Tesla vs Lovecraft

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 15. marts 2018 - kl. 08:50
2 4

Nikola Tesla, H.P. Lovecraft, skydevåben og robotter er en noget usædvanlig blanding. Det er en blanding den finske udvikler 10ton forsøger at gøre til en succes med deres seneste spil, navngivet efter de to berømte hovedpersoner.

Den gale forfatter H.P Lovecraft ser sig sur på Nikola Tesla, som i hans øjne leger med kræfter han ikke har forstand på. Det fører til en konflikt, som ligger bag spillet Tesla vs. Lovecraft. Selve den historie er ikke så interessant. Som Lovecraft-fan er det da rart, at Cthulhu myten og de andre ting Lovecraft skrev om bliver benyttet, men historien er der altså ikke meget kød på. Det er, når alt kommer til alt, blot en undskyldning for at rende rundt på nogle baner og skyde monstre.

Det er til gengæld ret sjovt. 10ton har tidligere udviklet Crimsonland, som mange anser for et ypperligt eksempel på et rigtigt godt twin-stick shooter spil, og den erfaring har de til fulde udnyttet denne gang. Denne genre bygger egentlig på et ret simpelt koncept, bygget op over de joypads der findes til konsollerne. Man ser sin karakter oppe fra og bevæger sig rundt på banerne med det ene joystick og sigter med sit våben med det andet. Det kræver koordination og planlægning at overleve længe nok til at få udryddet alle de fjender der er efter én. Det simple koncept bliver der så bygget ovenpå med nye våben, udstyr, opgraderinger og monstre.

Til at starte med har Tesla, som du spiller, blot en pistol, men ret hurtigt begynder han at indsamle udstyr. Det første han finder er ret essentielt. Et teleporterings-aggregat kaldet Quantum Teleporter, som ikke får ham til at teleportere ret langt, men langt nok til at han kan snyde sig igennem mure og hegn, og også langt nok til at han kan komme ud af knibe, hvis monstrene er ved at få ham omringet. Det fører til et ret hektisk spil, hvor god planlægning af sin færden bliver ret afgørende for, hvor længe man overlever. Der bliver hele tiden smidt små boost-pakker ind med for eksempel ekstra liv, mere skade eller hurtigere bevægelser. Så man planlægger hele tiden sin færden rundt på banerne, men må hele tiden korrigere, da fjenderne også har noget at skulle have sagt. De kan nemt omringe én, hvis man tager en forkert beslutning, og så er Quantum Teleporteren ret handy.

På din færd rundt på banerne, som er ganske afvekslende, samler du også nye våben op. Der er i bund og grund ikke den store forskel på dem. Forstå mig ret, det har selvfølgelig betydning om du skyder med en pistol eller en shotgun, men basalt set kan man klare sig uanset hvilket våben man har. Der er ikke nogen monstre, som kun kan bekæmpes med et bestemt slags våben, så på den måde er det ikke nødvendigt at lægge taktik. Det gælder blot om at finde det våben, der kan ramme flest mulige på kortest tid.

Ganske langsomt får den gode Tesla låst op for flere og flere våben, udstyr og opgraderinger, og det er med til at holde spillet friskt, på trods af at det er det samme man foretager sig hele spillet igennem. Der er ikke nogen baner hvor det pludselig ikke er målet at skyde alt og alle omkring sig. Grundkonceptet i gameplayet er det samme efter 10 timer, som det var da du startede. Men det gør nu ikke noget, for det koncept fungerer bare – i hvert fald i dette spil. Det er tydeligt, at 10ton har lært fra Crimsonland hvad der virkede og bygger oven på det.

Nu lægger historien med Tesla og Lovecraft ikke ligefrem op til realisme, og spillet er da også holdt i en tegnefilmsagtig stil. Det er egentlig ganske pænt, men er selvfølgelig ikke noget der presser den kære Xbox. Der kan ske rigtig meget på skærmen samtidig, uden at det kan mærkes på ens framerate, og det gør der også. Det er ret hektisk med masser af fjender, eksplosioner, kugler og andet gøgl, der flyver rundt, men på intet tidspunkt sættes tempoet ned. Så det er godt at banerne ikke er alt for lange men tillader et pusterum en gang imellem. Efter 5-7 minutters hektisk action trænger man lige til at få pulsen ned igen, og det får man heldigvis lov til.

Er man til multiplayer er der ikke mulighed for online spil ud over en online highscoreliste i forbindelse med survival mode. Til gengæld er der gode muligheder for lokalt at spille sammen med andre. Lokalt multiplayer tillader op til 4 personer at spille sammen, og det er hektisk og underholdende nok til, at man sagtens kan få nogle aftener til at gå med det sammen med kammeraterne. Der bliver lidt trængsel når man er 4, men det kan lade sig gøre, og underholdningsværdien er ikke mindre af den grund.

Jeg kan godt lide Tesla vs. Lovecraft, og jeg er normalt ikke meget for denne genre. Men 10ton har formået at strikke det sammen på en måde, så det ikke føles ensformigt, men til gengæld hele tiden hektisk og kun meget sjældent uretfærdigt eller umuligt. Det er bestemt ikke nogen nem balance, og der hvor jeg ofte føler spil i denne genre fejler. Så mangler man et spil at sidde og spille sammen med vennerne eller familien, og kan lide hektisk action, så bør man bestemt overveje dette spil. Det kommer ikke til at vinde nogen priser, men det leverer godt gameplay i en flot, fantasifuld pakke, som det er nemt at forelske sig lidt i.
Tesla vs Lovecraft

Tesla vs Lovecraft

Udvikler10tons Ltd