Sonic Free Riders

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 14. december 2010 - kl. 21:25
4 0

Sonic er tilbage i et nyt spil i Sonic Riders serien – denne gang understøttet af Kinect. Desværre fungerer styringen ikke særlig godt – faktisk er den så dårlig, at den ødelægger det meste af spillet

I modsætning til et andet japansk spil-ikon, ham med det store overskæg og profession af blikkenslager, har de seneste år ikke været gode for Segas blå pindsvin, Sonic. Det ene spil efter det andet, har været under middel og det er som om, at Sega ikke rigtigt kan finde ud af hvordan de kan forny Sonic spillene. Måske Microsofts nye Kinect er det Sonic har brug for? Hvis det er tilfældet, har Sega i hvert fald ikke fundet de vise sten endnu, da Sonic Free Riders er et af de spil, som udnytter Kinect teknologien dårligst.

Sonic Free Riders kan lettest betegnes som en Mario Kart klon, som blot foregår på en slags svævende skateboard i stedet for i en go-kart. Hvis du har spillet de tidligere spil i Sonic Riders serien, ved du nogenlunde hvad du kan forvente af Sonic Free Riders. Selv om du har spillet de forrige spil i serien, er det dog nok alligevel en god idé, at tage spillets grundige træningsdel, da styringen jo er noget anderledes end hvad man kender fra tidligere, takket være Kinect.

Allerede i menuerne og i træningsdelen får man første forsmag på, hvor forfærdelig styringen og brugen af Kinect er i Sonic Free Riders. Man står med siden til fjernsynet og Kinect sensoren, som om at man stod på skateboard. Man styrer Sonic ved at læne sig fremad og bagover, man hopper ved at hoppe, laver tricks i luften ved at snurre rundt mens man hopper og indsamler ringe ved at stikke armene ud til siden eller over hovedet. Det lyder jo egentlig meget godt, men man finder hurtigt ud af, at teknikken slet ikke fungerer.

Styringen er nemlig utrolig dårlig og den reagerer så langsomt, at dele af spillet faktisk er uspilleligt. Det er værst når man skal hoppe og udføre tricks. Der er stor forsinkelse (op mod et helt sekund) fra man laver en bevægelse og til figuren på skærmen udfører den, hvilket betyder, man man skal hoppe længe før man når hen til rampen man skal hoppe fra, man skal begynde at dreje længe før man ankommer til et sving og mange gange opfatter spillet slet ikke, at man laver bevægelserne. Det betyder, at man ofte enten slet ikke drejer, ellers drejer man alt for skarpt og begge dele resulterer i, at man kører direkte ind i væggene. Det betyder også, at man sjældent får lavet de tricks man skal, man når ikke at hoppe i tide og man har svært ved at ramme de gelændre man gerne vil slide hen af og mange andre ting. Det er dybt frustrerende og virkelig irriterende, at styringen stort set altid er grunden til, at man kører galt og havner bagerst i feltet.

Desuden oplevede jeg flere gange i løbet af et enkelt spil, at jeg pludselig blev sendt ind i en pausemenu (som i øvrigt er meget svær at navigere ud af igen), fordi de bevægelser man laver når man spiller, åbenbart minder om dem man skal foretage, når man skal ind i pausemenuen. Det kan faktisk siges meget kort; styringen i Sonic Free Riders fungerer ganske enkelt ikke og det er fatalt for alle spil, men især for et spil af denne type.

Det er virkelig ærgerligt, for nedenunder den forfærdelige styring, ligger der et ganske fint spil gemt – et spil, jeg ville elske at spille med en kontroller. Spillet indeholder en god række gamemodes; f.eks. World Grand Prix som er spillets historiedel, der er Free Race, Time Attack og en række multiplayer modes, både offline og online, som kan spilles enten med eller mod ens venner. Skal man spille multiplayer på den samme Xbox, kræver det dog, at man har rigtig god plads foran fjernsynet, da man bruger en del plads på at spille Sonic Free Riders.

I løbet af spillet låser man op for nye boards, nye baner og nye figurer og jo mere udstyr man anskaffer sig, jo flere muligheder har man for f.eks. at udføre vildere tricks i løbet af løbene. Banedesignet er ganske glimrende, med flot designet baner, fyldt med genveje, alternative ruter og våben, som kan bruges mod modstanderne. De affyres på samme måde som man kaster en amerikansk fodbold, men denne del fungerer desværre heller ikke ret godt. Man kan måske argumentere for, at man blot skal lære styringen at kende og det er da også rigtigt – den bliver lettere at have med at gøre med tiden, men den bliver ved med at være et stort irritationsmoment og det ændre ikke på, at de dele af spillet, som kræver hurtige reaktioner (f.eks. som at undgå fjendernes våben), ganske enkelt ikke fungerer pga. en meget sløv styring.

Grafisk er Sonic Free Riders ganske fint. Grafikken fungerer som den skal og med mindre man er stor modstander af nuttet japansk grafik, så vil man føle sig godt tilpas i det farverige Sonic-univers. Spillets mellemsekvenser er dog lige i overkanten og da de ikke kan droppes, bliver man hurtigt trætte af dem. Lydsiden er typisk Sonic, med klare og skingre lyde og overspillede stemmer – ganske som man forventer det, men det kan godt være lidt anstrengende at høre på i længere tid af gangen.

Sonic Free Riders er et fint spil, med masser af indhold og et potentielt underholdende gameplay. Desværre når man aldrig at få det fulde ud af spillets potentiale, da styringen spolerer det hele og faktisk gør dele af det uspilleligt. Mange gange kan man lære at leve med en kluntet styring og tage højde for dens særheder, men i dette tilfælde er det så slemt, at det ødelægger spillet – og derfor kan jeg ikke komme med andet end en advarsel mod Sonic Free Riders, som er et af de dårligste Kinect-spil indtil videre.
Sonic Free Riders

Sonic Free Riders

UdviklerSega