Star Wars: Republic Commando

Anmeldt af: Sune Meyer (Goose Fraba) - 27. marts 2005 - kl. 17:09
2 0

Man må sige, at det ikke har manglet på Star Wars spil i de senere år. Alene på Xbox har vi oplevet alt lige fra de suveræne KotOR spil til middelmådige spil som Clone Wars og et halvt dusin andre spil inde imellem. Filmatiseringerne af de tre nye prequel Star Wars film har virkeligt sat gang i maskineriet, og derfor er mange af de nye spil naturligvis også baseret på Episode I-III filmene. Et nyt af slagsen er Star Wars: Republic Commando.

Republic Commando er en squad based shooter, der forsøger at gøre for sci-fi shooters, hvad Rainbow Six serien har gjort for standart Military Shooters. Man indtager rollen som lederen af en gruppe Elite Clone Troopers ved navn Delta Squad. Ligesom andre Elite Clone Troopers, består Delta Squad af en pod af 4 Clone Troopers. Fra fødslen af trænes de til at udfylde bestemte roller i deres gruppe og samarbejde optimalt. Således er der detonationseksperter, våben eksperter osv. Udover intensiv og målrettet træning, så råder Delta Squad også over det allernyeste udstyr, i form af high-tech armors og Clone rifles, som kan opgraderes. Derfor er det også Delta Squad, der tilkaldes, når der venter missioner, som er for svære eller farlige for de normale Clone Troopers.

Efter en flot og stemningsfuld intro, som skildrer Delta Squad’s oplæring, sætter spillet straks en ind i hektisk kamp. Republic Commando’s single player missioner er delt op i 3 campaigns på henholdsvis Geonosis, et Republic Assault Ship og Wookie planeten Kashyyyk. Hver campaign har sine egne fjender og kulisser, som naturligvis er præget af hændelser i prequel Star Wars filmene, så som Geonosis i slutningen af Episode II og Kashyyyk fra den kommende Episode III film.

Selve gameplayet føles som en blanding af nyt og gammelt. På den ene side ser man Star Wars begivenhederne på et andet niveau, langt væk fra Jedi Knights og Force Powers, hvilket er ret interessant. På den anden side er special teams konceptet stort set snuppet fra Rainbow Six spillene.

Tempoet er skruet godt op i vejret, men selvom man skal holde styr på sig selv og 3 AI soldater, så går det aldrig hen og bliver uoverskueligt. Det er yderst nemt at udstede ordrer, hvilket sker ved at man blot kigger på særlige områder, så som healing stationer, døre eller dækninger og holder A knappen inde. Den nærmeste soldat adlyder så straks kommandoen. Man kan også beordre folkene til at stoppe det, de er i gang med, slutte sig sammen, patruljere områder, eller angribe specifikke fjender. Alt sammen foregår meget intuitivt med få tryk på knapperne.

En anden grund til at gameplayet er så flydende skyldes spillets fornuftige kunstige intelligens. AI enhederne går sjældent i vejen for hinanden, og de er som regel kvikke til at adlyde ordrer. Selv i tilfælde af at man ikke lige har husket at give befalinger, så kan man for det meste være sikker på, at soldaterne foretager sig fornuftige ting, så som at angribe hurtigt selv eller hente healing, når der er ro til det. Heldigvis gør den kloge AI sig også gældende ved fjenderne. Hvadenten man kæmper mod Geonosian Insects, Droids eller andet kryb, så mærker man at de gør en indsats for at undgå at blive ramt og yde fornuftig modstand.

