Steep

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 6. januar 2017 - kl. 07:41
7 4

Masser af sne, et snowboard, et par ski, en vingedragt og en faldskærm, og så skulle der gerne være til mange timers underholdning. Vi tager en tur til Alperne med Steep og giver vores dom

Forestil dig selv på en sneklædt bjergtop i Alperne langt fra de turistfyldte skisportssteder. Du kan se solen langsomt stige op over horisonten, og du ved at der venter dig en hel dag med adrenalinfyldte og underholdende øjeblikke. Du tjekker din vingedragt, tager en dyb indånding og kaster dig ud i et frit fald ned af bjerget. Dagens eventyr er startet.

Denne oplevelse er hvad Ubisoft har forsøgt at genskabe i Steep. De har taget en sektion af Alperne, hvor ikoniske bjerge som Mount Blanc og Matterhorn findes, genskabt den i overdådig 3D på din Xbox og giver dig nu frie tøjler til at udforske hvert et hjørne. De forsyner dig med et snowboard, et par ski, en vingedragt og en faldskærm, og så er det ellers op til dig at opsøge eventyret. Der er virkelig tale om et open-world spil, for der er ingen der fortæller dig, hvor du skal tage hen. Der er masser af aktiviteter at opsøge rundt omkring, men dem skal man selv finde ved at udforske området, og i starten må jeg ærligt indrømme, at Steep virkede noget uoverskueligt. For hvad var formålet; hvorfor stod jeg på denne bjergtop?

Hvis man forventer at blive holdt i hånden og blive ført igennem en velkonstrueret historie, så vil man blive skuffet over Steep. Der er masser af aktiviteter, som låses op efterhånden som man udforsker bjergsiderne, men der er ikke en central fortælling man skal igennem. Bjerget er der med sine mange aktiviteter, og så er det op til dig at skabe din egen historie. Det virkede i starten meget forvirrende, men da jeg stoppede med at bekymre mig om, hvilke aktiviteter der ville være passende lige nu, og blot kastede mig ud i det nærmeste jeg fandt, så begyndte det at give mening. Du gør hvad du har lyst til i øjeblikket og ikke hvad nogle programmører mener vil være passende. Det er sikkert ikke et koncept der vil passe alle, men det er hvad Ubisoft har lovet, og det er hvad de leverer. Ingen tvivl om, at fuld frihed til spilleren har været det helt centrale koncept.

En af grundene til, at det i starten virkede så forvirrende er, at måden man navigerer rundt mellem de forskellige aktiviteter er uhyggelig besværlig. Det er sikkert gjort i et velment forsøg på at gøre det så realistisk som muligt, men det har altså taget lidt overhånd. Du kan til enhver tid stoppe din aktivitet og bringe et oversigtskort over Alperne op. På dette 3-dimensionelle kort kan du se aktiviteterne plottet ind, og så skal du langsomt navigere pegepinden rundt mellem aktiviteterne, indtil du har fundet den du vil have. Det er simpelthen for sløvt, og jeg kunne godt bruge en nemmere måde at navigere rundt på, for eksempel noget så simpelt som en liste med opdagede aktiviteter opdelt på sværhedsgrad eller type. Det er simpelthen for besværlig en måde at vælge aktiviteter på, og man ser endda ikke alle aktiviteter i nærheden - nogle skal opdages med en kikkert først. Det vil sige, at man skal stoppe med hvad man laver, finde kikkerten frem og rette den mod aktiviteten, før den bliver vist på oversigtskortet. Igen er det sikkert realistisk, men man kunne ønske at Ubisoft havde vægtet lidt anderledes mellem realisme og brugervenlighed.

