Star Wars: Battlefront

Anmeldt af: Jakob Helms Andreasen - 19. november 2015 - kl. 17:53
13 4

Så er det frem med laserriflen! Den nyeste Star Wars-film er på vej, og samtidig er DICE klar med et nyt spil baseret på Star Wars-universet. Vi tager et kig på den nyeste omgang galaktisk kamp mellem imperiet og rebellerne i Star Wars: Battlefront.

Star Wars: Battlefront er baseret på den originale trilogi – det vil sige de film, som i dag hedder episode 4, 5 og 6. Spillet er skabt med en stor online-del som det centrale tiltrækningsstykke, hvor man som en gemen rebel, eller en Stormtrooper, kaster sig ud i galaktisk krig for op til 40 personer, med massere af laservåben, forskellige gadgets, fly og muligheden for at spille som de store figurer fra film-serien - for eksempel Darth Vader og Han Solo. Der spilles som udgangspunkt i tredjepersonsperspektiv, men det er også muligt at spille i førstepersonsperspektiv, hvis man er til en slags - dog ikke med samtlige våben, i samtlige situationer.

Star Wars: Battlefront minder egentlig meget om andre moderne skydespil, på trods af, at klassiske omgivelser som Afghanistan og Rusland er skiftet ud med fremmede galakser og fjerne planeter, såsom Endor og Hoth. Det ses tydeligt, at spillet er udviklet af DICE, som også står for Battlefield-serien - på både godt og ondt. Ofte virker det som om, at man har brugt lektioner lært fra udviklingen af andre skydespil, til at forbedre dette, men på nogle punkter virker det som om, at spillet er udviklet ud fra en formular eller opskrift, hvor man har været alt for bange for at tage chancer og fravige fra den velkendte opskrift, og i stedet bare har krydset ønsket indhold af på en liste, som ikke er skræddersyet til denne titel.

Desværre har det også medført, at Star Wars: Battlefront ikke har mulighed for flykampe i samme skala, som i de tidligere Battlefront-spil. Komisk nok er Fighter Squadron, en spilmulighed hvor op til 20 spillere kastes ud i et stort luftslag, en af spillets bedste muligheder. Det er dog tydeligt at denne mangler indhold og udviklingstid, hvilket blandt andet ses på banedesignet og den ubalance, som præger de to sider af kampen - særligt da rebellerne har adgang til Tusindårsfalken, mens imperialisterne på den anden side ”kun” kan få adgang til Boba Fett’s klassiske Slave I. Det er synd, at udviklerholdet ikke har kunnet give mere fokus til denne, og for eksempel lave baner baseret på nogle af Star Wars-seriens kendte luftslag, såsom kampen om Dødsstjernen.

Spillet indeholder dog også en god mængde muligheder for at spille på landjorden, med blandt andet traditionelle gamemodes med twists og nye navne - såsom regulær Team Deathmatch (Supremacy), Team Deathmatch uden heltene og skurkene samt fly (Blast) og Capture the Flag (Cargo), men også nogle unikke muligheder, såsom Heroes Vs. Villains, Droid Run og Walker Assault.

Særligt Walker Assault er en lille perle. Ud over Supremacy, er det den eneste af spillets muligheder, som understøtter 40 spillere samtidig. På en planet skal imperialisterne jorde rebellerne ved hjælp af kæmpestore AT-AT’s - primært kendt fra kampen om Hoth i Episode 5. Rebellerne skal i stedet smadre disse store fartøjer, og kan få hjælp af fly i kampen, ved at fastholde kontrollen over Upload Stations. Det er uden tvivl den spilmulighed, der føles mest som det Star Wars, vi alle sammen kender, og samtidig er det også den der gør bedst brug af alle de muligheder, som spillet byder på - såsom fly og de kendte figurer.

At kæmpe på Endor eller Hoth føles fantastisk og filmisk første gang, men bliver tørt i længden - særligt når der kun er fire baner i rotation. Selvom omgivelserne er forskellige og bestemt ikke minder om hinanden, så kan Endors fantastiske banedesign ikke holde til, at man spiller på den gennemsnitligt hver fjerde kamp - og slet ikke, når de andre ikke lever op til denne standard. Det føles som om, at Walker Assault skal være den store spilmulighed, som driver Star Wars: Battlefront, og den, hvor man finder langt de fleste spillere - og så er det uholdbart, at der ikke er skabt et mere afvekslende katalog af kamppladser. Spillet indeholder i alt 12 forskellige baner, men i de to spilmuligheder, der understøtter større kampe med 40 spillere, kan man faktisk kun spille fire af dem. Faktisk er der kun to spilmuligheder som har adgang til ni baner - deriblandt Blast - mens gennemsnittet er på seks baner per spilmulighed.

Det er tyndt, og samtidig klinger det hult. Star Wars: Battlefront har mange problemer med sit generelle gameplay, men er bestemt et sjovt spil. En af de største styrker ligger i, at de store spilmuligheder ligner, og føles som, Star Wars. Det er endeløse horder af rebeller og Stormtroopers fanget i en lang kamp, med laserstråler, der flyver frem og tilbage, og enhver slagen Stromtooper erstattes af endnu en - den enkelte spiller føles lige tilpas meningsløs, medmindre at man naturligvis er blevet Darth Vader, Han Solo, Luke Skywalker eller Boba Fett. Det er jo dem, der er ikoniske og essensen af Star Wars, men alligevel ender Battlefront med at have mest indhold rettet mod spilmodes med 20 spillere eller under, hvor rebeller og imperialister kastes ud en konflikt uden netop disse ikoner, hvilket hverken er det dragende element til Star Wars: Battlefront eller Star Wars-serien generelt.

