TurnOn

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 26. juni 2016 - kl. 19:49
0 3

Den lille russiske indie-udvikler Brainy Studio beskriver deres TurnOn som ”et platformspil uden platforme”. Hvordan det så hænger sammen, ser vi nærmere på i vores anmeldelse her.

Idéen til TurnOn kommer fra WWF’s årlige Earth Hour, hvor vi alle skal slukke for lyset i en time, for at sætte fokus på at spare strøm over hele verden. I TurnOn spiller man en lille energikugle fra det ydre rum, som styrter ned på Jorden og derfor kommer til at slukke for al strømmen i den nærliggende lille by. Han sætter sig nu for at gøre skaden god igen og han får hjælp fra den gale Professor Brain fra det lokale elværk og igennem 32 baner med platform puzzles, skal man nu som energikuglen genskabe strømmen i byens huse og på gader og stræder.

At TurnOn er et platformspil uden platforme, passer faktisk meget godt. Vores lille energikugle bevæger sig nemlig langs el-ledninger og strømkabler, for at nå hen til de elektriske installationer, som den skal tænde for. Det kan være lamper, elektriske bokse, generatorer og lignende. Når disse ting bliver aktiveret, tændes der for lyset i omgivelserne og man kan bevæge sig videre.

Gameplayet fungerer som sådan ganske fint og der er rimelig god variation i de forskellige baner. Der er for eksempel åbne baner, hvor omgivelserne skal udforskes, så man kan reetablere al strømmen i omgivelserne eller i det hus man befinder sig i. Man samler små elektriske lyn op efterhånden som man bevæger sig igennem banerne og man får points for hver elektrisk ting man får i gang igen. Efter hver baner bliver ens indsats vurderet fra en til tre elpærer.

Foruden disse åbne baner, er der også en slags on-rails baner, som minder en del om musikbanerne fra de nyere Rayman spil. Her skal man reagerer hurtigt og for eksempel hoppe fra el-ledning til el-ledning og det er et fint afbræk fra den andre mere puzzlepræget baner. Desværre kommer styringen her en smule til kort; den er ganske enkelt ikke responsiv nok og det kan gå hen og blive noget frustrerende med tiden.

Alt i alt fungerer TurnOn fint. De åbne baner er klart de bedst fungerende og spillet er et ret afslappende bud på et platformspil. Man kan i ro og mag udforske omgivelserne og finde alle de gemte områder og alle de elektriske installationer, hvis man har tålmodighed til det.

Den visuelle stil i Turn On er charmerende og tegneserieagtig. Historien, som ikke er den dybeste man kan forestille sig, bliver fortalt i nogle korte tegneserie-sekvenser, mens resten af grafikken har en passende legende og useriøs stil. Selv om grafikken helt sikkert ikke er den mest detaljerede, ser den ganske fin ud takket være nogle velfungerende lyseffekter. Det ser godt ud, når vores lille energikugle tænder lys i gadelamper, neonskilte og andet, som derefter kaster sin varme lysstråler rundt i omgivelserne.

Lydsiden er lige et niveau højere. Soundtracket passer perfekt til det afslappende gameplay, men det er ikke noget man typisk ville forvente af et platformspil. Nu er TurnOn heller ikke noget almindeligt platformspil, så soundtracket med akustiske guitarmelodier og afslappende pianostykker passer fantastisk godt til spillet. Lydeffekterne er nok som man kunne forvente og de fremhæver ikke sig selv på nogen måde, så det er soundtracket, som bærer lydsiden her.

TurnOn er et lille underholdende spil og en dejlig tilbagelænet tilgang til et platformspil. Det kan gennemføres på omkring 4-5 timer, alt efter hvor grundig man er i de åbne baner. Der er lidt udfordringer med styringen af og til og banerne er ikke altid designet så godt som man kunne ønske sig, da det kan være unødigt svært at finde rundt.

Men når det er sagt, så er det her fire gutter fra Ruslands første spil og det er bestemt ikke dårligt og der er flere gode idéer i det. TurnOn kan købes på Xbox Games Store for 115 kr., som måske er en smule i overkanten for et spil af denne størrelse, men er du ude efter et lidt anderledes platformspil, så er det stadig pengene værd.
TurnOn

TurnOn

UdviklerBrainy Studio