SUPERHOT

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 3. maj 2016 - kl. 22:15
1 7

SUPERHOT er et meget specielt spil. Det er et helt nyt take på first-person-shooter genren, som alle burde spille. Vi er superhotte og har anmeldt spillet.

SUPERHOT begyndte oprindeligt som et bidrag til 7 Day FPS Challenge i 2013, hvor teams af programmører fik syv dage til at bygge en funktionel demo af deres FPS spil-idé. En gruppe af venner deltog; inspireret af et flashspil og en musikvideo med det russiske band Biting Elbows, fik de lavet en lille demo med tre levels, som efterfølgende fik stor opmærksomhed på nettet. Derefter startede de en Kickstarter kampagne for at se, om de kunne få rejst penge til at udvikle prototypen til et færdigt spil. Spillet blev finansieret i løbet af 23 timer og da Kickstarter perioden var forbi, var der blevet rejst over en kvart million dollars. Prototypen kan i øvrigt prøves gratis fra det officielle Superhot website – find linket i boksen til højre.

Når spillet starter op, mødes man af en af de fedeste idéer til en menu, jeg har set meget længe. Hele menu systemet er designet som Norton Commander til MS-DOS, som ældre gamere måske vil kunne huske. Det hele ligner noget fra starten af 1990’erne med hvid klodset tekst på sort baggrund og her indstiller man styringen, lyden og andet i spillet. Men menuen er ikke bare en menu, det er et lille metaspil i sig selv. Menuen er fyldt med undermapper, som igen er fyldt med mystiske tekstfiler, programstumper, demoer og ikke mindst små spil, hvor specielt det lille træfældningspil, TreeDude.exe er fængende og det kan sagtens ende med at få sit eget liv på nettet og Youtube.

Det er fra dette unikke menu system, at man modtager en cracket version af et mystisk spil, som hedder Superhot.exe. Afsenderen synes at man skal prøve det og det gør man så selvfølgelig. Efter nogle baner, kommer man tilbage til menuen og man bliver igen kontaktet af den mystiske afsender, hvor man modtager en opdateret version af spillet, som skulle være bedre. På den måde bliver menuen en del af den efterhånden mere og mere underlige handling, men det fungerer rigtigt godt.

Hvad er SUPERHOT så for et spil? Det er det langsomste og mest strategiske first-person-shooter nogensinde. Tiden bevæger sig kun fremad, når du bevæger dig. Står du stille, står fjender stille og projektiler hænger i luften. Bevæger du dig langsomt fremad, bevæger fjender og projektiler sig langsomt og bevæger du dig hurtigt, ja du gættede rigtigt…

Ud fra disse forudsætninger bliver man kastet ud i omkring 30 levels, hvor man skal dræbe alle fjender – en efter en og med stor omtanke. Nogle gange er man udstyret med en pistol, et jagtgevær, et maskingevær, en baseballkølle eller måske et samuraisværd. Man kan også samle ting op fra omgivelserne, der kan bruges som kasteskyts så fjenderne taber deres våben, det kan være billardkugler, askebærer eller hvad der nu lige står rundt omkring.

Det er nu op til dig at finde ud af, hvordan du får taget livet af alle fjenderne inden de dræber dig – planlægning og udførelse er langt vigtigere end hurtighed og skydereflekser. Da man dør af et enkelt projektil eller et enkelt slag, så dør man mange gange i løbet af det her spil, men det er aldrig frustrerende og det har den her ”jeg-skal-lige-prøve-igen-faktor”.

Man skal hele tiden holde øje med fjenderne, hvilke våben de har og hvilke veje de vil bevæge sig - de bevæger sig klogt og tager skjul bag forhindringer, så du kan have svært ved at nå dem. Sekunderne på en bane er trukket ud til minutter og efter hver gennemførte bane, ser man sin gennemførsel i realtid og her kan man se, at de minutter det tog at gennemføre banen, måske blot tager nogle få sekunder når alle stoppene er fjernet. Det resulterer i nogle vilde sekvenser, hvor det ser ud som om, at man nærmest har overnaturlige reflekser og opfattelsesevne.

SUPERHOT er et af de spil, som ikke kommer til sin ret hverken i tekst eller i screenshots. Det er overraskende, hvor meget den simple ”tiden bevæger sig kun, når du bevæger dig” regel kan ændre på et first-person-shooter – det er faktisk mere et strategispil, end et skydespil. Det er et af de spil, der ganske enkelt skal opleves for at forstå til fulde og selv om prisen ligger på lidt skrappe 195 kr. kan vi kun anbefale at man kaster sig over det, hvis man har den mindste interesse i lidt anderledes spil.

Der er masser af timer gemt i SUPERHOT, ikke så meget på grund af historiedelens omkring 30 baner, men mere på grund af alt det, som der lukkes op for, når spillet gennemføres. Her får man i Challenge Mode udfordringer som at spille kun med et sværd eller helt uden våben, samt Speed Runs og en Endless Mode med en række udfordringer i forskellige kategorier.

Grafikken i SUPERHOT er meget simpel men også meget stilfuld. Spillet består helt overordnet af tre farver; hvid som bruges til omgivelserne, sort som bruges til våben og ting i omgivelserne som spilleren kan bruge til noget og endelig rød, som bruges til fjender. Når fjenderne rammes splintres de i massevis af stykker og fordi man kan styre tiden, ganske enkelt blot ved at bevæge sig, så kan man få nogle ganske spektakulære scener at se, med eksploderende fjender, glas og andet hængende stille i luften. Det er i hvert fald en meget gennemført og meget stilsikker art direction vi ser her.

SUPERHOT er en dejlig anderledes spiloplevelse. Jeg har ikke tidligere set noget lignende og det er helt rart at se noget nyt ind imellem og SUPERHOT er et af de spil, hvor man bliver overrasket hele vejen igennem. Der er rent faktisk ikke meget at sætte en fingrene på – det hele fungerer som det skal, det ser godt ud, det er fyldt med gode idéer og alene menuerne at en oplevelse.

Selv om SUPERHOT nok ikke er for alle, kan vi ikke andet end at give det en anbefaling herfra – det er et spil som feinschmeckere burde kaste et seriøst blik på.
SUPERHOT

SUPERHOT