Velocity 2X

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 30. august 2015 - kl. 09:45
0 3

Velocity 2X blander på glimrende vis to forskellige genrer, nemlig en top-down shooter med et side-scrollende action-platformspil - og det fungerer faktisk overraskende godt.

Velocity 2X har været ude på Playstation 4 i et års tid og nu er spillet så endelig kommet til Xbox One. Spillet er efterfølgeren til Velocity Ultra og er en anderledes blanding af en top-down shooter og et side-scrollende action-platformspil. Man tager rollen som Kai Tana, som i sit lille rumskib skal nedkæmper bølger af fjender og flyve igennem smalle gange og låse op for forskellige portaler, så banen kan gennemføres. I starten er ens fly kun udstyret med et enkelt våben, men efterhånden som man kommer igennem spillet, låses der op for nye våben og bedre egenskaber.

En af de egenskaber man får meget brug for, er at kunne teleportere ens fly igennem vægge og forbi fjender. Mange af banerne er mere puzzlebaseret end i de fleste top-down shootere og man skal ofte bruge en strategisk tilgang til dem. Der er forskellige kontakter som skal aktiveres, flere af dem skal aktiveres i den rigtige rækkefølge og flere gange kræves det, at man lander sit fly og hopper ud af det. Her slår spillet så over i et side-scrollende platformspil, hvor Kai løber igennem baner og indsamler krystaller og skyder de føromtalte kontakter i den rigtige rækkefølge.

Også til fods, fungerer Velocity 2X rigtigt godt. Her er Kai udstyret med et håndvåben og også her kan hun teleportere sig igennem vægge. Styringen både til fods og i rumskibet er god og præcis og helt generelt fungerer blandingen af de to genrer overraskende godt. Man skal dog lige vænne sig til, at når man for eksempel er i rumskibet, bruger man én knap på ens kontroller til at skyde med, mens man til fods bruger en anden. Det skal man lige have ind på rygraden.

Hastighed er en vigtig parameter i Velocity 2X. Efter hver bane, bliver man belønnet for en række ting, blandt andet for hvor mange krystaller man har samlet op, hvor mange points man har fået og hvor hurtigt man har gennemført banen. Det betyder, at banerne oftest skal spilles igennem minimum to gange; en gang hvor man går efter at indsamle alle krystallerne, redder alle de standede personer som er spredt rundt på banen og skyder alt hvad der skal skydes, for at opnå det maksimale antal point. I anden gennemspilning kan man så fokusere på hastighed, hvor man ikke tænker over at få alle krystaller med, men udelukkende på at gennemføre banen så hurtigt som muligt. Og med 50 baner, er der rigeligt at give sig til, for det kræver lidt øvelse, hvis man vil have guld i tidsgennemførslen.

Desuden er der tre udvidelser fra Playstation 4 versionen med i pakken til Xbox One. Det drejer sig om Critical Urgency Pack, Dual Core Pack og Daily Sprint Pack. De to første indeholder til sammen 16 ekstra baner, mens Daily Sprint Pack byder på daglige udfordringer i baner, som bliver automatisk generet. Så på trods af en lidt frisk pris på 159 kr., så er hænger det alligevel sammen, da der er masser af indhold i Velocity 2X til en del timers spil.

Velocity 2X er et godt eksempel på, at spil ikke behøves at være store og komplicerede for at være underholdende. Det er et simpelt spil, som på fin vis blander to genrer og det fungerer rigtigt fint. Hvis man ikke bryder sig om speed runs, er det nok ikke Velocity 2X man skal spille, da meget af gameplayet er baseret på fart og præcision.

Det første man bemærker når man starter Velocity 2X op, er det fremragende soundtrack. Det er et futuristisk elektronisk soundtrack med en snert af klassisk chip-musik og det er virkelig godt. Det er skabt af den ukendte Joris de Man, som dog stod bag soundtracket i det originale Killzone til Playstation 2. Det her soundtrack, er et af de bedste jeg længe har hørt og det passer helt perfekt til spillet. Grafisk er Velocity 2X også godkendt, med en meget ren og enkelt grafisk stil, som dog bliver krydret med flotte effekter fra eksplosioner og lignende.

Der er ikke meget dårligt at sige om Velocity 2X, da det er et spil, som virker gennemtestet og det fungerer bare - dog uden at komme helt op at ringe. Det er et spil, man spiller i kortere perioder, da det kan være ret intenst, da der er fart på og der skal oftest tænkes hurtigt. Er du til shootere og har du lyst til at prøve et lidt anderledes spil i genren, synes jeg at du skulle tage et kig på Velocity 2X, som er et forfriskende indslag i en ellers stagnerende genre.

Velocity 2X kan købes på Xbox Games Store for 159 kr.
Velocity 2X

Velocity 2X