Watchmen: The End is Nigh Part 2

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 15. september 2009 - kl. 19:57
2 0

Watchmen: The End is Nigh Part 2 er anden del af det officielle Watchmen spil - første afsnit blev udgivet tidligere på året og nu er andet afsnit altså klar på Xbox Live Marketplace.

Watchmen: The End is Nigh Part 2 er, som navnet også antyder, anden del af det officielle Watchmen spil fra Warner Bros. Games og danske Deadline Games. Første afsnit blev udgivet tidligere på året og nu er andet afsnit altså klar på Xbox Live Marketplace.

Spillet er baseret på tegneserien Watchmen af Dave Gibbons og Alan Moore og det er et klassisk action/kampspil, hvor man som en af de to fantasifulde hovedpersoner, den brutale Rorschach eller den mere elegante Nite Owl, skal dele øretæver ud til en lang række skurke.

Det hele starter i slutningen af juli 1977, hvor en stor politistrejke lammer byen. Rorschach opsøger sin gamle ven Nite Owl, for at få ham til at hjælpe med at finde den forsvundne pige Violet Greene. Hun er tilsyneladende blevet fanget af nogle skrupelløse skurke fra pornoindustrien, som kidnapper og misbruger unge piger til deres voldsomme pornografiske film. Det eneste de har at gå efter, er en kort filmoptagelse af Violet - men det er nok til, at sætte de to på sporet af hende.

På deres færd frem mod Violet Greene, går turen igennem både natklubber, baggårde, bordeller og noget der minder om en nedslidt udgave af Playboy mansion. De støder på en lang række skurke, som skal have en lektion og det er alt fra gadebander, til letpåklædte kvinder og store tykke mænd i lak, læder og diverse bondage kostumer. Ja, det er en farverig skare man støder på.

Hvis du har spillet første del af Watchmen: The End is Nigh, så ved du præcis hvad du får med denne anden del, da de to episoder gameplay-mæssigt ligner hinanden på en prik. Så ved du også, at spillet er ganske ensformigt. Har man spillet 5 minutter, har man faktisk set alt hvad spillet har at byde på. Det er meget simpelt; man render ned igennem nogle gader, tæver nogle skurke, løber videre, åbner en dør, løber videre, trækker i et håndtag, uddeler flere øretæver og dette mønster gentages i det nærmest uendelige, indtil man til sidst møder bagmanden bag det hele. Det er ikke specielt ophidsende og det bliver hurtigt ensformigt - og det hjælper en co-op gamemode, som kun kan spilles i splitscreen, ikke meget på.

Det hele opvejes dog en smule af, at spillet indeholder et ganske habilt kampsystem. Det er en smule simpelt, men det fungerer faktisk helt fint. Det er meget klassisk; man har to angreb, et let og hurtigt og et kraftigt og langsomt. Derudover har man et kastegreb og endelig et supermove, som kan bruges når man har fået fyldt ens Rage Meter op. Timer man sine angreb rigtigt, udfører man en combo, som for det meste udløser muligheden for at gøre det af med fjenderne på nogle ganske brutale måder - der er vist ingen tvivl om, at Watchmen Part 1 og Part 2 er blandt de absolut voldsomste spil på Xbox Live Marketplace.

Watchmen: The End is Nigh Part 2 er et ganske flot spil, som flere steder kan hamle op med fuldpris retail spil. Omgivelserne er forholdsvis varieret og det “sex-tema” som spillets historie, og dermed de miljøer man færdes i, kredser omkring, er på samme tid forfriskende og foruroligende. Animationerne af de to hovedpersoner er ganske flotte og de brutale afslutningsmoves ser ret godt ud. Lydeffekterne er effektfulde og giver kampsystemet noget vægt, da man tydeligt hører fjendernes knogler brække, når man giver dem en ordentlig røvfuld.

Det er ikke noget direkte dårligt spil - men det er bestemt heller ikke godt. Man skal nok være en stor fan af Watchmen tegneserien, eller filmen, for at få den fulde glæde af dette spil. Spillet er ganske enkelt for ensformigt og simpelt til at underholde i længere tid - men man når næsten ikke at kede sig, da det kun tager en lille formiddag at kommer igennem spillet. Og set i lyste af det, er en pris på 1200 Microsoft Points alt for høj.

Det er en ærgerlig afslutning for Deadline Games, da Watchmen: The End is Nigh Part 2 er det sidste fra de danske udviklere. Firmaet er nemlig tidligere på året blevet erklæret konkurs og firmaet som stod bag Total Overdose og Chili Con Carnage, fortjente en bedre afslutning og eftermæle end Watchmen: The End is Nigh Part 2.
Watchmen: The End is Nigh Part 2

Watchmen: The End is Nigh Part 2

UdviklerDeadline Games