The Orange Box: Portal

Anmeldt af: Rasmus Abildgaard Slot (Gamemakerman) - 21. oktober 2007 - kl. 14:02
Del denne artikel:
11 0

Er Valves nye forsøg på at opfinde en ny type gameplay en fiasko eller en succes?

Dette spil er en del af The Orange Box, som indeholder i alt 5 spil. Karakteren her skal ikke ses som en konklusion af den fulde pakke, men skal derimod hjælpe med at give et indblik på pakkens forskellige spil.

Half-Life 2 blev hurtigt en klassiker i manges øjne for introduktionen af den såkaldte ”Gravity Gun”. Vi skal dog på en lille tur væk fra Gordon Freemans eventyr i City 17, for vi skal derimod indtage rollen som en kvindelig testperson, som skal klare en lang række prøver i et laboratorium. Til trods for, at spillet udfolder sig i Half-Lifes univers, er spillet her betydeligt anderledes på stort set alle måder.


Portal, som spillet er navngivet, er en utrolig innovation på mange måder, da dette ikke er den helt normale first-person shooter oplevelse, som du normalt finder. Men hvad er det, som gør Portal specielt og til sådan en stor innovation? Det enkelte svar på dette spørgsmål ligger i et banebrydende nyt gameplay, som kommer i form af et nyt våben, som laver om på spillerens opfattelse af de fysiske love.






I Portal får man en flot hvid maskine stukket i hånden, som kan lave Portaler, som man skal bruge til at løse forskellige udfordringer med. Disse Portaler kan sættes på hvide plader, og man skal sætte 2 styk på af gangen for at kunne bruge dem, en blå og en orange. Når man placerer en portal, har den ingen effekt, men så snart nr. 2 er på plads, kan man se, hvad der er på den anden side af den anden portal. Man kan selv gå igennem disse portaler eller smide ting igennem dem, hvilket stort set er grundreglerne.

Der er dog meget mere til det end blot det, som bliver beskrevet her, da man kan udnytte disse portaler på utrolig mange måder. En af de mest vigtige ting at lære er, at den hastighed et objekt passerer igennem en portal på, også vil være den samme hastighed objektet kommer ud på. Altså kort sagt: ”Speedy thing comes in, speedy thing comes out.”

Cake is great
Når man skal lære Portals nye gameplay, er det ikke helt uden hjælp, da man har en computer, som guider en på vej. Denne computer forklarer det hele igennem noget fuldkommen genialt dialog, som vil få de fleste til at grine en del gange. Netop spillets dialog er virkeligt et af højdepunkterne udover det geniale gameplay.

Der er i alt 19 baner at finde i spillet, hvoraf man er lovet en fest og kage af computeren, når man har gennemført dem. Den vil udfordre dig til at opleve situationer med ekstrem pessimisme og endda lyve overfor dig. Hele historien her er virkelig genialt skrevet, og afslutningen føles utrolig rigtig, dog uden at afsløre noget reelt om historien i Half-Life.






Det skal siges, at hele tingen med, at Portal udfolder sig i Half-Life historien, bedst bliver forklaret, hvis man spiller Portal, før man spillet Half-Life 2: Episode Two, da man plotmæssigt finder ud af mere om Portals relation til Half-Life universet.

Genialt, men på en bekostning
Historien og gameplayet i Portal er genialt på så mange måder, men det kommer på en lidt stor bekostning. Selve historiedelen med de 19 udfordringer tager kun 2-3 timer at gennemføre for en erfaren spiller. Det er desværre lige en tand for kort, men banerne kan tåles at spilles en del gange, vi håber dog på, at der kommer baner til download.

Der er dog 6 af banerne, som kan spilles på nogle avancerede varianter, som kræver lidt af spilleren for at kunne gennemføre dem. Disse 6 baner kan også spilles, hvor man forsøger at bruge så få portaler, skridt eller så lidt tid som muligt. Der er også 14 achievements, der kan skaffes i Portal, hvoraf de fleste dog er lidt for lette.

You just keep on trying, till you run out of cake
Portal er ikke det flotteste spil, som der kan opdrives på markedet lige nu, men det er bestemt heller ikke grimt. Selve stilen er rigtig veludført, og man støder tit på elementer såsom skilte, der nok vil give bringe et smil eller to frem.

Lyset er også rigtigt flot, og det samme kan siges om de intet mindre end fantastiske effekter, som portalerne giver. Desværre mangler der en del anti-alising på objekterne, så det ser en del pixeleret ud. Spillet kører dog utroligt flydende, og det begynder på intet tidspunkt at hakke.






Lydsiden er også ganske veludført, og på et surround sæt er det en ganske imponerende oplevelse at lægge øre til. Styringen er også kommet vældigt godt fra PC over til Xboxen, da de 2 bagerste skulderknapper fungerer perfekt til kontrollering af portalerne, dog kræver det en del tilvænning at klare de ekstra udfordringer.

En moderne puzzle klassiker
Portal er virkelig et godt spil, da det bliver drevet af et intet mindre end banebrydende gameplay, en genial humor og en veludført stil. Det helt store problem er dog, at der er for lidt indhold i spillet til, at man vil rode rundt med det i mere end et par timer efter det er gennemført.

Er man til spil, hvor der skal tænkes logisk og der skal hurtige reflekser til, så er der virkeligt ingen vej uden om dette innovative og geniale spil.
Gameplay:9.7
Grafik:8.5
Online:-
Holdbarhed:7.5
Overall 9.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.