The Elder Scrolls V Special Edition

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 13. november 2016 - kl. 20:02
7 5

Skyrim, et 5 år gammelt spil, er netop udkommet på Xbox One i en opgraderet version. Vi ifører os vores gamle rustning og vender tilbage til Skyrim endnu en gang.

Jeg har spekuleret en del over, hvordan jeg skulle gribe anmeldelsen af Skyrim Special Edition an. Det er et 5 år gammelt spil, som jeg allerede har spillet i flere hundrede timer, som nu bliver genudgivet med lidt grafiske opdateringer. Jeg har besluttet at anmelde det, som jeg ville anmelde enhver anden udgivelse; altså blot kigge på spillet i denne udgave og vurdere, hvorvidt det er pengene værd i forhold til alle de andre muligheder Xbox One ejere har i øjeblikket.

Skyrim Special Edition er som sagt en genudgivelse af et 5 år gammelt spil. Special Edition dækker over, at man får alle udvidelserne med samt nogle grafiske opdateringer, så man udnytter de nye muligheder man har fået med de nye konsoller. Det betyder en masse små grafiske opdateringer, som er med til at gøre spillet lidt mere levende og troværdigt, og ikke mindst er det med til at levere en stabil framerate, uanset hvor meget lir og aktion der foregår på skærmen. Der er også åbnet op for mods, hvilket ellers har været en luksus, som kun pc-spillerne havde. Der er masser af gode mods at vælge imellem lige fra grafiske opdateringer, nye npc’ere og quests til ændringer i reglerne for spillet. For eksempel så det bliver vigtigt at holde øje med sult, søvn og kulde for at overleve. Det skal dog lige tilføjes, at slår man mods til i sit spil, så siger man også farvel til at kunne indtjene achievements.

I Skyrim indtager du rollen som Dragonborn, den eneste person der kan dræbe de drager, der pludseligt midt i en borgerkrig er dukket op igen efter at have været regnet for uddøde. Udstyret med sværd og skjold, bue og pil, magi eller et miks af det hele skal du nu redde verden fra dragerne og samtidig løse alverdens andre små og store problemer. Det ene øjeblik vandrer du i bjergene på udkig efter en bestemt gruppe røvere, der er en dusør på, mens du senere render rundt i udkanten af en mindre landsby og kigger efter en forsvunden hund. Der er masser af quests - små og store - at gå i gang med og flere hundrede timers underholdning, hvis man vil have det hele med.

Det er et rollespil, så man stiger selvfølgelig i level i takt med at man løser opgaver og skaffer sig erfaring. Du bliver bedre til de ting du gør, så render du rundt og skyder med en bue, så er det den færdighed du stiger i og bliver bedre til. Render du rundt og stjæler fra folks lommer, så er det din færdighed som lommetyv der stiger. Det giver en enorm frihed til at opføre sig som man vil og gå efter lige den underholdning, man gerne vil have ud af spillet. Det er Skyrims store charme og det der har gjort det så umådelig populært. Synes du det er sjovt at lave rustninger eller potions, så kan du bruge en masse timer i spillet blot med at lave disse ting og fuldstændig ignorere alt andet omkring dig.

Ud over at fuldføre quests, kæmpe mod monstre og udforske skumle huler og gamle ruiner kan man også købe og bygge huse, som man så kan indrette og udstyre som man vil. Man kan stifte familie (og blive skilt igen), stige i graderne i forskellige laug, samle på bøger, magiske genstande eller andet, jage dyr, indsamle planter, lave mad eller blot fjolle omkring og se hvad der sker. Der sker nemlig altid noget i Skyrim. Det er meget sjældent, at der er et kedeligt øjeblik. Skulle det ske, så finder man blot noget andet at lave. Der er ingen tvang i Skyrim. Det med, at der altid sker noget, viser sig blandt andet ved, at man finder mange quests rent tilfældigt. I en bjørnehule finder man måske en død eventyrer, som har en dagbog der fører til nye eventyr, eller man støder tilfældigt ind i en necromancer på udkig efter en specifik magisk genstand, som leder en på tur til adskillige grotter og templer i håbet om at få fat i den.

Så man keder sig ikke i Skyrim. Jeg har som sagt lagt flere hundrede timer i dette spil siden det udkom for 5 år siden, og jeg sidder stadig og nyder at spille det i denne nye udgave og finder stadig ting, som jeg ikke har set før. Det er ubetinget Skyrims største styrke. Leder du efter et spil med en masse indhold/gameplay, så går du bestemt ikke galt i byen med denne titel, heller ikke her 5 år senere, hvor Skyrim stadig er et af de mest komplette, åbne og bedste rollespil på markedet.

Der hvor man kan tillade sig at blive lidt skuffet over Skyrim Special Edition er i animationerne og npc’erne, hvor man godt kan se, at spillet er lidt gammelt. Sammenligner man det med et andet stort, åbent rollespil på Xbox One, nemlig The Witcher 3, er der kæmpe forskel lige på det område, hvor det polske The Witcher 3 helt klart vinder førstepræmien. Man har heller ikke forsøgt at ændre på nogle af de elementer, hvor man måske kunne have forbedret Skyrim. Der er en frygtelig masse intelligente spildesignere hos Bethesda, og mon ikke de har haft nogle steder, hvor de kunne se forbedringsmuligheder? I så fald har Bethesda i hvert fald ikke udnyttet muligheden. Da spillet udkom blev det også hurtigt kendt for sine mange fejl. Fejl som for det meste opstår, fordi spillet er så stort og åbent som det er. Det gav fejl, for eksempel hvor quests ikke kunne fuldføres fordi NPC’ere ikke dukkede op som forventet, eller blot mærkelige grafiske elementer, der ikke kunne så godt sammen og førte til underlige effekter, som mammutter der blev skudt flere kilometer op i luften. Disse ting har man heller ikke rettet – man oplever i hvert fald stadig mærkelige ting i ny og næ. Det har aldrig genereret mig, og kigger man i forhold til, hvor mange timer man bruger i spillet, så er der faktisk forbavsende få af de alvorlige fejl.

De grafiske forbedringer ses tydeligt i spillet. Lys og skygger virker mere naturlige, og det pynter virkelig på spillet. Distancen man kan se er også forbedret, men de største forbedringer er uden tvivl lyssætningen. Derudover er der en del mindre forbedringer, som man måske ikke lige med det samme lægger mærke til, men som bestemt pynter. Vandet i floderne flyder for eksempel mere korrekt – er der en stor sten midt i vandløbet, så flyder vandet nu udenom i stedet for - som i den forrige version - blot at se ud som om det flyder igennem stenen. Regnvejr og snevejr ser også bedre ud, og nu falder sne og regn også kun de rigtige steder. Stod du under et halvtag eller en bro, så regnede det stadig på dig i den forrige version, det gør det ikke mere. En lille men betydningsfuld ændring.

Skyrim Special Edition er et godt spil, og selvom spillet efterhånden er 5 år gammelt er det absolut værd at kaste sig ud i. Har man spillet det før, bør man måske overveje om det er endnu en investering værd for at kunne spille det på Xbox One, men hoppede man ikke med på vognen for 5 år siden, så er denne udgave en ganske god anledning til at få det gjort. Spillets alder kan ses, men det ændrer ikke på det faktum, at det er et rigtig godt spil. Der er til rigtig mange timers god underholdning, og i den henseende er det bestemt en investering værd. Det er ikke det bedste rollespil på Xbox One, dertil er der sket for meget på 5 år, men det er absolut blandt de bedste.
The Elder Scrolls V Special Edition

The Elder Scrolls V Special Edition

UdviklerBethesda Softworks