Ultra Street Fighter IV

Anmeldt af: Jakob Helms Andreasen - 31. august 2014 - kl. 22:13
0 0

Street Fighter IV bliver skruet op til Ultra - gælder det også kvaliteten?

Så vender de kendte Street Fighter-figurer tilbage til endnu en omgang slagsmål og ballade i sidste opdatering af Street Fighter IV. Det gælder både Ryu, Ken, Guile, Bison og resten af slænget – som naturligvis er blevet større med nyeste opdatering. Er Street Fighter IV stadigvæk lige så godt som vi husker det?

Ultra Street Fighter IV bygger selvfølgelig videre på Super Street Fighter IV 2012, som igen kan føres helt tilbage til Street Fighter IV – et spil som blev udgivet i 2009, men som der altså nu er kommet endnu en ny opdatering til. Det har været en lang og kringlet vej, men nu skulle det meget gerne være den sidste udgave af Street Fighter IV.

Hvis der skulle være nogen derude, som ikke har fået stiftet bekendtskab med Street Fighter IV i løbet af de seneste 5 år, så er det et 2D-kampspil med de klassiske Street Fighter-figurer, som traditionen tro kaster sig ud i heftige kampe med hinanden med alskens super-angreb og overnaturlige hop, spark og ildkugler, indtil den ene af dem ikke kan stå på benene længere. Som man også kan læse på vores anmeldelser herinde af de tidligere udgaver af Street Fighter IV, så er det også et af de allerbedste i genren til Xbox 360.

Det Ultra-opdateringen egentlig tilføjer til Street Fighter IV er fem nye figurer, hvoraf fire er gamle bekendte, blandt andet fra Street Fighter X Tekken, mens den sidste, Decapre, er helt ny. Derudover er der også seks nye baner, som ligeledes alle sammen er fra Street Fighter X Tekken, og selvfølgelig en god omgang nye former for angreb og generel rebalancering af de figurer, som var for stærke.

At Street Fighter IV er et utroligt godt spil ændrer Ultra-opdateringen naturligvis ikke på, men ikke desto mindre er det en af spillets mere tamme opdateringer. Et af problemerne er naturligvis, at det nye indhold er noget man allerede er bekendt med fra Street Fighter X Tekken. Naturligvis er figurerne ikke tro kopier derfra – de er blevet lavet om for at matche tempoet i Ultra Street Fighter IV – men ikke desto mindre minder de mærkbart om dem. Banerne er derimod hapset direkte fra Street Fighter X Tekken, men de er trods alt bare baggrunde og ikke noget markant.

Da Street Fighter IV originalt udkom, havde hver figur en såkaldt Ultra-kombo, en stærk kombination af angreb, som kan vende spillet, men dog først kan bruges når man har taget nok skade for at få fyldt sit Ultra-meter. I Super Street Fighter IV fik hver figur en ekstra Ultra-kombo, så man nu havde to at vælge imellem. Ultra Street Fighter IV giver så muligheden for at vælge at bruge begge Ultra-komboer, i stedet for kun den ene, mod at de til gengæld er mindre kraftige. En fin tilføjelse, men rent indholdsmæssigt føles det som en meget lille ting i forhold til hvad Super Street Fighter IV bragte med sig.

Det er dog kun hvis man sammenligner den med de andre opdateringer til/udgaver af Street Fighter IV, at Ultra Street Fighter IV er en skuffelse – for de nye figurer er bestemt ikke dårlige, banerne ser kønne ud, selvom de er set før, og introduktionen af få, men ikke helt ubetydelige kampteknikker og selvfølgelig en god rebalancering af diverse angreb og komboer gør spillet til den bedste udgave af Street Fighter IV.

Ultra Street Fighter IV er på bedste vis nemt at lære og meget svært at mestre. Der er et meget dybt kampsystem, og hvis man vil være god til det kræver det, at man kan sit kram med diverse avancerede komboer, brug af fokus-systemet til at annullere et igangværende angreb og deslige. Hvis man ikke er på det niveau er det dog også sjovt bare at sætte sig ned, muligvis endda med en kammerat, og sende ildkugler og superslag hen over skærmen. Har man lyst til at komme helt op på et højt niveau byder spillet faktisk på nogle glimrende lektioner i de mange former for specialangreb og avancerede teknikker som er tilgængelige. Ultra Street Fighter IV er utroligt spændende og kan både fænge ultra-kompetetive konsol-krigere og folk, som bare gerne vil spille et godt gammeldags kampspil. Det er en noget nær perfekt blanding af tilgængelighed for de nye spillere og højt niveau for de garvede slagsbrødre.

