The Walking Dead - Episode 2: Starved for Help

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 28. juni 2012 - kl. 17:18
5 0

Så er anden episode af Telltale Games’ Walking Dead serie frigivet på Xbox Live Arcade. Kan det leve op til første afsnits høje niveau? Få svaret i vores anmeldelse her.

Telltale Games’ glimrende fortælling om The Walking Dead er inddelt i fem episoder og efter den første glimrende episode, der udkom i starten af maj, er anden episode nu udkommet.

Episode 2: Starved for Help udspiller sig 3 måneder efter første episode og vores venner er stadig fanget på det forladte motel omringet af zombier. Vi tager igen rollen som Lee Everett, manden med den noget blakket fortid, der skal forsøge at beskytte den lille pige Clementine, mens han kæmper med oprør blandt gruppen af overlevne. Gruppen er ved at løbe tør for mad, alle lurer på hinanden og de er ved at være desperate. Men tingene udvikler sig naturligvis hurtigt, måske til det bedre, måske ikke.

Jeg vil ikke afsløre mere af historien her, da den igen er det helt bærende element i spillet og den fortælles med samme overbevisning som i første episode. Spillets fokus har ændret sig lidt; hvor man i første episode skulle forsøge at overleve og kæmpe mod horder af zombier, skal man nu, igen forsøge at overleve, men nu kommer truslen mere indefra, fra gruppen af de desperate mennesker man har slået sig sammen med. Man skal forsøge at skabe relationer, holde sammen på gruppen og man kommer ud for at skulle tage mange svære valg, f.eks. at fordele den sparsomme mad blandt de sultne overlevne. Skal børnene have maden? Skal de stærke have maden, så de bedre kan forsvare gruppen mod truslen udefra? Vil du selv tage maden? Valget er dit, men der er ingen decideret lykkelig udgang på ens dilemmaer.

Det samme gør sig gældende i de samtaler man har, hvor der ikke ikke er nogle rigtige og forkerte svar, men dine svar vil påvirke, hvordan opgivelserne ser en. Man oplever tit i løbet af episode 2, at man ser konsekvensen af de valg man foretog i episode 1 og det gør de valg og samtaler man har, meget mere vedkommende og nervepirrende.

Man skal stadig være bevist om, at dette her mest af alt er en interaktiv tegneserie, pakket ind som et godt gammeldags “point and click” eventyr. Tilhængere af actionspil vil højst sandsynligt sætte spørgsmålstegn ved, hvorvidt det overhovedet er et spil. Historien er som nævnt tidligere i centrum, med nogle utroligt gode personligheder og historien fortælles med sådan en overbevisning, at man ikke kan undgå at blive fanget af den.

Grafikken holder den specielle tegnede stil fra den første episode og det hele er meget lækkert at se på. Det virker dog som om, at der er lidt flere tekniske problemer, end der var i den første episode, med mundbevægeler, der ikke helt passer til talen, grafikken kan hakke lidt afsted og animationerne stopper når man skifter fra den ene kameravinkel til den anden. Det er dog ikke noget, der bør ødelægge spillet for en, da det er mindre problemer i forhold til hvad spillet leverer af spænding og fremragende historiefortælling. Lydsiden er med til at opbygge den tykke stemning af desperation, der gennemsyrer hele episode 2. Især stemmeskuespillet er overbevisende, men også soundtracket er glimrende.

The Walking Dead - Episode 2: Starved for Help lanceringstrailer

Stemningen er tyk af desperation og spillets drejning mod opbygning af relationer og ikke så meget mod bekæmpelsen af zombier, klæder serien rigtigt godt – selv om det måske kan lyde lidt kedeligt. Det skal man dog ikke lade sig snyde af, specielt ikke, hvis man elsker en god historie.

The Walking Dead – Episode 2: Starved for Help kan gennemføres på 2-4 timer, alt efter hvor grundig man er med at undersøge omgivelserne og hvor meget man snakker med spillets andre karakterer. Det kan dog sagtens spilles igennem igen, hvor man foretager andre valg end man gjorde i første gennemspilning, måske bare for at se, hvordan ens valg påvirker spillets handling.

The Walking Dead – Episode 2: Starved for Help er en glimrende fortsættelse af The Walking Dead fortællingen, forklædt som et godt gammelt adventure spil. Kombinationen mellem god dialog, effektive quick time events og simpel adventure gør det let tilgængeligt og hurtigt fængende. Universet er samtidig flot gengivet og selv om der er endnu mere teknisk fnidder, end i første episode, er det bestemt ikke noget der bør holde en fra at spille denne fortsættelse.

The Walking Dead – Episode 2: Starved for Help kan købes via Xbox Live Marketplace til 400 MSP.

UdviklerTelltale Games
UdgiverTelltale Games