Tiny Troopers: Joint Ops

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 6. marts 2016 - kl. 19:17
4 2

Har du lige en halv time du skal have slået ihjel, så er Tiny Troopers: Joint Ops et fint bud på, hvad tiden skal gå med. Forvent dog ikke den store spiloplevelse.

Tiny Troopers: Joint Ops til Xbox One er et hyggeligt lille krigsspil med små tykke soldater med store hoveder, som man sender ud i krig i kampen mod onde diktatorer og lignende snavs. Spillet er et sammenkog af to populære mobilspil og det betyder, at spillet indeholde hele to kampagner, plus en ny eksklusiv spilmulighed til Xbox One.

Historien er naturligvis ikke noget at skrive hjem om og den er heller ikke vigtig for spillet. Den bliver fortalt igennem nogle simple tegneserie-sekvenser og de er kun til stede for at drive spillet fremad og for at kæde de enkelte hovedmissioner sammen. Spillet indeholder som sagt to hele kampagner med i alt over 50 missioner og her kan man godt mærke, at spillet oprindeligt er et mobilspil, da missionerne er temmelig korte. Ved siden af de to kampagner, er der en Zombies Mode, hvor man skal nedkæmpe den ene bølge af zombier efter den anden – det er simpel og god underholdning i korte perioder.

Missionerne minder mere eller mindre alle om hinanden. Man styrer sin lille flok af soldater igennem ørken, sneklædte landskaber eller jungler, mens man kæmper mod forskellige typer af fjender. Oftest skal man nedkæmpe alle fjenderne i et område, slå en general ihjel eller ødelægger alle tanks i den pågældende level. Undervejs skal man samle dogtags op, finde gemte mønter, våben og andet, for at kunne gennemføre missionen.

Hvad der er lidt specielt i Tiny Troopers: Joint Ops er, at man styrer mellem en og tre soldater ad gangen. Man kan inden hver mission, vælge om man vil have en ekstra specialist med ud på missionen, hvis man altså har penge til det – penge man tjener ved at gennemføre missioner og finde gemte ting i omgivelserne. Disse specialister kan være en medic, som vil heale de andre soldater, hvis de kommer til skade, en elitesoldat som er tungt bevæbnet eller andre typer af soldater, som har hver deres egenskaber. På hvilket som helst tidspunkt kan man kalde efter forstærkninger, igen så længe man har penge til det. De kommer i form af liv, forskellige typer af våben, speed booster så ens små soldater løber hurtigere og andre nyttige ting.

Efterhånden som ens små soldater gennemføre missioner, bliver de automatisk opgraderet og bliver mere hærdede. Hvis de dør, er de døde og permanent væk (med mindre man har medaljer nok til at genoplive dem) og man får tildelt en ny soldat til ens lille gruppe, men han er altså helt grøn og skal opgraderes fra bunden af. Det gør, at man faktisk passer godt på ens soldater, da det kan være et stort tilbageskridt for den lille gruppe, hvis den stærkeste soldat skulle gå hen og dø og dermed bliver de efterfølgende missioner betydeligt sværere.

Tiny Troopers: Joint Ops er en twin-stick shooter og det betyder, at man bruger den venstre styrepind til at bevæge sig med og den højre til at sigte og skyde med. Spillet fungerer som sådan fint, der er masser af opgraderinger at gå på jagt efter, både i spillets opgraderingssystem, men også rundt omkring i de forskellige missioner. Der er også små sjove bonusser man kan opdage – for eksempel giver Frosty the Snowman i snebanerne, en god portion points hvis man pløkker hovedet af ham. Man gør klogt i at jagte så mange points man kan, for man får brug for dem til opgraderinger af ens våben og udstyr og priserne er høje.

Tiny Troopers: Joint Ops koster 75 kr. på Xbox Games Store og til den pris får man et simpelt lille spil, som dog kan være underholdende, hvis man lige skal have slået 20 minutter ihjel. Det byder ikke på noget dybt gameplay, men det er let at gå til men ikke helt let at mestre, for sværhedsgraden kommer hurtigt i vejret.

Grafisk er spillet her ikke noget at skrive hjem om og det er tydeligt, at det er et tidligere mobilspil vi har med at gøre. Når det er sagt, så skal det også siges, at den grafiske side fungerer som den skal, den er bare meget simpel. Lydsiden er lidt mere tvivlsom. Jeg blev så træt af spillets soundtrack efter bare få minutter, at jeg slog det helt fra, mest fordi der ikke er mulighed for at skrue ned for det. Lydeffekterne er lige så simple som resten af spillet og varierer fra små ”blam blam” lyde når de små soldater skyder, til store og tunge eksplosioner når tanks eksploderer.

Tiny Troopers: Joint Ops er et hyggeligt lille spil, som er perfekt til lige at slå en halv times tid ihjel med ind imellem. Det er svært at sige noget rigtigt dårligt om spillet, for det som er der, fungerer for det meste som det skal – der er bare ikke så meget af det.

Tiny Troopers: Joint Ops kan som sagt købes på Xbox Games Store for 75 kr.
Tiny Troopers: Joint Ops

Tiny Troopers: Joint Ops