Transformers: The Game

Anmeldt af: Simon Wiencken (Valyc) - 4. august 2007 - kl. 00:24
3 0

Autobots og Decepticons er taget til jorden for at udkæmpe det endelige slag. Er det lykkedes Activision, at udgive et spil der lever op til filmen?

Transformers var den helt store dille tilbage i 1980erne, hvor man kunne se dem i fjernsynet som en serie, man kunne læse tegneserien, eller man kunne selv lege med dem, da legetøjsbutikkerne havde tonsvis af Transformers legetøj. Nu her ca. 20 år efter er Transformers tilbage i form af filmen Transformers: The Movie, og nu også spillet Transformers: The Game. Det er Activision, der har udgivet spillet, og de har fået Travellers Tales til at udvikle det. Travellers Tales var dem, der bla. udviklede Lego Star Wars serien.

Give us the AllSpark or prepare to be destroyed
For længe siden på en fjern planet kaldet Cyberton kæmpede en masse robotter på hver deres side for en stor kraft, som var kilden til deres eksistens: AllSpark. På den ene side var Autobots, som ville beskytte AllSpark for enhver pris, og på den anden side stod Decepticons, som havde onde hensigter med denne store kraft.

I ren desperation sendte Autobots AllSpark ud i rummet, hvor den ville være gemt i mange mange år på en planet kaldet jorden. Men nu har Decepticons fundet ud af, at AllSpark befinder sig på jorden, så nu er begge fraktioner taget til jorden for at kæmpe videre om AllSpark.

I Transformers: The Game har du mulighed for at spille en kampagne for både Autobots og Deceptions, og man har når som helst mulighed for at skifte mellem de 2 kampagner. Som Autobots er det din mission, sammen med kendte figurer som Optimus Prime, Bumblebee, Jazz og andre, at beskytte AllSpark og forhindre denne kraft i at falde i hænderne på Decepticons samt beskytte jorden og dens befolkning imod de ondsindede robotter, som bla. består af Megatron, Starscream og Barricade.

Destroy!
Autobots kampagnen er meget ensformig, og alle de Transformers, man styrer igennem kampagnen, kan kun transformere sig om til forskellige køretøjer. Hver mission går stort set kun ud på, at man skal bevæge sig fra A til B inden tiden udløber og/eller smadre en masse fjendtlige robotter. Heldigvis er Decepticons kampagnen lidt mere varieret og også en del sjovere. Nogle af deres Transformers kan transformere sig til fly og helikoptere, og selv om de fungerer og styres på stort set samme måde som alle de andre, så giver det da lidt variation i spillet. Med Decepticons får du også missioner, hvor det gælder om at smadre og ødelægge dele af byen eller et helt militæranlæg, og dette kan være ganske underholdende. Specielt fordi stort set alt i spillet kan smadres. Man kan kaste med biler, træer og mange andre faste objekter i spillet. Bygninger kan ødelægges til ukendelighed, og man kan efterfølgende samle murbrokker, skilte og andre ting fra den smadret bygning op og enten kaste med det eller bruge det til at slå på fjendens robotter. Det ser f.eks. rigtig godt ud, når man sender en masse missiler ind i et hus, som så bliver sprængt i stumper og stykker.

Noget andet, der ser rigtig godt ud, er animeringen af de robotter, man styrer. De er meget detaljeret lavet og på trods af, at de ligner lidt hinanden, så er de en fornøjelse at se på. Dette gælder også i kampene, hvor én af robotterne f.eks. bruger sine rotorblade til at slå med.

Men det er så til gengæld også det eneste, der er spændende ved kampene. De er lidt for simple og bliver efterhånden ret kedelige. Man skal sådan set bare gå rundt, mens man smadrer sin tommelfinger ned på slå-knappen. Ud over at bruge de bare næver, så har robotterne også 2 slags missiler, som de kan benytte sig af, men de er sjældent effektive mod fjendens robotter, da de fleste af dem har et skjold, som de hele tiden bruger, når man skyder på dem.

ZZZZzzzzzzz
Hvis man ser bort fra sidemissionerne, så kan de 2 kampagner gennemføres på 4-6 timer, så spillet er bestemt ikke særligt langt. Men det er nok heller ikke helt skidt, da et længere spil nok ville resultere i, at man nåede at falde i søvn et par gange, inden man havde gennemført det.

Næsten når som helst i spillet har du dog mulighed for at lægge kampagnen lidt til side og i stedet bevæge dig frit rundt i den lille by. Her er dog ikke andet at lave end at samle en masse kasser, som efterhånden låser nogle sidemissioner op. Disse sidemissioner er dog ret kedelige/ligegyldige og bestemt ikke værd at bruge tid på at gennemføre.

Spillet bliver ikke bedre af en ofte meget frustrerende kameravinkel samt et halv-klodset styresystem. Hele tiden kommer man ud for, at man skal vende og dreje kameraet, og nogle gange når man er midt i en heftig kamp, er det stort set umuligt at finde ud, hvor man er. Kameraet ryster også en del, når man løber rundt og når man er i kamp, og man kan risikere at eksplosioner og skud får kameraet til at ryste så meget, at man simpelthen bliver nødt til at vente nogle sekunder, før kameraet er stabilt nok til, at man igen kan se, hvad der foregår på skærmen.

En anden irriterende del ved spillet er de såkaldte action zones. Ofte når man er i kamp, befinder man sig i en afmærket cirkel, som man ikke må bevæge sig ud af. Hvis dette sker, så skal man skynde sig tilbage inden en tæller når ned på nul, ellers stopper missionen, og man må starte forfra. Eksplosioner og slag får ofte sendt din robot uden for disse zoner, og det bliver bestemt ikke lettere af, at fjenden følger efter dig uden for zonen, og dette gør, at man får svært ved at nå tilbage inden tiden udløber.

Det er en OMer!
Der er dog et par lyspunkter ved spillet. Ud over de gode animationer af robotterne og en Decepticons kampagne, som kan virke ganske underholdende, så er lyden også værd at fremhæve. Musikken er ganske udemærket, og stemmeskuespillet er faktisk rigtig godt og udføres glimrende af mange af skuespillerne fra filmen.

Transformers: The Game virker alt i alt som et spil, som Travellers Tales har lavet alt alt for hurtigt. Man kan derfor ikke lade være med at sidde med en dårlig smag i munden og tænke på, at spillet virker som om det enten kun er lavet for at vride nogle penge ud af folk, som enten er vilde med filmen eller bare generelt er Transformers fans, eller om Travellers Tales mon har været bundet af en meget stram deadline, fordi spillet simpelthen skulle på gaden kort tid efter udgivelsen af filmen.

Det er ihvertfald nok kun de helt store fans af Transformers, som vil kunne lide dette spil. For os andre vil spillet virke alt for ensformigt og kedeligt og vil bestemt ikke være pengene værd.
Transformers: The Game

Transformers: The Game