Animationerne i spillet har ikke ændret sig siden det hed Street Fighter IV – ildkuglerne, flyvesparkene og lignende ser stadigvæk lige så godt ud. Street Fighter IV er langt fra det pæneste spil på Xbox 360, men inden for kampspils-genren er det uden tvivl i toppen. Spillet er utroligt kønt tegnet, og detaljerne, både i baggrunden og på figurerne, er noget som mange spiludviklere kunne lære meget af. De nye kostumer til figurerne er lige så flot lavet som de gamle, men man må dog erkende at de originale kostumer stadigvæk repræsenterer figurerne bedst, da mange af de nye kostumer har haft humor i højsædet – for eksempel ved at forvandle den gigantiske bryder Hugo til en viking.

Ultra-opdateringen gør ikke meget for at styrke offline-delen af spillet. For eksempel er trials-delen, som tidligere har været rigtig god til at lære nye tricks med de figurer man spiller, ikke blevet opdateret til Ultra-versionen, hvilket blandt andet betyder at man ikke kan benytte de nye figurer, som er blevet tilføjet til spillet og det er en skam. Historien i Street Fighter IV har vi tidligere herinde beskrevet med som værende ’pixibogstynd’ – og det har ikke ændret sig med Ultra-udgaven. Det eneste nye på den front er, at man nu kan spille som de nye figurer – for eksempel netop Hugo, hvis historie er baseret på, at hans mor lavede rigtigt gode kartofler, og nu vil han gerne være ’den store kartoffel’, fordi han savner hende. Det er ikke ligefrem underholdning på højt plan, men i det mindste virker det til at være selvironisk.

Online-delen er helt klart stadigvæk spillets store drivkraft, og det er også her, at Ultra har den største betydning, nemlig via rebalanceringen, som blandt andet fjerner visse kombo-muligheder, som ikke var sjove at spille imod, for eksempel fordi at de var umulige at blokere. Derudover er der tilføjet en spændende feature, nemlig en mulighed for at træne med uendeligt liv mod en anden spiller online, en ting man tidligere har set i, I kan sikkert gætte det, Street Fighter X Tekken.

Ultra-opdateringen er en sær sag. Det er den mindste udvidelse til spillet, og det føles forkert at sætte den i samme bås som de andre opdateringer – for det er mest af alt bare en overførsel af indhold fra Street Fighter X Tekken og så en heftig ’patch’. Hvis man har spillet de tidligere udgaver af Street Fighter IV, så ændrer Ultra-opdateringen ikke nok til, at man bør vende tilbage – og for dem, der gerne vil spille et hyggespil til tider, med en kammerat på sofaen, så er det kun et par nye figurer og baggrunde man egentlig kommer til at se. Hvis man til gengæld er en online-kriger og allerede er fan af serien, så byder Ultra-opdateringen på en dejlig rebalancering og et par nye teknikker, hvilket er meget velkomment.

Ultra Street Fighter IV er dog ikke blevet et dårligere spil end de forrige, og online-delen er stadigvæk en af de bedste vi har set i genren på Xbox 360. Det er ligeledes stadigvæk kraftigt anbefalingsværdigt til folk som gerne vil prøve genren an og endnu ikke har affyret deres første hadouken. Det er dog ærgerligt at en stor, fin opdatering af spillet absolut skulle kædes sammen med en doven udvidelse, som på trods af, at den ikke lever op til forventningerne efter de tidligere i serien, stadigvæk er i den gode ende af skalaen – og der skal meget mere til, hvis man skal trække et produkt, som i helhedsoplevelsen er så godt, langt nedad.

Ultra Street Fighter IV fås i butikkerne nu, men hvis man allerede ejer Super Street Fighter IV kan man opgradere til Ultra-udgaven for 115 kr. på Xbox Games Store.
Ultra Street Fighter IV

Ultra Street Fighter IV