Worms Collection

Anmeldt af: Patrick Dahl Nielsen - 8. oktober 2012 - kl. 21:10
Del denne artikel:
0 0

Den ultimative Worms indpakning er nu tilgængelig til Xbox 360. Alle med hang til at sprænge søde orme til atomer, bør læse vores anmeldelse af Worms Collection her.

Worms serien har efterhånden mange år på bagen, det første spil fra britiske Team 17 så dagens lys tilbage i 1995, og mange har garanteret et nostalgisk forhold til den charmerende orme serie. Jeg kan allerede nu understrege, at det er et glædeligt gensyn med ormene, som jeg ikke har set siden mine unge dage.



 
Worms Collection indeholder tre Worms spil; Worms, Worms 2: Armageddon og Worms: Ultimate Mayhem. Worms udkom på Xbox Live Arcade tilbage i 2007, og fungerer som et remake af det oprindelige spil fra 1995. Det er klassisk 2D turbaseret Worms bestående af to hold á fire orme, som hver har et stort arsenal af våben til rådighed. Den velkendte bazooka, haglgevær, granater og eksploderende får. Våbnene er varierende og har hver sin mekanik, styrke og svagheder, som skal mestres for at tilintetgøre det andet hold.

Banerne er varierende landskaber med tilfældigt placerede olietønder og landminer, som man kan udnytte i sin slagplan til at gøre ekstra skade mod det andet hold. Udover våbnene, så er landskaberne et af de dominerende elementer i gameplayet. For alt i landskabet kan ødelægges; dvs. at det kan være nødvendigt at sprænge sig igennem jorden, for at nå ned til fjenden, eller man kan sprænge jorden væk så man når ned til grundvandet og dermed kan drukne fjenden – for det er jo et velkendt faktum, at alle ormes ultimative nemesis er vand.




Som nævnt, så har hvert våben sin egen mekanik, det gør sig særligt gældende for standard våbnet bazookaen. For når dette våben tages i brug, skal man også have vindforholdene for øje. Hvis man affyrer et projektil for fuld smadder i total modvind, så kan ens morderiske hensigter hurtigt resultere i at projektilet laver en u-vending i luften, og man sprænger sig selv til Kina. Ormene selv har relativt få muligheder for at bevæge sig rundt i banen. De kan kravle langsomt frem og tilbage, og kan hoppe med standard hop, og lave en back-flip for at springe en smule højere. Heldigvis er ormene mere snedige end som så, og udover våbenarsenalet, er der f.eks. ninja-reb tilgængelig for at svinge sig hurtigere frem i banen. Det er nemlig turbaseret på tid, så afhængig af sværhedsgraden man spiller på, så har man mindre tid i sin tur til at udføre ens angreb. Derfor er ninja-rebet et essentielt redskab for at komme hurtigt på skudhold hvis man ikke har meget tid.

En af Worms største forcer er, at det er lettilgængeligt, så alle uanset alder og anden erfaring indenfor genren, har hurtigt styr på de basale teknikker. Derfor fungerer spillet også kanon godt i selskab med et par kammerater, for det er nemt og hurtigt at gå til. Og så er det simpelthen sjovt. Det er en ren fornøjelse at placere en dynamit ved siden af en orm, som begynder at skrige af skræk inden dynamitten detonerer. I forhold til kritikpunkter i Worms, så er indlæsningen af baner langsom, og spawn stederne kan til tider være dårlig og uretfærdige for det ene hold. Sidst men ikke mindst, så er den største ankepunkt, at Worms er helt overflødigt, når pakken også indeholder Worms 2: Armageddon.




Worms 2: Armageddon er hvad jeg betegner som den komplette Worms oplevelse. Titlen er sprængfyldt med indhold, og man kan på titelskærmen på få sekunder downloade alt DLC til spillet. Det er tydeligt at spillet er optimeret til Xbox 360; knivskarpe farver, gode lydeffekter og lækre detaljer som røgeffekter, der bevæger sig i forhold til vinden. Der er masser af muligheder i spillet, mange muligheder for at tilpasse sine orme med sjove hatte (og en Halo spartaner hjelm), stemmer (heriblandt dansk tale) og forskellige forte som kan bruges i spilmuligheden ”Fort mode”. En spilmulighed hvor banen ganske simpelt består af to forts med hvert hold. Fordelen ved denne spilmulighed er, at problematikken omkring strategiske dårlige spawn-steder ikke er til stede. De forskellige forts har udover forskellige udseende, fra søuhyre til store slotte, også begrænsede strategiske fordele og svagheder afhængig af ens smag.

