The Walking Dead - Survival Instinct

Anmeldt af: Morten Skou - 8. april 2013 - kl. 19:21
8 0

Når man laver et spil baseret på en populær TV-serie, så kan det da kun blive godt, eller hvad?

Den sidste episode i tredje sæson af den utrolig populære tv-serie, The Walking Dead, er netop løbet over skærmen i USA. Tv-serien er baseret på en tegnserie af samme navn, dog uden at handlingen er den samme. Til trods for, at der allerede er udgivet The Walking Dead-spil på Xbox Live Arcade, så mener AMC og Activision åbenbart, at der ville være penge i at udgive et retail spil også.

Den historiemæssige forskel på Survival Instinct og The Walking Dead Xbox Live Arcade-episoderne er, at Survival Instinct er baseret på tv-serien, hvor Xbox Live Arcade-episoderne er baseret på tegneserierne. Survival Instinct, der er et førstepersonsskydespil, er lavet som en såkaldt "prequel", der finder sted før de ting, man ser i tv-serien. Man følger Daryl og hans bror Merle Dixon i deres forsøg på at blive evakueret. Beslutningen om at lade netop de to personer være hovedpersonerne i et spil baseret på tv-serien forstår jeg ikke, da jeg personligt synes, at en række af seriens andre hovedpersoner også bør være med i et spil, der udgives i forbindelse med tv-serien.

Selve historien udfolder sig efterhånden som man gennemfører en række forskellige missioner, der dukker op i forskellige byer på vejen til Atlanta. De fleste af missionerne går ud på, at man skal snakke med nogle forskellige overlevende og efterfølgende hjælpe dem med en opgave, som låser op for, at du kan komme videre i missionen. På vejen igennem spillet, finder man løbende forskellige våben, som eksempelvis en hammer, et baseballbat, diverse rifler, pumpguns og ikke mindst det våben, som Daryl er kendt for, nemlig hans armbrøst. Meget af tiden endte jeg ud med løbe rundt med hammeren og slå zombier ihjel - dette skyldes, som dem af jer, der har set tv-serien godt ved, nemlig at skydevåben larmer meget og dermed tiltrækker endnu flere zombier. Får man først lavet for meget larm og bliver overfaldet af en hel horde af zombier, så kommer der en mulighed for at slå dem ihjel en efter en i noget, der minder om slowmotion, men er der for mange af dem omkring dig, så ender du med at dø.

Selvom hver mission har deres egen særskilte historie, så virker det hele desværre alt for ensformigt og man kan, hvis man vil, mere eller mindre bare løbe igennem missionerne - en ting, der er fristende på grund af kvaliteten af spillet. AI'en for de personer, som man skal snakke med i de forskellige byer for at komme igennem missionerne, er så ringe lavet, at hvis man bare vælger at blive stående ved siden af dem i længere tid, så bliver de ved med at gentage samme spørgsmål. Om AI'en er bedre for de levende døde er et godt spørgsmål, men de reagerer nu rimelig meget, som man kender fra diverse zombiespil; man kan godt snige sig forbi dem, men hvis de først opdager dig, så enten går eller løber de direkte imod dig - og deres skrigen får straks andre zombier til at følge trop.

Med det sagt, så formår spillet alligevel til tider at give dig nogle chok, der i alle tilfælde fik undertegnede til at hoppe op af stolen et par gange. Typisk er det chok-effekter, hvor der står en zombie bag en dør, som du ikke når at se, før den hiver fat i dig. Men i det store hele, så var det egentlig rart bare at få det gennemført, så det kunne ryge op på hylden og samle støv.

Der er også en række sidemissioner, som man får mulighed for - eller nogle gange bliver tvunget til - at gennemføre. Sidemissionerne kommer altid på vej fra en lokation til en anden og kan eksempelvis være under påskud af, at din bil er løbet tør for benzin, at køleren er løbet tør for kølervæske eller at man er punkteret. Alt efter hvilket scenarie det er, så skal man ud i et område fyldt op med zombier for at finde det, som man skal bruge for at komme videre. Omgivelserne i sidemissionerne er begrænset til de samme 3-4 forskellige baner, så også dette går hen og bliver ret trivielt.

Banedesignet er til tider super dårligt. På en af banerne skal man starte en generator. Her er der en mulighed for at hoppe over et hegn i stedet for at vente på, at døren kan låses op, men det betyder så bare, at man heller ikke kan aktivere generatoren, selv om beskeden om at "tryk X for at starte generatoren" kommer frem. Der sker bare ikke noget, når man trykker på X-knappen. Det skyldes naturligvis, at det er en fejl i banen, at man kan hoppe over hegnet, men vidner bare om hvor dårligt det hele er sat sammen. Det samme gælder i høj grad de forskellige checkpoints, der er rundt omkring - jeg oplevede gentagne gange at dø, for derefter at blive smidt ud midt i en horde af zombier, som så bare nakkede mig igen. Samme scenarie skete igen og igen, indtil jeg var heldig, med et minimum af energi, at få vristet mig ud af armene på de hjernehungrende zombier.

Grafisk er spillet ikke særlig kønt. I videoen i slutningen af anmeldelsen kan du se, hvordan første del af spillet tager sig ud - og jeg mener nærmest, at det er pinligt at udgive et så grimt spil til Xbox 360 i slutningen af dens levetid. Omgivelserne i de forskellige missioner er særdeles udetaljerede, zombierne ligner mere eller mindre altid hinanden, og så bliver de samme omgivelser genbrugt gang på gang igennem spillet. Et plus til det grafiske er dog, at det er muligt at hugge/skyde de forskellige lemmer af zombierne, men når man først har set det en gang, så er der ikke rigtigt mere i det.

Selv om lydsiden ikke er særlig god, måske også på grund af den dårlige AI, så er der et enkelt lyspunkt, det er nemlig de rigtige skuespillere fra TV-serien der ligger stemme til Daryl og Merle Dixon.

Holdbarheden er ganske lav, og undertegnede havde egentlig mest af alt lyst til at holde op med at spille det allerede efter de første 15-20 minutter. Hvis man alligevel får mandet sig op og vælger at gennemføre spillet, så kan det gøres på et sted imellem 5 og 6 timer. Anden gennemspilning vil være nemmere, da man vil have låst op for forskellige ting i forbindelse med den første gennemspilning, som man så har adgang til fra starten af den anden.

Udgivelsen af dette spil lugter allermest af, at AMC, der står for tv-serien, og Activision har forsøgt at lave et hurtigt spil i forhåbning om, at folk ville købe det udelukkende ud fra tv-seriens nuværende popularitet. Det er synd, at der ikke er brugt ressourcer på at lave et bedre spil, da historien i The Walking Dead virkelig har potentiale til blive til et super fedt spil.

Er du vild med The Walking Dead tv-serien, og har du ikke noget imod, hvordan Xbox Live Arcade-episoderne af samme navn er udformet, så er der ingen tvivl om, at det er der, du bør smide dine penge frem for at bruge dem på Survival Instinct. Spillet er ganske enkelt ikke værd at kaste penge efter.

Gameplay fra The Walking Dead - Survival Instinct

The Walking Dead - Survival Instinct

The Walking Dead - Survival Instinct