Sonic & Sega All-Stars Racing

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 24. april 2010 - kl. 09:04
Del denne artikel:
3 0

I de seneste år har Sega’s maskot, Sonic, haft hovedrollen i en række temmelig ringe spil – men nu lader det til, at der endelig er kommet et godt Sonicspil.

I de seneste år har Sega’s maskot, Sonic, haft hovedrollen i en række temmelig ringe spil – men nu lader det til, at der endelig er kommet et godt Sonicspil.

Sonic & Sega All-Stars Racing er udviklet af engelske Sumo Digital, som i en årrække har stået bag en række spil for japanske Sega, bl.a. de fremragende konverteringer af klassikeren OutRun. Spillet kan betegnes som en kærlig hyldest til en række af Segas mange spilfigurer og en række af deres bedste spil gennem tiderne.


Der er over 20 forskellige Segafigurer at vælge imellem, naturligvis med Sonic i centrum. Spillet indeholder figurer som Ulala fra Space Channel 5, Beat fra JetSet Radio, B.D. Joe fra Crazy Taxi, Ryo Hazuki fra Shenmue, Amigo fra Samba de Amigo, Aiai fra Super Monkey Ball og Tails, Dr. Eggman, Amy, Knuckles og Shadow fra Sonic universet. Man kan endda vælge lidt mere ukendte figurer som Zobio & Zobiko, Bonanza Bros. og Alex Kidd – samt et par ”gæsteskuespillere”, nemlig Banjo og Kazooie, som er eksklusive i Xbox 360 versionen.

Hver figur er genskabt ned til mindste detalje, og endda deres køretøjer er designet, så det passer perfekt til figuren. F.eks. er bilen, som Amigo (Samba de Amigo) ræser rundt i, formet som en maraca, Ulala (Space Channel 5) suser rundt i et lille hvidt rumskib i 70’er design og Ryo Hazuki (Shenmue) kører naturligvis på en amerikansk motorcykel.


Der er tæt på 25 forskellige baner, som hver har et tema fra et Segaspil. Der er f.eks. baner, som foregår i Sonic’s univers, der er Samba de Amigo baner, Super Monkey Ball baner, JetSet Radio Future baner og Billy Hatcher baner. Banerne er rigtigt sjove og godt designet, fyldt med farver, små genveje og underholdende miljøer. På banerne er der placeret turbofelter og spændende pakker – samles de op, udstyres man med en ekstraordinær egenskab. Det kan for eksempel være tre effektive missiler, enorme bomber eller et såkaldt ”All Star Move”, som er en specialeffekt, der er unik til hver figur, og som kortvarigt giver ens figur superegenskaber.

Netop muligheden for at opsamle disse spændende våbenpakker betyder, at alle med succes kan spille Sonic & Sega All-Stars Racing. Man behøver ikke nødvendigvis at være god til racerspil, om end det selvfølgelig er en fordel, og det er desuden let og enkelt at styre køretøjerne igennem de spændende baner. Der er desuden tre sværhedsgrader, hvor selv den letteste byder på nok udfordring til selv de bedste, men hvor nybegyndere sagtens kan nå en fornuftig placering i feltet. Gameplayet er altså let at gå til, og det er et spil hele familien kan samle sig omkring.


Vil man spille alene, kan man køre et enkelt løb med en valgfri figur på en valgfri bane, og i Time Trial kan man forsøge at sætte den bedste tid på en given bane. Men der, hvor man med sikkerhed vil tilbringe mest tid, er i Grand Prix og i spillets 64 missioner. Grand Prix er serier af løb, hvor man kører om points, og til slut skulle man gerne ligge helt i top for at åbne op for den næste række af løb. De 64 missioner er ligeledes ganske underholdende; her får man stillet en række udfordringer, det kan være alt fra at vinde en række løb til at powerslide mest muligt eller samle så mange Sonicringe op som muligt. I multiplayer kan man enten spille fire spillere sammen på den samme konsol i splitscreen eller otte spillere over Xbox Live i en række forskellige gamemodes. Kvaliteten i onlinespillene er virkelig god, og jeg oplevede ingen problemer med forbindelsen eller hakkende billede, hvilket er vigtigt i et så tempofyldt spil som Sonic & Sega All-Stars Racing. På den anden side kunne man godt savne nytænkning i onlinedelen, som egentlig ikke byder på noget helt ekstraordinært.

Grafikken er nydelig og lige så munter, som resten af spillet er. De fleste baner er særdeles farverige, og banedesignet er glimrende. Det er især sjovt, hvis man har spillet nogle af de spil, som banerne gengiver, så vil man lægge mærke til en masse små detaljer fra spillet, som går igen i både banedesignet men også i lydeffekterne. Lydsiden er typisk Sega – på både godt og ondt. Den er både lystig og fjollet, men alligevel bedre end i de fleste andre Segaspil, som ellers godt kan være præget af intetsigende japansk rockmusik og skingre børnestemmer, men her er det tydeligt, at det er en vestlig udvikler, som står bag spillet.


I og med, at Sonic & Sega All-Stars Racing byder på så mange forskellige spilmuligheder, forskellige figurer fra Segauniverset, split screen for 4 spillere og en fornuftig onlinedel, må det siges, at holdbarheden er helt i top. Både børn og unge spillere kan holde sig underholdt i timevis, men selv voksne og måske endda ældre kan more sig gevaldigt over det sjove gameplay, den gode humor, figurerne i sig selv og ikke mindst de sjove baner og den muntre grafik og lyd.

Sonic & Sega All-Stars Racing er en klar Mario Kart efterligning, og faktisk bevæger det sig aldrig væk fra Marios hjulspor, hvilket betyder, at det på den ene side er et fint og underholdende spil men også, at det aldrig kommer op på siden af sit forbillede. Det er nu ikke længere nødvendigt at eje en Nintendomaskine, hvis du vil spille et muntert, hyggeligt og sjovt racerspil for hele familien; se blot efter Sonic & Sega All-Stars Racing til Xbox 360.
Gameplay:9.0
Grafik:8.0
Online:7.0
Holdbarhed:8.5
Overall 8.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.