Spillet byder på en lang singleplayer kampagne med over 30 baner, som løbende stiger i sværhedsgrad – hvor man virkelig får sat sine Worms færdigheder på prøve. Samtidigt byder kampagnen på deciderede puzzle-baner, hvor målet ikke er at ødelægge fjenden, men at man skal bruge de tilgængelige våben og redskaber til at gennemføre banen. Undertegnedes orme-hjerne måtte i en enkelt bane ty sig til hjælp på nettet for at komme videre. De mange muligheder tæller også en decideret kampagne med ”Time Attack”, og en puzzle-kampagne.

En af de mange sjove multiplayer spilmuligheder tæller også ”Rebsvingning”, som går ud på at hvert hold á én enkelt orm og uendelige ninja-reb, skal nå hen til et bestemt punkt i banen. Den orm som når hen til punktet på kortest tid vinder. Det er enkelt og sjovt, og er et godt afbræk fra det traditionelle Worms-gameplay.

Gameplayet i Armageddon er ikke anderledes end Worms, udover tilføjelsen af vertikalt designet baner, og et større våbenarsenal som: superfår, jordskælv og den såkaldte ”holy hand grenade”, som er spillets kraftigste granat. Der er ikke mange ting at sætte en finger på i Worms 2: Armageddon, udover en meget rodet menu, som er tåbeligt designet således at meget af spillets indhold føles ’gemt væk’.




Worms Collection byder også på Worms seriens entré på 3D markedet, Worms: Ultimate Mayhem som er en opdateret version af Worms 4: Mayhem. Og hvordan klarer ormene sig så i 3D land? Ikke særligt godt. Mange af de gode ting fra Worms-serien består stadig i 3D, charmen og til dels humoren er stadig Worms. Alle de velkendte våben er også konverteret til 3D, og de fungerer som sådan stadig på samme måde som de gør 2D. Det helt store problem med Worms: Ultimate Mayhem er, at det ikke har den rigtige Worms-feeling.

Det skyldes til dels et mere langsomt gameplay, dårligt kamera og uoverskuelige baner. Mit største irritationsmoment er at hele bane-ødelæggelses-elementet ikke fungerer optimalt. Det meste af banerne kan ødelægges, men flere strukturer i banerne kan ikke ødelægges, samtidigt med at jordoverfladen ikke kan sprænges i luften. Det betyder altså, at det aldrig bliver en del af det strategiske gameplay, og det bliver samtidigt besværligt at nå ind til fjender som er gemt i bygninger, og det medvirker til det langsomme gameplay, at man nu skal kravle sig helt frem til fjenden.

Sigtesystemet fungerer nu i første-person, men det er en kluntet og tung styring, og langt fra ligeså tilgængeligt som i 2D. Vindforholdene gør sig stadigt gældende, men er ikke et ligeså dominerende aspekt. Spillet byder ellers på en masse indhold, alt lige fra en historie kampagne, til en række udfordringer som egentlig er dem som underholdte mest. Udfordringerne kan bl.a. bestå i at man med et af spillets nye våben, som f.eks. sniperen, skal skyde en række skiver på tid. Alt i alt kan spillet være sjovt som afbræk fra 2D spillene, men det bliver aldrig det foretrukne valg.




Konklusionen på Worms Collection kan kort opsummeres til, at denne pakke kun bør købes af deciderede Worms fans, som ikke kan få nok af Worms. Ellers lyder meldingen herfra, at alle andre i stedet bør anskaffe sig Worms 2: Armageddon, som indeholder alt i Worms bare med langt mere indhold. Så det er altså overflødigt at købe hele pakken, som koster i omegn af 250 kroner, når Worms 2: Armageddon kan fås til 800 MSP på Xbox Live Arcade.
+ Masser af indhold, solid humor, vanedannede let tilgængeligt gameplay
Generelt lidt halvkedelig grafik, rodet menuer, Worms: Ultimate Mayhem
Gameplay:8.0
Grafik:6.5
Online:-
Holdbarhed:8.0
Overall 7.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.