The Wolf Among Us - Episode 1: Faith

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 20. oktober 2013 - kl. 20:44
Del denne artikel:
3 0

Telltale Games er tilbage med en nye serie på Xbox 360. The Wolf Among Us er endnu en glimrende fortælling, som fænger fra starten. Læs anmeldelsen her.

The Wolf Among Us kommer fra skaberne af The Walking Dead serien, amerikanske Telltale Games og er baseret på den prisvindene tegneserie fra DC Comics og Vertigo af samme navn.


Spillet udspiller sig i en verden hvor fejlplacerede eventyrfigurer, kaldet Fables, forsøger at leve, og ikke mindst overleve, i vores verden, uden at skabe for meget opsigt. For det meste går det fint, da de bruger noget såkaldt Glamour (som i første episode ikke bliver nærmere forklaret), der giver eventyrfigurerne form som mennesker og på den måde ikke skaber for meget opsigt og ballade. Skulle der være nogen, som af forskellige grunde, ikke gør brug af Glamour når de bevæger sig ud blandt Mundies – et andet ord for mennesker, vil der bliver slået ned på det og de kan risikere at blive sendt til The Farm, et fængsel i det nordlige New York, hvor alle eventyrfigurer, som ikke holder sig til reglerne, bliver anbragt.

Man tager rollen som Bigby, den tidligere Store Stygge Ulv, der i sin menneskelige form har rollen som sheriff i Fabletown. Det er ham, der sørger for at alle bruger dette Glamour som de skal og ellers generelt holder ro og orden. Da freden så bliver brudt af et brutalt mord, bogstavelig talt på Bigbys trappesten, spidser det til for den Stygge Ulv. Det er længe siden at der er sket et mord i Fabletown og nu tyder noget på, at en seriemorder kan være på spil.

Det kan lyde lidt plat, at placere eventyrfigurer i en virkelig verden på denne måde, men det er faktisk meget sjovt at se hvordan kendte og elskede eventyrfigurer nu har ændret stil, både til det bedre, men bestemt også til det værre. Bigby, der jo altså tidligere var den Store Stygge Ulv, har en af de tre små grise boende på hans sofa. Den har jo som bekendt ikke noget sted at bo længere, efter en episode hvor nogen pustede og pustede på et hus. Grisen er dog ikke særlig lille længere og han har udviklet et seriøst alkoholproblem og er oveni dette blevet en solid kæderyger.


Den søde Snehvide arbejder som personlig assistent for Fabletowns meget usympatiske borgmester og hun er bitter over en grim skilsmisse fra Prinsen, efter hun fandt ham i seng med hendes søster. Man kan måske ikke lade være med at trække på smilebåndet, når man læser om ovenstående skæbner, men The Wolf Among Us er ikke på nogen måde et morsomt eventyr. Det hele udspiller sig i en grum verden, sproget er groft og volden ret udtalt – jeg fik lidt følelsen af at spille en version af filmen Sin City, blot tilsat eventyrfigurer.

Hvis du har spillet The Walking Dead serien fra Telltale, vil du vide hvordan The Wolf Among Us er skruet sammen. Spillet fungerer på helt samme måde, hvor man via en cursor undersøger omgivelserne, i dialogerne vælger man det svar man ønsker at give for at drive historien fremad og det hele er krydret med nogle hektiske action-sekvenser hvor man skal trykke på de rigtige knapper på de rigtige tidspunkter. Alt efter hvordan man fører en samtale og efter hvilke valg man tager, ændre spillet svagt retning og spillets figurer ændre sig overfor spilleren.

Det har vist sig at fungere i The Walking Dead og det gør det også her. Historien bliver fortalt med samme overbevisning som i The Walking Dead og dialogen og stemmeskuespillet er på samme høje niveau. Desværre er det tekniske niveau på samme middelmådige niveau som i The Walking Dead, hvor grafikken kan hakke voldsomt og i perioder går helt i stå i 1-2 sekunder, for derefter at fortsætte. Det er lidt underligt, at Telltale ikke efterhånden har fået glattet disse performance problemer med deres engine ud. Det er jo noget, som har plaget deres spil i en god rum tid nu.


Grafisk minder The Wolf Among Us en del om The Walking Dead – og så alligevel ikke. Stilen er stadig den tegnene stil, men har mere en ”noir stil” her – selv om der gøres brug af flere og klarere farver end i The Walking Dead. Det er egentlig unfair at sammenligne de to spil, fordi stilen og tonen i dem er så forskellig, men det er alligevel svært, da det er de samme grafiske tricks der bruges – og det er bestemt positivt ment. Lydsiden er som altid glimrende, med et fint og passende soundtrack og med nogle fremragende præstationer af stemmeskuespillerne, der leverer dialogerne med stor overbevisning.

The Wolf Among Us er endnu et eksempel på, at Telltale Games er gode historiefortællere. Godt nok var både The Walking Dead og nu The Wolf Among Us fortolkninger af eksisterende historier, men især med The Wolf Among Us har Telltale sat deres eget præg på historien. Det hele skæmmes lidt af en teknisk side, der stadig halter, men det kan alligevel ikke ødelægge den gode historie og The Wolf Among Us serien er kommet godt fra start.

The Wolf Among Us lanceringstrailer

Hele universet i The Wolf Among Us fænger mig ikke på samme måde som The Walking Dead – og selv om man kan argumentere for, at zombier er tåbelige, så er flyvende grønne aber og tudser, der nu udlejer lejligheder i de mere skumle dele af New York, lidt for fjollet til mig til, at jeg kan tage det rigtigt seriøst. Når det er sagt, er jeg alligevel nysgerrig på hvad der sker i næste episode, så endnu engang har Telltale formået at få mig indfanget med deres evner for historiefortælling.

The Wolf Among Us – Episode 1: Faith er første episode af i alt fem, det kan gennemføres på mellem 2 og 3 timer og kan lige nu købes på Xbox Games Store til en intropris på 37 kr. og et season pass til alle fem episoder koster 105 kr.
+ Stilfuld grafik, voldsomme actionsekvenser, fremragende stemmeskuespil
Tekniske problemer, fjollede figurer
Gameplay:7.5
Grafik:8.0
Online:-
Holdbarhed:4.0
Overall 7.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.