Trials of the Blood Dragon

Anmeldt af: Morten Skou - 26. juni 2016 - kl. 20:17
1 6

RedLynx, der er kendt for deres populære Trials-spilserie, har med Trials of the Blood Dragon fået lov til at lave en hybrid imellem Far Cry 3: Blood Dragon og deres eget Trials.

I spillet tager man styringen af to unge søskende, som er cyberkrigere under en eliteenhed, der styres af General Rex Power Colts. Historien finder sted nogle år efter slutningen i det oprindelige Blood Dragon og starter under en fiktiv fjerde Vietnam-krig. Den bliver fortalt igennem en række rigtig flotte men til tider super syrede mellemsekvenser, som man må sige har deres helt egen unikke stil og attitude. Efterhånden som historien skrider frem, lærer man lidt mere om de to hovedpersoner og deres familie - alt imens man kæmper sig igennem de i alt 35 missioner, som spillet har at byde på, hvoraf en række af dem, som i øvrigt er de absolut sværeste, først bliver låst op når man har fundet fem nøgler der er gemt på hemmelige steder på et par af banerne.

Som sagt er spillet et mix imellem de to andre spil, men det er en sandhed med modifikationer, eftersom Far Cry 3: Blood Dragon var et spil, der foregik i førsteperson og Trials of the Blood Dragon er mere over i en blanding imellem platformsgenren og stilen som vi kender den fra Trials, hvor gameplayet foregår i en slags blanding imellem 2D og 3D.

De forskellige missioner byder på en fin afveksling imellem Trials-lignende baner, hvor man skal balancere på sin motorcross-cykel, samtidig med at man skal gennemføre banen inden tiden løber ud for at få en så høj score til leaderboardsne som overhovedet muligt - og så den anden del af spillet, som jeg vil kalde for en egentlig platformer. Skiftet imellem Trials-banerne og platformsbanerne foregår i nogle tilfælde flydende i løbet af en mission, som altså kan starte ud med, at man kører på motorcross-cykel og slutter med platformsdelen eller omvendt.

Udover at bevæge sig rundt på motorcross-cykel eller til fods, så er der også baner, hvor man skal styre en lille fjernstyret bil, en stor tank eller en motorcykel med anhænger - og så er der nogle ret udfordrende baner, hvor man har en jetpack på ryggen og skal navigere igennem og forbi diverse forhindringer, og straffen, hvis man kommer lidt på afveje, kommer prompte. Hvis man dør for meget, så begynder kommentarerne på skærmen at blive mere spydige, og ting som "You Suck", "Dope dying skills" og "Your mom!" bliver smidt i hovedet på en.

I nogle af banerne, både når man kører på motorcross-cykel og når man er til fods, er man udstyret med et våben, som man skal bruge til at skyde fjender og forhindringer med. I andre baner skal man bruge en pisk til at hænge fast i ting, så man eksempelvis kan komme fra en platform til en anden. Begge dele tilføjer krav til ens koordineringsevne, da det er svært både at skulle skyde efter fjender samtidig med, at man ikke skal miste balancen på sin cykel.

Der er mange referencer til andre spil og film, eksempelvis er der en hel del som lugter langt væk af Indiana Jones, ligesom der også er reference til Rayman, som i Blood Dragon bliver kaldt Grayman.

Det hele bliver kædet sammen i spillets såkaldte "hub", hvor man kan vælge imellem de forskellige baner, sætte klistermærker, som man får i løbet af banerne, i sin klistermærkebog og flere andre sjove ting, som egentlig bare er fyld. Som sagt er der også leaderboards ligesom vi kender det fra Trials, men selvom der er tid på banerne, så er tiden kun afgørende for, hvor stor en bonus man får efter banen - man kan sagtens gennemføre en bane, selvom tiden er løbet ud.

Sværhedsgraden i de første 8-10 baner er nogenlunde til at tage og føle på, men derefter er det som om, at enkelte elementer på banerne går hen og bliver virkelig frustrerende. På et par af banerne oplevede jeg at dø langt over 30 gange, eksempelvis i et forsøg på at hoppe imellem et par platforme med et elektrisk hegn imellem dem. Men det er jo også det, som vi kender fra Trials, hvor nogle af banerne bare kræver, at man øver sig, før man formår at komme helskindet igennem dem. Har man mod på nogle endnu sværere udfordringer, så er der de tidligere nævnte ekstrabaner som man kan låse op for - det endnu ikke lykkedes mig at gennemføre en eneste af dem.

Hver af de større missioner bliver selvfølgelig afsluttet på traditionel vis med en kæmpe boss, som skal nedkæmpes, før man kan komme videre til næste bane. Ligesom det er tilfældet med banerne, er der fin afveksling i de forskellige end-of-level boss monstre.

Den grafiske stil i Trials of the Blood Dragon er gennemført på sin egen lidt specielle facon. Når man spiller igennem de forskellige baner, så er stilen meget det som vi kender fra Trials, men imellem banerne er der super flotte mellemsekvenser, som bærer attituden fra Far Cry 3: Blood Dragon. Helt generelt synes jeg, at det kører ganske flot, og stemningen er helt perfekt.

Lydsiden består af et stille og roligt soundtrack, som passer rigtig godt til det. Stemmeskuespillet til den hårdkogte Rex Power Colt er i øvrigt igen indtalt af den amerikanske skuespiller Michael Biehn - vi skal dog en del år tilbage for at finde en storfilm, som han har været med i.

Eftersom der ikke er nogen multiplayerdel i spillet, så afhænger holdbarheden i høj grad af, om man har lyst til at forbedre den tid, man har været om at gennemføre de forskellige baner og dermed opnå en bedre placering på online leaderboards. Spillet er i sig selv ikke super langt, men det er til gengæld rigtig underholdende, hvis man altså kan lide stilen. En normal gennemspilning kan klares på 3-4 timer, dertil kommer så alle de svære baner og skjulte steder. Jeg kunne godt have ønsket mig, at der var lidt flere baner at give sig i kast med.

Inden jeg gav mig i kast med Trials of the Blood Dragon, var det egentlig ikke et spil, som jeg havde de store forventninger til. Det var vel nærmest bare et af de spil, som skulle overstås - men allerede efter de første par missioner var gennemført, var jeg som tryllebundet af det.

Spillet byder på en kodyl omgang afvekslende og til tider virkelig syret underholdning, som du ikke må gå glip af, hvis du godt kan lide spil i denne genre. Man skal ikke købe Trials of the Blood Dragon og så forvente, at det ligner Far Cry 3: Blood Dragon, da vi er mere ovre i en blanding imellem Trials og platformsgenren, men dette mix har RedLynx til gengæld fået til at fungere virkelig godt.

Trials of the Blood Dragon

Trials of the Blood Dragon

UdviklerRedLynx