Teslagrad

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 11. marts 2016 - kl. 09:42
0 5

Teslagrad er et 2D puzzle-platformspil, hvor magnetisme spiller en stor rolle, men sværhedsgraden vil gøre, at ikke ret mange får det spillet færdigt. Vi har anmeldt.

Teslagrad kommer fra Rain Games fra Bergen i Norge og er en 2D puzzle-platformer, som i et godt stykke tid har været ude på blandt andet Playstation 4, PC og WiiU. Nu er det så endelig kommet til Xbox One med 10 nye og eksklusive levels til Xbox One versionen.

Det som først fangede mig ved Teslagrad, er ikke spillets snedige puzzles, men den fremragende måde at historien fortælles på. I løbet af hele spillet, er der ikke en eneste linjes tekst, hverken talt eller skrevet – og alligevel formår Rain Games at fortælle en mørk og følelsesladet historie. En ung dreng jages en regnfuld aften ud af hans mors hus af en gruppe mænd i røde jakker – han søger tilflugt i et stort og forladt tårn. Det viser sig, at drengen er den sidste såkaldte Teslamancer og han besidder magiske evner, som mændene i de røde jakker vil have fat i. Det er imponerende, at historien kan fortælles så tydeligt og følelsesladet, når der ikke er et eneste ord i spillet.

Spillet er som nævnt en 2D platformer, hvor fokus er på magnetisme. Platforme, klodser og andet i omgivelserne – og faktisk også drengen selv, kan farves i farverne rød eller blå. To objekter i samme farve frastøder hinanden, mens to forskellige farver tiltrækker hinanden. Ved at bruge disse mekanikker, skal man klare massevis på puzzles hele vejen igennem spillet og undervejs får man ligeledes flere evner. For eksempel finder man på et tidspunkt nogle støvler, som gør det muligt at zappe lynhurtigt igennem forhindringer og lignende.

Gameplayet er for det meste af tiden originalt og det ligner ikke de fleste andre spil i puzzle-platform genren og det virker fint. Der skal visse steder godt gang i de små grå, hvis man skal finde løsningen på puzzles og andre gange står løsningen klart med det samme, men hvor det kan være svært at udføre den, fordi styringen desværre er lidt for løs og flydende. Den kan gøre de mest simple platformsekvenser sværere end de burde være og det kan være lidt frustrerende. Det hele krydres med bosskampe, som også gør brug af magnetmekanikken og det krydderi kan også være frustrerende. Disse kampe kan nemlig være uhyggeligt svære og da der ikke er checkpoints i bosskampene og man ikke har en energimåler, kan en enkelt fejl betyde, at man skal starte hele bosskampen forfra. Så forbered dig på et dø rigtigt mange gange i løbet af spillet.

Grafikken i Teslagrad er virkelig flot. Det hele foregår i en fiktiv steampunk verden og grafikken er en blanding af håndtegnede og håndanimerede sprites og 2D baggrunde i flere lag – og det hele rundes af, af nogle flotte lyseffekter. Stemningen er trykket og lidt ubehagelig og det hele underbygges af et endnu bedre soundtrack, som hovedsageligt består af violiner og harper. Det er med til, at skabe en melankolsk stemning og hele lyddesignet er fremragende fra start til slut. Rain Games er virkelig gode til, at skabe en stemning, med flot håndtegnet grafik, stemningsfuld musik og en historie, der fortælles uden ord. Disse ting gør Teslagrad til en ret speciel og god oplevelse.

Teslagrad er altså en speciel spiloplevelse. I bund og grund er det en 2D puzzle platformer, men det bliver pakket ind i en fin historie, som fortælles helt uden ord og i en smuk håndtegnet grafik og med super flot lyddesign. På grund af den høje sværhedsgrad, er Teslagrad ikke et spil for alle og det er egentlig lidt ærgerligt, for det er en speciel og unik spiloplevelse, som alle med den mindste interesse i platformspil burde spille – som det er nu, er det mest for de hardcore puzzle-spillere, med en stor tålmodighed og reaktioner, som de fleste mennesker ikke har.

Teslagrad kan købes på Xbox Games Store for 115 kr.
Teslagrad

Teslagrad