Tom Clancy\\\'s Ghost Recon: Advanced Warfighter

Anmeldt af: Mikkel Vinther (vinterbird) - 23. marts 2006 - kl. 18:46
Del denne artikel:
17 0

Den mexicanske sol bager ned, sveden drypper ned over panden på mig. Mit Cross-Com springer til livs, og mine fjender bliver hurtigt identificeret. Sådan er livet for kaptajn Scott Mitchell, som er leder af den mest dødbringende gruppe militærfolk - The Ghosts.

Gameplay
Seneste kapitel i Tom Clancy’s Ghost Recon serie har fået undertitlen Advanced Warfighter, og det er så sandelig en avanceret kriger, vi har fået fingrene i gennem spillets 12 missions lange singleplayer kampagne.

Året er 2013, og der er topmøde i Mexico City, hvor der er problemer med freden. Under et topmøde mellem præsidenterne af Mexico og USA går alting grueligt galt. Men til at hjælpe dig i krigen mod rebellerne og de onde mennesker, som vil præsidenten til livs, har du dit vidunderlige Cross-Com system, som revolutionerer hele måden vi spiller på.

Cross-Com systemet er bygget op som hele spillets HUD (Heads-Up-Display), og giver dig helt nye taktiske muligheder, for oppe i venstre hjørne er der en lille skærm, så du kan holde øje med dine holdkammerater og se, hvad de laver. I højre hjørne kommer der tit og ofte også en lille skærm, som viser en videosekvens eller kommunikation med andre enheder end dine Ghosts.

Alle disse nye tilføjelser giver det hele et meget højteknologisk præg og sikrer, at man hele tiden er opdateret med, hvad ens hold og omverden laver. Du får også i løbet af spillet adgang til en flyvende drone, som kan flyve rundt på hele kortet, så du kan se, hvad fanden de andre laver, før de overhovedet har opdaget, at du findes.

Gameplayet i Advanced Warfighter er utroligt stramt, styringen af Mitchell er præcis, og uden tøven kan man nedfælde rebellerne, som vil dig til livs. Styringen af dine holdkammerater er dog begrænset til en regroupe og en go kommentar, dette vil på sin vis fungere ganske godt. Men desværre er dine holdkammeraters A.I. utroligt irriterende, og de ender tit og ofte med at være i vejen for dig og kan være skyld i din død.






Men hvis man ser bort fra spillets A.I., gemmer der sig et taktisk actionspil med stor dybde i spillets singleplayerdel, som er åndeløst spændende gennem hele spillets 12 missioner. Brugen af Cross-com’et og dronen giver en masse muligheder for enten at være run and gun eller den overvejende taktiske krigsherre.

De taktiske muligheder i kamp begrænser sig dog ikke til dine holdkammerater, undervejs igennem spillet får du også lov til at tage kontrollen over helikoptere, tanks og andre former for køretøjer. Du tager aldrig selv direkte kontrol over dem, men du får dem under din kommando og kan give dem ordrer, som de så udfører.

Når det uundgåelige sker, og du kommer i kamp med overmagten, er det klogeste at gøre uden tvivl at søge ly fra modstandernes kugleregn omgående. For fjendernes kugler dræber omgående og uden nåde. Desværre er dine fjender ikke i stand til at give dig megen modstand, og tit og ofte ender de bare med at blive billig kanonføde. Men underholdningsfaktoren i at blæse rebellerne til himmels er ikke til at tage fejl af, for det at affyre ens våben i GRAW er en fornøjelse, som sikrer, at spillets stramme gameplay bliver fuldt til dørs af en lige så underholdende actiondel.

Advance Warfighter byder også på multiplayer i stor stil. Spillet har speciel designede co-op baner, og de fleste klassiske spillemuligheder som deathmatch og andre variationer af det. Multiplayer er utroligt godt skruet sammen, og muligheden for at vælge et kit og tage i krig med det er meget afbalanceret og ingen af dem føles bedre end andre.

Multiplayer er ligesom singleplayer bygget op om konceptet, at en kugle dræber, og det gør, at hver eneste multiplayerkamp, man spiller, er utroligt nervepirrende. Man sniger sig af sted, og holder sig altid orienteret, og er altid bange for at krydse hvert eneste hjørne, for man ved aldrig, hvor fjenden gemmer sig.