Ethvert online-skydespil i dag har et progressionsystem, og Star Wars: Battlefront er naturligvis ingen undtagelse. Som man spiller optjener man både XP, som lader en stige i level, og en form for valuta, der lader en købe adgang til nye våben, egenskaber, gadgets og muligheder for at skabe sin egen figur. For at kunne købe disse skal man dog have et særligt level, hvilket bare gør systemet kluntet. Egentlig kunne valuta-systemet helt afskaffes, hvis ikke det var fordi, at nogle af de ting man køber kun kan bruges et bestemt antal gange, hvorefter de skal købes igen. Det er genstande, som giver en bonus, såsom at man skyder hurtigere et stykke tid eller at ens våben får nedsat rekyl. Der er ikke tale om store ting, og fra et gameplaymæsigt perspektiv er der egentlig ikke nogen fidus i, at man ikke bare kan bruge disse bonusser, som det lyster en. Samtidig minder våbnene og de forskellige gadgets meget om hinanden - med undtagelse af en jetpack, der lader spilleren lave større hop, som dog først kan købes alt for sent, i forhold til hvor meget den gør for spillet. Der er ikke den store variation mellem laserriflerne, hvis man stiller dem op mod traditionelle skydespil og det er ærgerligt, og det føles som om, at der også her er potentiale til, at man kunne have gjort mere ud af det. Det føles kluntet, begrænset og værst af alt, ulønsomt.

Star Wars: Battlefront er bygget op omkring online-delen, men har også en lille portion af missioner, som kan spilles offline. Disse kan spilles alene eller med en partner, men lider i høj grad under, at deres primære formål er at være en let introduktion til spillet og en funktion, der virker uden internet. Disse missioner er spredt ud over et sæt trænings-missioner, som gør spilleren klar til flerspiller-delen, kamp-missioner mod AI’en, som normal soldat eller en af seriens kendte karakterer og Survival-missioner, hvor flere og flere bølger af fjender skal bekæmpes. Desværre er ingen af disse muligheder særligt engagerende. Selvom det altid er sjovt at styre en af heltene eller skurkene fra Star Wars, så er det ikke særligt interessant med små, korte kampe mod AI-spillere. Survival-missionerne er den eneste af disse muligheder der ligger op til at blive spillet flere gange, og som samtidig er interessant, men i modsætning til mange andre spil er det ikke en uendelig hær af fjender, der er tale om. Det er faktisk kun 15 bølger af fjender, som ikke tager sig lang tid at skyde igennem.

Selvom at Star Wars: Battlefront ikke rammer de høje toner når det kommer til spillets gameplay, så er der gjort rigtig meget ud af præsentationen. Spillet ser utroligt skønt ud og man har virkelig fanget det rigtige Star Wars-udseende, samtidig med at spillet i mange situationer føles som Star Wars, når Ewoks kaster med sten fra Endors trætoppe, når AT-ATs vandrer henover Hoth’s terræn, og særligt når Luke Skywalker leder en flok rebeller gennem en af imperiets mange baser. Der er tydeligvis gjort meget ud af at appellere til fans og det betyder meget, når et spil som dette i så høj en grad er afhængig af, at det bruger kildematerialet på en ordentlig måde.

I sidste ende er Star Wars: Battlefront en spøjs affære, for det er et spil bygget op omkring massive online-kampe med op mod 40 spillere, men samtidig gør mest ud af mindre kampe uden alt det, der netop gør Star Wars: Battlefront unikt og sjovt. Spillet mangler i høj grad dybde og holdbarhed, og der er intet ved spillet, der får nogen til at sige “lige én runde til”, når man allerede har spillet to for meget. Det gør mange ting rigtigt, og jeg vil anbefale alle Star Wars-fans at prøve kræfter med spillet, men samtidig gør manglen på dybde, at når først man har oplevet de storslåede, eventyrlige kampe, skudt et par Stormtroopers som Han Solo og fløjet rundt i en X-Wing, så har spillet egentlig ikke har nok at byde på.

Star Wars: Battlefront er et udmærket spil, men et fuldprisspil som dette, hvor der ikke er nogen historie for den enkelte spiller, men i stedet en stor online-del, så er holdbarheden en af de vigtigste faktorer - og her fejler Battlefront for alvor. Star Wars: Battlefront byder på masser af potentiale, hvor alt for meget er uindfriet, masser af gode idéer, men alt for mange af dem er dårligt implementeret, og masser af fantastiske, filmiske og storslåede Star Wars-øjeblikke, som desværre hurtigt bliver tamme når man oplever dem igen, og igen, og igen.

Star Wars: Battlefront er fundamentet til et stort og fantastisk spil - men desværre ikke meget mere end et fundamentet. Desværre: Dette er ikke det Star Wars-spil, du er på udkig efter.
Star Wars: Battlefront

Star Wars: Battlefront