Star Wars: Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords

Anmeldt af: Sune Meyer (Goose Fraba) - 27. februar 2005 - kl. 17:20
5 0

Med aldeles respekterede RPG spilserier, som Baldurs Gate og Icewind Dale, i deres arsenal, var forventningerne nærmest skyhøje, da canadiske Bioware i 2003 valgte at prøve kræfter med det næsten hellige Star Wars univers. Resultatet af anstrengelserne blev Star Wars: Knights of the Old Republic. Heldigvis for Bioware, samt ikke mindst alle Star Wars fans, skulle forventningerne til spillet vise sig at blive mere end indfriet. KotOR blev ikke blot kåret til det bedste rollespil i 2003, men også anset af mange for at være den mest tilfredsstillende skildring af Star Wars temaet i årevis, endda mere vellykket end de to nye prequel Star Wars film.

Knap halvandet år efter lanceringen af det første KotOR spil er fortsættelsen nu endeligt klar, i form af Star Wars: Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords. Denne gang er udviklingen af spillet overladt til Obsidian Entertainment. Selvom det ikke er Bioware, som er direkte ansvarlig for KotOR 2, så burde der dog ikke være grund til panik, eftersom mange Obsidian Entertainment ansatte tidligere har været ansvarlige for fortsættelser til adskillige Bioware PC rollespil, under Black Isle Studios navnet.

Handlingen i KotOR 2 udspiller sig omtrent 5 år efter begivenhederne i KotOR. De onde Sith Lords har hærget universet, ødelagt the Jedi Order og udryddet næsten alle Jedi Knights, på nær den hovedpersonen man skal styre i spillet. Man vågner op i en omtåget tilstand, hvor man har svært ved at stykke den sidste tids begivenheder sammen og har svært ved at genetablere forbindelsen til sin Jedi Force. Nu gælder det så om at finde ud af, hvad der i det hele taget foregår og finde tilbage til de gamle krafter igen, imens man hele tiden undervejs stifter nye bekendtskaber og skal tage stilling til tingene på godt og ondt.

Foruden hovedpersonen, vil man møde op til 10 personer, undervejs i KotOR 2 handlingsforløbet, der kan indgå som medlemmer af ens party. Dog er det ikke altid muligt at have plads til alle personer i ens party, enten af plads hensyn fordi party limit er på 3, eller fordi spillets storyline tvinger en til at undvære bestemte personer.

Foruden at dele inventory items med sine party medlemmer, så som weapons, transplants, shields og armors, så skal man også sørge for at de bliver levelled up. Efterhånden som ens folk er med til at nedlægge flere og flere fjender, så stiger deres experience nemlig, hvilket resulterer i øgede færdigheder. Alt efter hvilken class og attributter man har valgt til sin egen person, samt hvilke de andre party medlemmer allerede har, så har man muligheden for at styrke spillerne på en lang række områder. Der kan pilles ved alt lige fra gængse RPG stats som strength og dexterity til generelle feats som weapons og armor profencies, samt ikke mindst de mægtige force powers, der kun er tilgængelige for Jedi Knights og Sith. KotOR 2 følger, ligesom KotOR, en forenklet udgave af 3rd Edition Dungeons & Dragons regelsættet, så spillet er lidt nemmere at gå til, end eksempelvis Baldurs Gate spillene på PC, uden at give alt for meget afkald på dybde.

Udover de mange beslutninger man kan tage i character creation og level up processen, så er det smukke ved at skulle level up i KotOR 2 dog, at man også kan vælge at overlade beslutningerne til AI’en, som så kommer med forslag til opgraderinger, i tilfælde af at denne del skulle være for uoverskuelig for en. Der er desuden kommet en betragtelig mængde nye karakter egenskaber med i forhold til det første KotOR, både indenfor feats og force powers. Menu og interface navigeringen er lige så enkel og intuitiv, som det var tilfældet i forgængeren.

