Tekken 6

Anmeldt af: Jakob Tofte - 9. november 2009 - kl. 12:48
Del denne artikel:
12 0

Endnu et PlayStation-franchise er blevet multiplatform og dermed også tilgængeligt for brugere af Xbox. Denne gang er der tale om en meget populær fightingserie. Kan Tekken 6 levere?

Tekken 6 leverer en sand kavalkade af figurer, når ikke mindre end 40 forskellige karakterer gør deres entré på skærmen. Alle de velkendte og elskede karakterer som Eddy, Yoshimitsu, Jin og Heihachi er tilbage. Samtidig tilføjes seks nye i form af robotpigen i skoleuniform, Alisa, fede Bob, latinodrengen Miguel, svenske Lars, den smukke Zafina og Leo.






Udover alle de velkendte spilfunktioner fra tidligere Tekkenspil, såsom Arcade Battle, Ghost Battle, Vs. Battle, Time Attack, Survival og Practice, så byder Tekken 6 på masser af ekstra underholdning. I Team Battle er det muligt at forme et hold bestående af 8 karakterer. Det foregår som en form for tag-team kamp, hvor næste holdkammerat overtager hver gang en karakter dør. Tekken 6 introducerer også en Scenario Campaign, som er et forsøg på at skabe en historiedrevet spiloplevelse. Her følger vi karaktererne Lars og Alisa på en rejse, som vi ikke vil røbe for meget om, idet I selv skal have lov at opleve den smule historie, Tekken 6 byder på.

Spiloplevelsen i kampagnen foregår i tredjeperson, og man kæmper sig igennem lineære banedesigns af svingende længde. Undervejs skal man bekæmpe mere eller mindre massive mængder af fjender. Hver bane afsluttes typisk med en boss fight imod en af de velkendte karakterer fra spillet. Undervejs findes der masser af energi i form af kylling og æg samt pengeposer med såkaldte Fight Money, som vi vender tilbage til. Desuden findes der små skattekister med ekstra beklædningsdele og udstyr, man kan give karaktererne i tilpasningsmenuen. Selve kampagnen kan gennemspilles på ca 2 timer, og historien er langt fra på niveau med andre historiedrevne titler på markedet. For et fightingspil, hvor historien egentlig kun er en ekstra mulighed, er den dog egentlig ganske underholdende. Muligheden for at spille kampagnen med alle figurerne efterhånden som de bliver låst op, samt det faktum, at trækasser med penge og andre goodies som våben og lignende, ligger gavmildt spredt over banerne, giver kampagnen en herlig genspilningsværdi for spillere med samlermani.






Spillet har sin egen valuta, de såkaldte Fight Money, som kan benyttes til at købe en vanvittig lang række beklædningsgenstande til hver karakter. Det at skifte tøj betyder ikke bare et nyt look, men kan i mange tilfælde også betyde, at man tilfører karakterne en række boosts til deres evner og færdigheder. Tilpasningsmulighederne byder på mere end 100 forskellige looks til hver figur i spillet, og gør altså, at man næsten kan skabe sit helt personlige præg, selvfølgelig inden for de rammer, spillet har skabt.

Spillets banedesigns er nu blevet mere levende end nogensinde før. Med levende bondegårdsdyr, helikoptere i luften, brændende biler og fly der styrter ned, er banerne gået væk fra det hidtil lidt ”døde” look, som har kendetegnet serien i mange år. Banerne er ligeledes større end ved første øjekast. Således kan det ofte opleves, at man kan slå sine modstandere gennem trædøre eller gennem jorden, og derved rykke kampene til nye områder. Det giver en lidt større alsidighed, både i udseendet, men bestemt også i kampoplevelsen, som tidligere godt kunne virke lidt indstuderet.






Som altid i Tekkenserien er hver karakter i besiddelse af et overflødighedshorn af specielle moves og tricks, som kun den figur mestrer. For de fleste figurer indeholder listen mellem 100 og 200 forskellige moves. Man kan til enhver tid pause spillet og bringe en kommandoliste frem, hvis man ikke lige helt kan huske, hvordan et specielt move skal udføres. Den store alsidighed sammenholdt med det ellers let tilgængelige gameplay gør, at spillere på alle niveauer altid vil føle sig underholdt og udfordret. Man bliver aldrig færdig med at forbedre sig i Tekken 6.

