Tony Hawk\'s American Wasteland

Anmeldt af: Mikkel Vinther (vinterbird) - 22. februar 2006 - kl. 09:21
6 0

Tony Hawk er tilbage med endnu et kapitel i hans lange spilserie, 7 år er der nu gået, siden det første spil så dagens lys. Men er serien blevet bedre med dette nye kapitel?

Tony Hawk-serien har været respekteret og anerkendt som noget af det bedste indenfor ekstremsportsgenren, og med seriens nyeste kapitel kigger vi nu på endnu en opgradering.

American Wasteland starter ud med, at du ankommer til L.A. som en frisk ung skaterknægt, dog når du kun lige at træde ud af bussen, før du bliver væltet omkuld, og alle dine ting bliver stjålet. Efter denne fantastiske start på dit L.A.-eventyr støder du ind i pigen Mindy, som hjælper dig op på benene og vil hjælpe dig til at blive mere respekteret på L.A.’s gader. Herefter starter den store tur rundt i L.A., hvor du skal have et nyt look, lære nogle nye tricks og måske endda få adgang til Iggy’s Skate Ranch, som er en skaters paradis.

Efter denne kække start er vi tilbage i den klassiske Tony Hawk-formel. Man skater rundt i byen og udfører opgaver for alle, der har noget at spørge om. Opgaverne varierer mellem opgaver, hvor du lærer et nyt trick, skal bruge et eksisterende trick eller lave nogle anderledes og tossede opgaver. Disse opgaver er selvfølgelig meget underholdende, men de er simpelthen for nemme, for i det øjeblik du accepterer en opgave, bliver du transporteret hen lige foran det, du skal udføre et trick på. Det tager det meste af udfordringen af opgaverne og gør de fleste en tand for nemme. Dog oplever man af og til nogle virkelig anderledes opgaver, og de giver et virkelig friskt pust i de ellers monotone opgaver, dog er der langt imellem de anderledes og originale opgaver.

Gameplayet i American Wasteland er meget simpelt bygget op, der er tre trickknapper og disse kan bruges i kombination med analogstikkene samt bagknapperne, dette giver et væld af tricks, der kan udføres og sørger for, at man med tiden kan udvikle sin helt egen spillestil. Combo’er er stadigvæk hele essensen i Tony Hawk, og også denne gang skal du lave nogle sindssyge combo’er for at score de virkelig høje point. Desværre er spillet igen her for nemt, og man bliver aldrig tvunget ud i svære opgaver, som tvinger en til virkelig at yde sit bedste for at vinde, de fleste konkurrencer kan nemt vindes ved at lave nogle enkelte tricks og så ikke meget mere.

Udover muligheden for at køre på skateboard er det nu også muligt at køre L.A. farligt på BMX-cykel, hvilket er en spændende feature, som fungerer udmærket. Desværre er den slet ikke implenteret ordentligt i spillet, da man på intet tidspunkt er tvunget til at køre på BMX. Det er blot en mulighed igennem spillet. Spillet skal dog have ros for at have en ganske god historie, der formår at holde en fanget det meste af eventyret, dog taber den lidt luften halvvejs inde, og man må gribe i sig selv for at komme videre. Men American Wasteland bringer intet nyt på bordet, spillet føles som alle de andre Tony Hawk, og der er intet gjort for at give en frisk og ny oplevelse.

Tony Hawk’s American Wasteland er dog en milepæl på et punkt; nemlig at denne version af spillet er online. Xbox Live er fuldt understøttet, og det er muligt at spille sig igennem alle spillets baner mod andre menneskelige modstandere, der er mulighed for at spille free skate, hvor man bare kører rundt og hygger sig, eller man kan hoppe ind i en af de mange interessante game modes, der er at spille online. Online er ganske sjovt, og med en god variation af baner og gameplaymuligheder er det et ganske underholdende tiltag. Desværre er multiplayerdelen godt og grundigt fyldt med fejl, der er konstante clipping fejl, så folk ryger gennem vægge, gulv og endda ud af banen, folk forsvinder spontant ud i den blå luft og starter i den anden ende af banen og diverse andre problemer.