Selve kampformularen er stort set bevaret fra det første KotOR spil. Combat foregår i en gnidningsfri blanding af real-time og turn-based action. Alting foregår i real-time, mens personernes muligheder for at foretage sig noget hele tiden kører i runder. Det er også derfor, man nogen gange ser folk stå stille et kort øjeblik i kampe, mens de venter på deres tur. Yderligere har man muligheden for at pause spillet på et hvilket som helst tidspunkt, med et tryk på den hvide knap. Således kan man i ro og mag nå at angive, hvilken fjende hver enkelt person i ens party skal angribe, foruden at kunne indtaste en række af kommandoer, så som specielle force spells, brug af inventory items, eller diverse angreb på lang eller kort afstand.

Handlingen i KotOR 2 spænder over 17 større områder, hvor der er masser af interessante NPC’er. Grunden til at niveauet på none player characters er så højt, ligger i at man har så mange valgmuligheder, når man skal forholde sig til dem. I modsætning til mange andre konsol rpg spil, så får man nemlig ikke kun et eller højst to valg, når man skal snakke med andre eller løse missioner. Istedet for er der ofte adskillige muligheder, der rangerer indenfor flere grader af godt og ondt – eller Light Side og Dark Side om man vil. Derfor føler man også at spillet og personerne i det har flere dimensioner.

Desværre plages KotOR 2 af enkelte tekniske bagateller. De lange load tider gør sig især bemærket her. Mest fordi hvert af de 17 hovedområder er delt op i en række mindre lokationer, hvoraf mange er delt op via load screens. Når man så skal vandre frem og tilbage mellem disse områder, på grund af missioner, så bider man efterhånden mærke i den betragtelig ventetid, der ofte opstår. Glitches er der også visse steder. Typisk er det i dialoger eller valgmuligheder, hvor tingene en sjælden gang imellem kikser. Selvom der er en del af disse små fejl, så hæmmer de dog ikke spillets generelle storyline og flow. De åbner blot huller som kan udnyttes til at foretage sig ting, som programmørerne formodentligt ikke havde tænkt sig, man skulle kaste sig ud i. Skulle man dog alligevel være uheldig at vikle sig ind i noget uforudset, som umuliggør videre fremgang i spillet, så er det altid klogt at save i mange slots, så der ikke skal backtrackes alt for meget. Nogle ugers gennemtestning mere før release havde derfor været at foretrække, men som det står nu i den færdige udgave, så kan KotOR 2 sagtens nydes alligevel.

Foruden den store gennemarbejdede historie, er det moralske aspekter, som gør KotOR så fascinerende og giver det en stor grad af holdbarhed. De valg man træffer undervejs påvirker nemlig ikke kun en selv, men også folk omkring en og i ens party. Herudover kan man også udøve positiv eller negativ influence på sine party members. Alt efter hvor godt eller dårligt man kommer ud af det med dem, så åbner der sig specifikke dialoger, missioner og andre muligheder, lige så vel som mange af de ting man kommer ud for i spillet er under indflydelse af, om man fortinsvist har valgt Dark Side eller Light Side. Folk ændrer endda også i nogle tilfælde direkte udseende. Hvis de bevæger sig ud på den ekstreme Dark Side, så vil de gradvis forandre sig, lidt ligesom man også ser det i RPG spillet Fable.

Der var visse problemer med det første KotOR spil. Det overordnede grafiske indtryk var positivt, men der var visse fejl, som trak lidt ned i helhedsindtrykket. Disse mangler gør sig desværre også gældende i KotOR 2, selvom man kunne have håbet på forbedringer, når grafikmotoren nu var på plads, og der var halvandet år til forbedringer. Således er nogle af omgivelserne ikke altid særligt detaljerede, ligesom det også er tilfældet med mange af personerne i spillet. Der forekommer også mindre uheld i grafikken, hvor man ikke kan passere åbne døre, før man vender om og forsøger at gå igennem igen, lige så vel som folk nogle gange går igennem vægge og lignende.

