms Revolution en humorristisk og let stil, som er let fordøjelig for alle.

Generelt fungerer Worms Revolution fint og det er som altid sjovt at spille sammen med et par venner. Tilføjelsen af vand og flytbare objekter, har ikke den helt store indflydelse på gameplayet – ikke helt så meget som man måske kunne have forventet. Spiller man alene, kan sværhedsgraden været noget frustrerende, da de computerstyrede orme laver ultra-præcise skud og kast – kast som man selv ville have haft meget svært ved at udføre, da de skal udføres ekstremt nøjagtigt. Et andet irritationsmoment er de lange ventetider der er i singleplayer delen, hvor man nogle gange kan sidde i op til 10-12 sekunder og vente på, at de computerstyrede orme tænker sig om, for at finde ud af hvilket skud og våben de skal bruge. Det trækker al hastigheden ud af spillet og er ganske enkelt bare irriterende.

Når alt dette er sagt, så skal det også siges, at Worms Revolution er et af de absolut bedre Worms spil. Det ser godt ud, humoren er som altid god og gameplayet er blevet piftet lidt op i forhold til de mange forgående ormespil – og det bedste af det hele er, at Worms Revolution er prissat rigtigt fint i forhold til mange af de tidligere spil, da det fra 10. oktober kan købes for 1200 MSP (svarende til lidt over 100 kr.) på Xbox Live Marketplace.
Worms Revolution

Worms Revolution

UdviklerTeam 17 Digital