The Cave

Anmeldt af: Jens Nørup - 27. januar 2013 - kl. 09:41
3 0

The Cave er et klassisk adventure spil, som i de gode gamle dage; masser af gåder, finurlig humor og en charme der er til at tage og føle på - følg med ned dybt under jorden

At det er Ron Gilbert, der sidder i instruktørstolen og hans gamle kollega Tim Schafer´s Double Fine, som er udvikleren på The Cave, er to oplysninger der kan give gamle gamere som undertegnede glædestårer i øjnene. De to har nærmest på egen hånd defineret adventure genren, som vi kender den med spil som Maniac Mansion, Day of the Tentacle og The Curse of Monkey Island.

At de to arbejder sammen om et spil igen, sætter naturligvis forventningerne højt hos dem, der kender og elsker de gamle spil. Og lad det være sagt med det samme; mens adventure spillet i bred forstand måske ikke har potentiale til at blive udgivet som store AAA produktioner, så passer Xbox Live Arcade formatet rigtig godt til et spil som The Cave - du får en god portion humoristisk underholdning og prislappen er ikke større end at du kan se igennem fingre med de enkelte skønhedsfejl der trods alt er.

Lad os bevæge os dybt ned i mørket, på flere eksistentielle planer når The Cave udfordrer vores evne til at skelne mellem godt og ondt. Vores vært i spillet er den talende hule, der også har lagt navn til spillet. Hulen står for langt det meste af spillets dialog, som rammer lige i øjet og byder på adskillige referencer fra både spil og film.

Vi får ikke så meget at vide om selve hulen - den ligger der bare, og så betragter den de besøgende, der vover sig ud i at udforske den. I vores tilfælde har vi mulighed for at vælge mellem syv forskellige figurer, der hver især er på jagt efter den ting de ønsker sig allermest. De har hver en særlig evne, men også deres egen dagsorden for at opnå den ting de begærer og skyr ingen midler for at nå målet.

På vores tur gennem hulen oplever vi hvordan figurerne opnår deres mål, med store omkostninger for deres omverden. Og vores opgave er ikke at stoppe begivenhederne, som for eksempel affyringen af et atommissil, der vil dræbe millioner af mennesker, men blot at hjælpe de kære figurer så de når deres mål.

Lyder det indviklet? Hvis du kender lidt til tidligere spil fra både Ron Gilbert og Tim Schafer, kommer det næppe som nogen overraskelse at der under overfladen befinder sig andet og mere end blot et computerspil. Uden at kaste mig ud i en dyb analyse af stoffet, er det interessant at se hvordan The Cave, på samme måde som for eksempel Psychonauts, tager nogle eksistentielle temaer op og tvinger os til at have en mening om dem, uden at virke belærende.

Nå, det må være analyse nok for én anmeldelse, lad os se nærmere på selve spillet; af de syv tilgængelige figurer skal du vælge tre som du vil spille videre med. Du skifter frit i mellem de tre og skal på denne måde løse de opgaver og puzzles som du møder på din vej. Deres særlige evner hjælpe dig på vejen, den tidsrejsende kan for eksempel transformere sig selv igennem døre og vægge og ridderen kan gøre sig uovervindelig - på denne måde kan man løse mange af gåderne ved at benytte sig af hver figurs særlige karaktertræk.

Opgaverne ligner hovedbruddene fra genrens klassikere; en båndoptager uden strøm skal oplades, måske er et bassin med elektriske ål løsningen? Hvad med at træne en papegøje til at gø som en hund, for således at narre en ensom øboer? Der er masser af underholdning i de syv figurers historier, og der ligger masser af underholdning forude, hvis man vil spille sig i gennem alle historierne. Der er mulighed for at spille op til tre personer sammen på den samme Xbox, men efter min mening fungerer oplevelsen og de mange gåder dog bedst som singleplayer oplevelse.

Desværre oplever man også en del gentagelser og renden rundt efter ting man havde glemt, eller ikke lige registreret man skulle bruge i første omgang. Vil man spille alle historierne i gennem, tvinges man desværre også ud i at skulle gennemføre et antal puzzles man møder uanset hvilke figurer man spiller med, og efter tredje gennemspilning begynder det at bliver lidt trættende at løse den samme gåde; selvom man kender den til hudløshed, er der ingen former for genveje, der kan sende dig videre i historien.

Grafikken er fin, set fra det generelle niveau på Xbox Live Arcade spillene, med en god stemning og flotte scener og som før nævnt, masser af referencer til andre spil og film. Lyden er domineret af hulens fortællerstemme, der nøje betragter dine handlinger og som regel har et humoristisk input. Styringen fungerer rimelig smertefrit, men kan irritere lidt, når man gerne vil hurtigt fremad.

Er du til klassiske adventurespil og gode puzzles, der ikke er sværere end du kan løse dem med lidt tålmodighed, så er The Cave et godt bud på lidt hurtig vinterunderholdning.
The Cave er ude nu og kan købes for 1200 MSP på Xbox Live Marketplace.
The Cave