
Som om det ikke lyder tosset nok, vil jeg kort skitsere end af de første udfordringer man får i spillet. I løbet af spillets 10 baner, skal man løse en række opgaver, eller udfordringer om man vil, for at komme videre til næste bane.
I starten af spillet møder man en taxachauffør, som er ved at hænge sig i en lygtepæl, fordi hans kæreste og partner i en dansekonkurrence, har valgt ham fra til fordel for en mafia-type med flotte tænder - og hende her, tænder tydeligvis på flotte tænder. Nu skal man så skille sig af med mafiafyren og give vores ulykkelige taxachauffør et sæt flotte tænder, så kæresten igen vil synes om ham. Undervejs får man flere forskellige og mindre opgaver og man støder for eksempel på en krokodille, der gemmer sig i et kloakrør, fordi den ikke længere gider at spise den kylling som dens ejer hele tiden fodre den med - og på en eller anden måde, får vi krokodillens tandsæt med over til en lille tandløs hund, som så kan jage nogle banditter væk, som er ved at overfalde en gammel dame.
Ja, det er ganske enkelt bindegalt - og det bliver ikke bedre herfra. For at forstå gameplayet, skal man have en forståelse for grafikken. Ray og alle andre figurer i spillet, samt baggrunde og objekter på banerne, er lavet enten som papirklip eller skåret ud i pap - og det hele foregår i 2D. Man hopper og svinger sig fra platform til platform og man løser de forskellige udfordringer ved at sætte klistermærker på folks tomme tankebobler, på deres maver, deres hoveder eller andre steder. Hvis du for eksempel sætter en operasangerindes mund på en megafon, vil megafonen blive meget højere, så en bowle med en doven guldfisk, som du skal bruge til en som udstopper dyr, splintres og på den måde får du fat i fisken.

Klistermærkerne får du fat i ved at snakke med andre personer eller ved at læse deres tanker - hvis du for eksempel læser en søvnig agents tanker, får du fat i et Zzz klistermærke, som du så kan sætte på en anden agent, for at få ham til at sove, så du kan komme forbi ham. Alle disse ting, sker via din gummiarm, som stikker ud af dit hoved.
Gameplayet er ganske opfindsomt og pænt underholdende fordi det er så bindegalt - men med tiden bliver det en smule trivielt, at skulle rende rundt og læse tanker hele tiden, men det er du nødt til, hvis du ikke skal gå glip af et klistermærke, som du skal bruge. En anden ting er, at det sjældent er ret logisk hvad man skal gøre, da det hele er så tosset og bindegalt, at man mange gange løser opgaverne lidt tilfældigt ved at prøve sig frem med de klistermærker man har. Det er først når man tilfældigt finder et som passer, at sammenhængen, og den smule logik som der trods alt er, går op for en. Det er ikke altid sådan, men flere steder var det mere held end forstand, at jeg fik fandt ud af at komme videre.
Vi har været lidt omkring grafikken, som altså er lavet af 2D papirklip og pap-elementer. Det er muligvis ikke en stil for alle, men den er flot og meget gennemført og den er konsekvent hele vejen igennem spillet. At gameplayet og grafikken så lapper ind over hinanden ved, at man bruger klistermærket, som kommer fra grafikkens univers, ind i gameplayet, er jo bare endnu bedre. Lydsiden er ganske fin, med gode lydeffekter og et soundtrack som kunne stamme fra en gangsterfilm i 30'erne. Stemmerne er lige så skøre som figurerne og passer derfor rigtigt fint til det vanvittige univers.
Stick it to the Man! er et sjovt og anderledes lille spil, som kræver lidt hjerne-gymnatisk, uden at blive for svært. Der er mange sjove idéer og den skæve humor gør, at man aldrig ved hvad der kommer. Så har du lyst til et skævt og anderledes platform adventure, så skulle du smide de 59 kr. efter Stick it to the Man! som det koster - og der venter dig nogle ganske underholdende 5-6 timer foran dig. Kan købes nu på Xbox Games Store.