Dem, som ikke er glade for det nye skift i opbygningen af Tony-serien efter afsnit 3, vil blive positivt overraskede over, at Nervesoft har valgt at smide Classic mode ind, som bringer en tilbage til de bedste baner fra de foregående afsnit, sat op på den gamle måde som gjorde seriens første afsnit helt fantastiske. Man har 2 minutter til at få udført en masse opgaver, og jo flere opgaver man løser desto bedre. Classic mode er en god lille tilføjelse og en ting, man kan sidde og hygge sig lidt med efter, at story mode er gennemført. Desværre føles Classic for meget som en skrabet genudgivelse, da der ikke er tilføjet nogle nye baner.

Grafisk er Tony Hawk lidt af et Xbox360-mareridt, spillet ser forfærdeligt ud og ligner på ingen måde de andre 360 titler. American Wasteland bærer præg af at være en direkte port af Xbox-versionen, og ikke engang nogle nye HD-textures og et Widescreen-look kan redde spillet fra at se meget gammelt og grimt ud. Selvom Nervesoft har sagt, at L.A. vil være en gigantisk bane uden load times i American Wasteland, kan man stadig sidde og klø sig selv lidt i hovedet over, hvorfor man så kører igennem nogle små gange mellem hver zone, så spillet kan få loadet det næste område, man træder ind i. Der er godt nok ingen loadetider, men disse små gange er simpelthen for latterlige og virker som en hån mod spilleren.

Miljøerne i American Wasteland er meget statiske og uden nogen form for charme eller personlighed, og den nyanlagte grafikstil er næsten ikke til stede, hvilket er meget synd, for den er overraskende god. Spillets texture ser dog heller ikke for godt ud, alle texturene bærer præg af at være udviklet med sidste generation i tankerne, og der bliver slet ikke udnyttet en brøkdel af Xbox360s maskinkraft. Det er virkelig en skuffelse, for den store åbne verden kunne virkelig være blevet realiseret med 360.

Stemmeskuespillet i American Wasteland er overraskende godt og er rigtig godt indtalt, spillets lydeffekter er også rigtig gode, lydene fra ens bræt, der rammer forskellige overflader er rigtig godt ramt og giver et virkelighedstro billede på lyden. Spillets soundtrack består meget af 80’er punk, som også matcher spillets mere punkede attitude, desværre er musikken en tand for ensformig, og der er for få numre, så der går ikke længe, før man går død i de fleste af numrene og begynder at bruge custome soundtrack muligheden. Dog er der et lille problem med denne mulighed, for når den aktiveres, glemmer spillet at skrue ned for musikken under cut-scenes, hvilket gør det tæt på umuligt at høre, hvad der bliver sagt, så man er nødt til at slå custome soundtrack fra og slå det til igen efter en cut-scene for at forstå, hvad der foregår omkring en.

American Wasteland er ikke det sværeste spil i serien, spillet kan tæskes igennem på godt og vel 12 timer, og bagefter er der Classic Mode og selvfølgelig muligheden for at skate rundt i L.A. og bare hygge sig eller prøve at slå ens personlige highscore. Multiplayer holder et godt stykke tid, men man kan også risikere at køre fast i det, da det til tider kan være en kedelig oplevelse.

American Wasteland er ikke den bedste port af et Xbox-spil, vi har set på 360. American Wasteland bringer intet nyt på bordet, og det føles som om, at Nervesoft har nægtet at gøre brug af kræfterne i 360 for at gøre spillet bedre. En god historie og en underholdende multiplayerdel kan ikke redde American Wasteland fra at føles som et billigt, hurtigt og halvudført produkt.
Tony Hawk\'s American Wasteland

Tony Hawk\'s American Wasteland

UdviklerNervesoft