The Swindle

Anmeldt af: Kristian Mikkelsen - 22. august 2015 - kl. 18:30
0 1

Så er vi klar med anmeldelsen af The Swindle, der er et 2D steampunk spil, hvor du som tyv har fået til opgave at redde hele den kriminelle underverden i London. Læs mere i anmeldelsen her.

I 80’erne var 2D spil noget af det ypperste inden for spilverdenen, og man skulle lede langt efter en ledig spilautomat, hvor man kunne få indfriet sit daglige spil-fix. Umiddelbart ville man dog tro, at denne 2D feber efterhånden havde lagt sig, men det ser ikke ud til at være tilfældet, da spiludviklerne fortsat spytter nye 2D spil på markedet. Derfor var jeg også lidt skeptisk, da jeg første gang hørte om The Swindle, da man allerede har set så mange spil af samme slags, men det skulle vise sig, at jeg bestemt ikke blev skuffet.

The Swindle foregår i det mørke og skumle London, hvor byens tyve har fået overtaget og dermed skaber frygt i gaderne. Myndighederne er dog i gang med at udvikle det ultimative overvågningssystem, og dette truer tyvenes levebrød, da det vil fjerne alt kriminalitet i byen. En gruppe af tyve har derfor besluttet sig for at forhindre denne plan, ved at stjæle penge fra myndighederne, men de skal skynde sig, da de kun har 100 dage til at gennemføre missionen. Som spiller gælder det altså om at bryde ind i forskellige huse, der er bevogtet af robotter, og opsamle de penge man finder på sin vej. Undervejs i spillet kan man bruge disse penge til at købe opgraderinger såsom miner og bomber, der bliver nødvendige jo længere, man kommer ind i spillet.

Selvom The Swindle måske umiddelbart lyder som et spil med en meget enkel historie, kan man bestemt ikke sige det samme om sværhedsgraden, der virkelig er blevet skruet helt i top. Først og fremmest er banerne svære, da du skal snige dig afsted uden at blive opdaget, men derudover har du kun 100 liv i alt, så det er begrænset hvor mange gange, man kan tillade sig at fejle. Det betyder, at man i flere tilfælde er nødsaget til at starte helt forfra og slette sit gemte spil, da man kan have fejlet så mange gange i træk, at det vil være umuligt at vinde i slutningen af spillet. Dette kan selvfølgelig være enormt frustrerende, og jeg har også flere gange været ved at give op, da man kan have nået til dag 40 for derefter at fejle og være nød til at starte helt forfra. Når det så er sagt, er det dog netop også sværhedsgraden, der er med til at holde en fanget til spillet, da man hele tiden har lyst til at spille en runde mere for at kunne bevise, at man rent faktisk godt kan gennemføre spillet. Det ville derfor have klædt spillet at have en mulighed for at indstille sværhedsgraden, så man selv kunne bestemme, om man blot ville have et hyggeligt spil, eller om man virkelig vil give sig selv en udfordring.

The Swindle tilbyder dog ikke kun et udfordrende gameplay, men som førnævnt også muligheden at opgradere sin tyv, hvilket udvider måderne at spille på. En af de vigtigste evner som man kan låse op for er hacking, hvilket gør, at du kan stjæle fra pengeautomater og dermed få endnu flere penge. Derudover er pengene også måden du låser op for nye områder i byen, som du kan besøge og stjæle penge fra. På denne måde tilføjes der altså hele tiden noget nyt til spillet, hvilket fungerer rigtig godt, og samtidig er det med til at bevare lysten til at spille, da der er en mening med at samle pengene. Hvis man dog skal se på de negative sider, savner jeg lidt en mulighed for at kunne få andre håndvåben end blot den kølle, som man har til rådighed hele spillet i gennem. Det kunne have løftet spillet en del, hvis man eksempelvis kunne købe et sværd eller et skydevåben og på den måde give mulighed for at dræbe fjenderne på nye måder.

Den grafiske side af spillet er også veludført, og udviklerne har tydeligvis været inspireret af steampunk stilen, hvilket passer fantastisk godt til genren. Personligt minder den grafiske side mig også meget om Borderlands, og det er med til at give spillet en fed stemning, som samtidig styrkes af den gode musik, der er i startsmenuen. Banedesignet kan desværre ikke roses på samme måde, da de tilfældigt generede baner hurtigt bliver ensformige og dermed også en smule kedelige. I stort set alle banerne er der den samme vej ind blot med nogle få ændringer, såsom andre døre og fjender, og dette er altså ikke ligefrem nok til at bevare lysten til at opleve de nye områder i byen.

The Swindle er helt sikkert ikke et spil for alle, da det både er et 2D spil, samtidig med at det er utroligt svært. Det ville også have forbedret spillet en del, hvis man havde haft muligheden for at ændre sværhedsgraden, og der derudover også var en større variation i banerne. Hvis man dog er til denne slags 2D steampunk spil, og man søger den maksimale udfordring, vil The Swindle helt sikkert ikke skuffe en, da det er et solidt steampunk spil uden de store fejl og mangler.
The Swindle

The Swindle

UdviklerSize Five Games