En tilføjelse, som desværre i vores øjne må nøjes med point for ideen, er det såkaldte ”rage”. Rage er skabt for at give kampene en mere intens følelse fra start til slut. Det går i al sin enkelthed ud på, at når man næsten er død, så begynder en rød aura at stråle omkring karakteren. Rage er nu aktiveret, og alle ens angreb tildeler ekstra skade på modstanderen. Problemet er, at når spillere først bliver gode nok til at mestre diverse specielle moves i Tekken 6, så vil virkelig lange combo-angreb ikke være et særsyn. Et sådant angreb sat ind imens man har aktiveret rage, vil ofte vinde selv de mest umulige kampe, hvor modstanderen ellers stort set er uskadt. Det er en fin mulighed og tilføjelse til spillet, men effekten af rage forekommer ofte at være så kraftig, at den vil kunne give anledning til nogle voldsomme frustrationer.






På onlinesiden kan man slås mod andre spillere fra hele verden, både ranked og player. Der er ingen dikkedarer eller tryllerier her. Det er den rene arkadeoplevelse, og den ville egentlig også være ganske rigeligt, hvis ikke det var fordi, at serverne kører så ringe som tilfældet er. Når man spiller online kan man godt forvente, at hver eneste kamp foregår med et mærkbart lag. Det er nok til at frustrere og irritere, men afviklingen af kampene lader sig alligevel gøre. For hardcore spillere vil dette lag dog blive hadet, idet hardcorekampene på højt niveau kræver en vanvittig grad af timing. Denne timing vil være svær af finde med det eksisterende lag. Mere interessant er muligheden for at uploade og downloade sine kampe. Der er her kun tale om upload eller download af et ghost. Man kan herefter slås imod dette ghost selv. Dette er en fremragende tanke, og giver en glimrende udfordring, idet man på denne måde slås imod andre personer og ikke den til tider lidt indstuderede AI, som spillet selv tilbyder. Så hvis du altid har troet, at du sagtens kan slå verdens nummer et med Eddy Gordo, så fortvivl ikke. Nu har du i sandhed muligheden for at teste dig selv...

Grafisk leverer Tekken den mest levende og farverige oplevelse nogensinde. Spillets dybde og flow skal opleves med egne øjne, idet det er svært at få et rigtigt indtryk af det ved at kigge på screenshots. Singleplayerdelen kører i imponerende 60 frames og kampoplevelsen er både smuk, alsidig og underholdende. Detaljegraden på karaktererne og deres tøj og udstyr har aldrig været højere, og for et arkadefightingspil at være, ser det ganske enkelt fremragende ud.






På lydsiden kniber det stadig lidt med at levere en rigtig god præstation. De sædvanlige arkadelyde er tilbage, dog skruet lidt op. Måske har ønsket fra Namco Bandai netop været, at bibeholde arkadelyden. Lydeffekterne er med til at minde om, at vi spiller en arkadefighter. Samtidig skal det dog retfærdigvis siges, at lydene passer perfekt ind i spillets overordnede stemning.

Konklusionen er, at Namco Bandai med stor respekt for både videreudvikling og tradition, her har leveret det bedste Tekkenspil til dato. Spillet byder nye fans velkommen med et lettilgængeligt interface og gameplay, og sørger samtidig for, at gamle, tilbagevendende fans af universet, ikke går skuffede bort. Med implementeringen af den relativt korte, men genspilningsværdige kampagne, samt succesformularen på den rene arkadeoplevelse, leverer Tekken lige præcis det, man kan forvente, og med en rimelig holdbarhed. Er man til fightingspil eller ønsker man bare et lettilgængeligt spil, til når vennerne kommer forbi, så kan Tekken 6 varmt anbefales.
Gameplay:9.0
Grafik:8.5
Online:7.5
Holdbarhed:8.5
Overall 8.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.