Man har 4 forskellige aktiviteter at vælge imellem; snowboard, ski, vingedragt og en faldskærm. Til hver af disse aktiviteter er der så et væld af udfordringer, så man løber ikke tør for underholdning lige med det samme. Det er dog ikke alle aktiviteter der fungerer lige godt. Vingedragten og faldskærmen er umiddelbart dem der virker bedst. Fuld fart i vingedragten ned langs en bjergside er en fantastiske fornemmelse, og selv den mindste fejl får katastrofale konsekvenser. Faldskærmen er anti-fart. Her er der god tid til at betragte de flotte omgivelser, mens man styrer faldskærmen rundt på banerne, helst uden at ramme trætoppene.
Snowboard og ski foregår også med masser af fart, denne gang dog på jorden. Man kan lave tricks ved at hoppe, men kontrollen er ikke særlig præcis. Man skal holde skulderknappen nede indtil man rammer et punkt lige før afsættet. Rammer man det punkt rigtigt, så får man masser af luft og kan så lave lidt tricks. Men rammer man lidt for tidligt eller lidt for sent, så bliver det blot et ynkeligt lille spjæt og ingen mulighed for tricks. I starten troede jeg blot, at det var mig, der ikke var så god til at time mine afsæt, men nu her 15 timer senere giver det mig stadig problemer. Der er ingen rød tråd i hvor det optimale afsæt er, selv på den samme rampe virker det ret tilfældigt om man hopper højt eller ej, uanset at man tilsyneladende har timet afsættet ens. Det sætter altså en dæmper på begejstringen, at spillet tilsyneladende modarbejder én på den måde.

Derudover er der også andre problemer, når man står på ski eller snowboard. Man har en måler, der viser ens G-påvirkning, mens man drøner ned af bjergsiden, og den viser ret tydeligt, at der er lidt problemer med tyngdekraften i Ubisofts version af Alperne. Nogle gange kan du falde næsten lodret ned af en skråning, lande på benene og straks køre videre uden at G-påvirkningen kommer over 2, for så minuttet senere at ramme et lille ubetydeligt bump og blive kastet op i luften med en G-påvirkning på over 30! Det sker ikke tit, men ofte nok til at man lægger mærke til det. Disse problemer bliver dog kraftigt afhjulpet af replay-funktionen, som er helt perfekt. Vælter du eller kører du af sporet, tager det blot et sekund eller to at starte forfra på aktiviteten og gøre et nyt forsøg. Hvis ikke det havde været tilfældet, ville spillet for alvor have testet min tålmodighed. Jeg brugte replay-funktionen mange gange, og det tror jeg vil være tilfældet for de fleste der spiller Steep. Bjergets udfordringer er ikke nemme, der er masser af udfordringer, både for casual og mere hardcore spillere, og så er det skønt, at man hurtigt kan gøre et nyt forsøg, når man fejler.

Spillet er per definition multiplayer. Der er altid andre spillere på bjerget, og det er hurtigt at udfordre dem enten direkte eller i form af de highscore lister, der findes for hver aktivitet, så konkurrencegenet kan bestemt også aktiveres. Spillere kan også lave deres egne udfordringer og udfordre hinanden. Har du fundet en god rute ned af bjerget, så kan du ret nemt udfordre andre spillere til at tage samme tur og gøre det hurtigere eller bedre end dig selv.

Steep er et flot spil. Alperne er troværdigt genskabt, og man har virkelig fornemmelsen af det store åbne landskab, der bare venter på at blive udforsket. Jeg stoppede ofte op for lige at kigge mig omkring og nyde udsigten. Sneen opfører sig troværdigt, og du kan tydeligt følge dine spor ned af bjergsiden. Alt i alt er det imponerende hvor flot og troværdigt Ubisoft har genskabt deres eget lille hjørne af Alperne. Jeg fik helt lyst til at rejse derned for lige at tjekke om det nu også er rigtigt gengivet. Lyden imponerer også. Lydeffekterne, når du flyver eller drøner ned af bjergsiden, er med at give et godt indtryk af fart og adrenalin. Det bliver desværre skæmmet lidt af musikken, ikke at musikken ikke passer, men mere at man bruger replay-funktionen så mange gange, at det samme lille stykke musik bliver spillet igen og igen, så jeg til sidst så mig nødsaget til at slå musikken helt fra for at undgå det.

Steep er et flot spil med en imponerende åben verden, hvor spillerne har masser af frihed til at skabe deres egen underholdning. Det skæmmes desværre af lidt problemer, hvor interfacet og den til tider underlige fysik er det, der trækker mest ned. Det er et utrolig ambitiøst spil fra Ubisoft, og det lykkedes næsten. Men lige ved og næsten giver som bekendt ikke nogen præmier, så Ubisoft må have fat i replay-knappen og prøve igen. De har fat i noget rigtigt, men udførelsen kan ikke helt leve op til ambitionerne.
Steep

Steep

UdviklerUbisoft