Der er dog mindre bagateller, som kunne være gjort bedre i Republic Commando. Der gøres en del ud af, at de individuelle holdkammerater, som er delt op i farver, skal udfylde hver deres rolle på holdet. Alligevel er det ikke altid demolition eksperten der sprænger døren, eller våben eksperten der agerer sniper, men istedet blot den nærmeste soldat. Desuden har nogle figurer, især Wookies i den sidste campaign, en tendens til at fryse fast midt i at de er på vej et sted hen. Det har dog oftest ikke nogen egentlig indflydelse på gameplayet. Yderligere kan det hævdes, at spillet mangler udfordringer og muligheder i squad delen. Det ville være interessant, hvis man kunne give de enkelte AI soldater mere detaljerede ordrer, så som at angribe med særlige våben og måske give spilleren mere frie hænder med omgivelserne, istedet for altid at indtegne felter hvor man blot behøver at kigge hen og holde A knappen inde.

Når singleplayer fornøjelsen er overstået, så kan man også gå op imod andre spillere offline eller online. Republic Commando byder på en række standart multiplayer modes, som Deathmatch, Team-Deathmatch, Assault og Capture the Flag. Op til 16 spillere kan deltage via System Link eller Xbox Live, mens der på én Xbox er mulighed for splitscreen for op til 4 personer. Multiplayer elementet er ganske underholdende, men det er set bedre i andre Xbox Shooters, og man kan godt mærke, at den største fokus har været lagt på singleplayer oplevelsen. Spillet understøtter herudover også Live Aware.

Republic Commando må siges at være noget af en grafisk lækkerbisken. Omgivelserne er fyldt med detaljer, og især textures og animationer er tæt på at være på toppen af, hvad man har set Xbox’en præstere hidtil. Soldaterne bevæger sig realistisk i bedste special ops stil, og fjenderne kan dø på mange geniale måder, alt efter hvor de rammes henne. En anden lækker effekt er hjelmen på soldaterne, som kan blive smurt ind i fjendens blod efter et melee angreb eller begynder at revne, hvis man er tæt på døden. Frameraten kører stabilt og level designet er kreativt i singleplayer, så missionerne føles spændende, selvom man i realiteten blot følger en snæver sti fra punkt A til B.

Lydsiden er en lige så stor fornøjelse som grafikken i Republic Commando. Musikken passer fremragende ind i spillet med en blanding af kor musik, velkendt klassisk Star Wars musik og tung el-guitar, som alt sammen er med til at skabe den rigtige stemning. Våben lydene er også varierede og rammer den rigtige dynamik, lige så vel som effekterne generelt leverer en overbevisende præstation. Endeligt er der voice-overs, som til Clone Trooperne er fortræffeligt leveret af New Zealandske Temuera Morrison, som mange nok genkender som Jango Fett i Episode II filmen. Dialogen er leveret med en tilpas mængde autoritet og humor, i det omfang man kan forvente sig af et action orienteret spil.

Republic Commando er rigtigt godt imens det står på. Desværre er singleplayer delens 3 campaigns overstået på omtrent 10 timer, hvilket må siges at være lidt i den korte ende. Derefter er der så multiplayer at kaste sig over, men det føles desværre ikke så imponerende, som når man spiller spillets historie igennem selv.

I sidste ende kan man sige, at det største problem med Republic Commando er, at det henvender sig til et marked, hvor konkurrencen er ekstrem hård på Xbox. Det mangler lidt dybde i squad delen og sine multiplayer modes i forhold til Rainbow Six, men til gengæld er præsentationen en del bedre, og level designet føles større og mere inspireret i singleplayer. Spillets hurtige tempo og melee angreb leder tankerne hen på Halo 2, men også her blegner Republic Commando lidt ved sammenligning.

Republic Commando gør med andre ord ikke helt nok for at adskille sig fra konkurrenterne, men når det så er sagt, så er det et udmærket spil i sin egen ret, med ganske underholdende singleplayer og multiplayer dele, samt ikke mindst en fremragende AI. Er man til Star Wars eller Sci-fi Shooters, og trænger man til et hvil fra Halo 2, så er Republic Commando bestemt et nærmere bekendtskab værd og en lækker forsmag på noget af det, man kan glæde sig til, når Episode III bliver biograf aktuel i år.
Star Wars: Republic Commando

Star Wars: Republic Commando

UdviklerLucasArts