Tower of Guns

Anmeldt af: Kristian Mikkelsen - 18. april 2015 - kl. 12:06
0 1

Tower of Guns er en ny og anderledes first person shooter, der vil give dig kamp til stregen. Læs mere i anmeldelsen her.

Ved første øjekast kan Tower of Guns til forveksling ligne Borderlands, men selvom de to spil har udseendet til fælles, kan de dog ikke rigtig sammenlignes på andre områder. Tower of Guns er nemlig et nyt og meget mere simpelt first person shooter spil, hvor det enkle formål er at klare sige i gennem seks tilfældigt generede baner.

Der er nemlig ikke rigtig nogen historie eller karakterer i Tower of Guns, men i stedet et meget enkelt mål som spiller. Du bliver placeret i en bane, som generer en masse rum med tilfældige fjender, som man så skal kæmpe sig i gennem. Ved hver afslutning møder man en boss, og hvis man besejrer denne, har man gennemført banen. Der er i alt seks baner, og det gælder om at gennemføre dem alle i streg, men hvis man fejler og dør under en af disse baner, er der dog ingen checkpoints, og man skal dermed starte forfra. Som man nok kan regne ud gør dette spillet enormt udfordrende, da der stort set ingen hjælp er at hente. Samtidig er det også tilfældigt hvor mange og hvilke fjender, der er i et rum, hvilket betyder, at man kan være uheldig at komme til et sted, hvor der er enormt mange fjender. Her kommer det taktiske element dog ind i spillet, da du i princippet ikke behøver at skyde dig vej frem til næste rum, men i stedet kan løbe og forsøge at undgå at blive ramt af fjendernes våben. Spillet foregår nemlig i et hurtigt tempo, som bedst kan sammenlignes med Quake spillene, og dette giver altså balancen mellem at skyde eller flygte.

I løbet af spillet vil man kunne samle mønter op, som er placeret på jorden, og disse giver mulighed for at låse op for nye genstande. Det er dog tilfældigt hvilken genstand, man får, og det er ikke kun positive ting, man kan låse op for. Det er nemlig lidt af et sats at bruge mønterne, da man også kan komme til at forøge sværhedsgraden, så det næsten er umuligt at komme videre. Dette er dog kun med til at gøre spillet sjovere, da man selv har valget, om man tør satse på at få en god genstand fra sine mønter.

Det er ikke kun mønterne, der vil kunne give en fordele, men også forskellige færdigheder som opnås ved at gennemføre de forskellige baner. Det er muligt at sammensætte to forskellige færdigheder, og det er ikke ligegyldigt hvilke man vælger, da det har stor indflydelse på, hvor lang tid man overlever. En af færdighederne er eksempelvis, at man ikke tager skade ved fald, hvilket i hvert fald har været en færdighed, som har reddet mig op til flere gange. Både mønterne og færdighederne er altså med til at give en selv muligheden for selv at afgøre, hvad der skal ske, hvilket fungerer rigtig godt.

På grund af den manglende gemmefunktion er spillet dog som førnævnt virkelig udfordrende, da det nærmest er umuligt at gennemføre alle banerne i et træk. Personligt nåede jeg selv op fire baner i streg, men det krævede også en del forsøg før det lykkedes. Heldigvis er det dog hele tiden nye baner, man skal kæmpe sig vej i gennem, hvilket gør, at man ikke får følelsen af, at det er det samme level, man spiller igen og igen. Når det er sagt, må jeg dog indrømme, at jeg synes Tower of Guns hurtigt blev ensformigt og kedeligt, da jeg spillede det. Selvom banerne er tilfældigt generede, ligesom i spil som eksempelvis Minecraft, følte jeg op til flere gange, at jeg allerede havde prøvet det rum, som jeg var på vej ind i. Det betød, at jeg forholdsvis hurtigt begyndte at kede mig, og jeg blev derfor ret skuffet over, hvor lidt spillet egentlig havde at tilbyde.

Selvom Tower of Guns kan blive en smule ensformigt og kedeligt, er det store udvalg af våben dog noget af det, der gør spillet underholdende. Man har nemlig mulighed for en at vælge en række forskellige våben, som bliver låst op undervejs i spillet, og våbnene er samtidig med til at afgøre sværhedsgraden i spillet, da de ikke alle er lige nemme at bruge. Det var netop også derfor, at jeg bevarede lysten til spillet, da jeg var spændt på at se, hvad det nye våben kunne gøre af ødelæggelse sammenlignet med det forrige.

Tower of Guns har altså en stor variation af våben, som er med til at gøre det underholdende, men det overskygges dog til tider af framedrops, som viser sig, når der er for mange fjender på skærmen på samme tid. Det er sjældent det sker, men når det forekommer, er det desværre rigtig frustrerende, da det nærmest udvikler sig til det rene kaos, når man i forvejen skal kæmpe imod en masse fjender. Man undrer sig derfor også over, hvorfor udviklerne ikke har minimeret det maksimale antal af fjender i et rum, da problemet formentlig så havde været løst.

Udover de irriterende framedrops, må jeg også nævne prisen på spillet, som er 115 kr., hvilket jeg synes er alt for meget i forhold til hvad, man får for pengene. Personligt minder Tower of Guns mig nemlig om et gratis spil på internettet eller mobilen, hvilket ikke ligefrem appellerer til, at det er et spil, man har lyst til at bruge penge på. I det hele taget synes jeg, at spillet ville have passet bedre til en smartphone eller tablet, hvor man kunne spille det i sin frokostpause, da det ikke er et spil der kræver fordybelse, men mere oplagt til at dræbe ventetiden i hverdagen.

Min tid med Tower of Guns har altså været en noget blandet fornøjelse, da spillet har sine underholdende øjeblikke, men samtidig også hurtig bliver kedeligt og ensformigt at spille. De mange våben og muligheden for at vælge færdigheder er med til at gøre spillet spændende, men når man ser hvilke andre spil, man kan få til samme pris, synes jeg ikke at Tower of Guns er pengene værd.
Tower of Guns

Tower of Guns

UdviklerTerrible Posture Games