Multiplayer er en fryd at spille, både imod folk og med folk, da det stramme og velfungerende taktiske gameplay fra singleplayerdelen overføres ganske godt til multiplayerdelen.

Grafik
Grafikken i Advanced Warfighter er uden tvivl noget af det pæneste, der har fundet vej til Xbox360, og spillet bruger alle de flotteste effekter, industrien kan byde på. Alt fra HDR lys til en fantastisk draw-distance gør, at man næsten kan mærke den mexicanske sol bage ned på ens arme, mens man spiller.






Når man bevæger sig rundt i Mexico City, kan man se hele bylinjen og studere hver eneste bygning, som er fantastisk modelleret og giver en helt fantastisk stemning, når man spiller det. Spillets animationer er utroligt vellykkede og ser utrolig gode ud, specielt dine modstanders dødsanimationer er utroligt velfungerende.

Men spillets sande stjerner er våbenmodellerne. Spillets 31 forskellige våben er fantastisk modelleret med en helt utroligt detaljegrad og realisme i sig, som gør, at man næsten bliver ligeglad med ens modstandere og bare skyder med våbnene for at se dem blive affyret.

Miljøerne i spillet er som sagt virkelig imponerende med en kæmpe draw-distance, hvor man kan se bygninger og hele områder fuldt modelleret, som man aldrig kommer i nærheden af. Det er en fryd at blive fløjet hen over Mexico City i helikopter og bare se på byen og dens fantastiske arkitektur.

Der skal dog være plads til en smule malurt i bægret, der er enkelte textures på vægge og jorden, som er mudrede og slet ikke lever op til den ellers utroligt flotte grafik Advanced Warfighter stiller for dagen.

Lyd
Lyden i Ghost Recon har altid spillet en stor rolle. Lyden af krig har altid været af høj kvalitet, og Advance Warfighter skuffer heller ikke i denne boldgade. Første gang man affyrer ens våben, sidder man tilbage og kan ikke begribe, hvor god lyden er. Lige så gode er alle kampråbene ens modstandere kommer med, når man går i krig med dem. Dog er ens holdkammerater stille som graven, men det er kun et plus og giver et endnu højere niveau af realisme.

Den musikalske side af Advanced Warfighter er storslået og meget dramatisk. Musikken sætter i gang, når der er brug for den, og den sparsomme brug af musikken i singleplayerdelen gør, at man taber pusten, når man flyver højt over Mexico City og skyder helikoptere ned, mens musikken brager ud af højttalerne.

I multiplayerdelen brager musikken igennem hver gang, man kommer i kamp mod fjender, og det gør man tit, så den velkomponerede musik får for alvor lov til at folde sig ud i multiplayerdelen.






Holdbarhed
Advanced Warfighter er et spil med næsten uudtømmelig holdbarhed. Spillets 12 missioner lange singleplayerkampagne er underholdende og sikrer en god og varieret udfordring, og bagefter er der næsten uendelig underholdning i spillets multiplayerdel, som er en af de mest velfungerende, der nogensinde er set i et spil.

Ghost Recon: Advanced Warfighter er et spil, som med garanti vil underholde lang tid ud i fremtiden.

Overall
Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter er uden tvivl et af de bedste spil, vi har set på Xbox360 endnu. Spillet er vellavet i alle leder og kanter og byder på hæsblæsende action fra første sekund.

Spillet brillierer dog først, når man går online og oplever spillets multiplayerdel, som er velproduceret og sikrer, at spillet får en lang levetid. Men når alt kommer til alt, er Advance Warfighter i sandhed et next gen spil, med next gen grafik og lyd samt det nok bedste taktiske militære gameplay, der er set i lang tid.
Fakta
Tom Clancy\\\'s Ghost Recon: Advanced Warfighter

Tom Clancy\\\'s Ghost Recon: Advanced Warfighter

PlatformXbox 360
UdviklerUbisoft
UdgiverUbisoft
Spillere1
UdgivelsesdatoUde nu
Officiel websiteKlik her
PEGI:
Følg Xboxlife her
Xbox Support
Gameplay:9.0
Grafik:9.0
Online:9.0
Holdbarhed:9.0
Overall 9.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.