Frameraten kan desværre også halte noget i store områder, såvel som steder med store hektiske kampe. ”Heldigvis” går det mere udover den visuelle oplevelse end gameplayet, eftersom KotOR 2 har et turn-based kampsystem. I det store hele er KotOR 2 dog stadig en flot grafisk repræsentation af Star Wars miljøet. Atmosfæren rammer plet de fleste steder og selvom figurer og områderne ikke brillierer enkeltvis, så overbeviser helhedsindtrykket til fulde. Desuden er mange lokationer spækket med lækre effekter, så som damp og giftige gasarter, lige så vel som lightsabres, gnisterne fra sværd, blasters og andre eksplosioner alle imponerer. Bump-mapping er der også blevet plads til igen, hvilket især bemærkes på skinnende våben og armors.

Ethvert Star Wars spil, med respekt for sig selv, leverer en gribende audio præsentation. Heldigvis er det heller ikke et område KotOR 2 forsømmer. Der bruges ikke frygteligt meget af det klassiske John Williams Star Wars musik, men alligevel er man ikke et sekund i tvivl om, at det er Star Wars musik, der kører i baggrunden. Der genbruges noget af musikken fra det første KotOR spil i KotOR 2, men der er også komponeret nye stykker til fortsættelsen – naturligvis altsammen i klassisk stil. I tempo varierer musikken i flot stil, lige fra magelig baggrundsmusik til dramatisk fanfare i de action prægede øjeblikke. Bioware er desuden kendt for at lave nogle af de mest dialog tunge spil på markedet, der samtidigt har noget af det bedste voice acting. Obsidian Entertainment har dog også sørget for at levere førsteklasses voice acting i efterfølgeren, som fuldt ud lever op til den skrevne dialog. Endeligt er der lydeffekterne som, i vanlig Star Wars stil, er helt fortræffelige og skifter rundt imellem de forskellige surround sound kanaler med imponerende klarhed.

Selvom der ikke er multiplayer eller online muligheder i KotOR 2, så er singleplayer delen i sig selv så omfattende og fængslende, at spillet underholder en i virkeligt lang tid. Man kan, rundt regnet, forvente sig 45 timer per gennemspilning, og eftersom spil oplevelsen er fantastisk varieret, alt efter om man vælger Light Side eller Dark Side - mand eller kvinde, så kan spillet sagtens tåle at blive spillet igennem mindst to gange. Rent faktisk er spillets storyline så forskellig, ud fra henholdsvis Light Side og Dark Side synsvinklen, at det ville være synd ikke at få alt det med, som KotOR 2 har at tilbyde.

KotOR 2 føles alt i alt marginalt mindre afpudset i den tekniske afdeling end forgængeren. Der er lidt flere glitches i quests rundt omking og mindre grafiske bugs gør sig bemærket hist og pist. Frameraten grænser også til det kritiske visse steder, men da KotOR 2 er turn-based RPG, så er det mere et æstetisk problem, der ikke rigtigt påvirker gameplayet. I sin helhed er spillet dog særdeles fængslende og fornøjeligt at spille. Gameplayet er udbygget visse steder, kampene er fortsat intense, og historien er lige så spændende som i det første spil, lige så vel som de personer man møder undervejs er interessante og alle har noget nyt at byde på.

De mindre irritationsmomenter i KotOR 2 tilgives let, når man tager spillets omfang, variation og formidable kombination af gameplay og historie i betragtning. I den sidste ende kan man hævde, at den største svaghed ved KotOR 2 er, at serien ikke har udviklet sig markant siden 2003. Betænker man dog, at det første KotOR til dags dato er det bedste rollespil på Xbox og at KotOR 2 næsten ligger på samme høje niveau, så er det svært ikke at anbefale denne efterfølger til folk, der savner en dyb historie med timevis af singleplayer underholdning – også selvom de ikke skulle have spillet det første KotOR spil. KotOR 2 er ganske enkelt et must for enhver konsol RPG fan.

UdviklerObsidian Entertainment
Gameplay:9.3
Grafik:7.6