Sniper Elite III

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 6. juli 2014 - kl. 20:58
8 0

Er du i besiddelse af masser af tålmodighed og en rolig hånd, så er Sniper Elite III nok noget for dig. Det er dog ikke helt uden problemer.

Decideret sniperspil findes der ikke ret mange af og derfor er det måske også lidt billige point at sige, at Sniper Elite serien er den bedste af sin art på konsollerne. Sniper Elite V2 var pænt underholdende, dog uden at komme helt op og ringe - og spillets helt store gimmick, har altid været de grusomme kill cams, hvor man fulgte et sniper-projektilets vej ind igennem en fjendes krop - og ud igen.

Sniper Elite III er fortsættelsen af denne serie og ligesom det forrige spil, udspiller det sig under 2. Verdenskrig. Denne gang er man kommet til Afrika, hvor man som snigskytte bliver sendt ud på otte forskellige missioner, for at stoppe den tyske krigsmaskine. Skal man have det bedste ud af Sniper Elite III, bør man spille det, som det var tiltænkt, nemlig stille og roligt og med omtanke. Gør man dette, og går man efter at klare de forskellige sidemissioner som dukker op undervejs, så er Sniper Elite III et meget langt spil. Der er godt nok kun otte missioner, men de kan tage op til 2-3 timer at fuldføre, ja måske endda mere, alt efter hvor grundig og forsigtig man er.

Som snigskytte er man naturligvis udstyret med en snigskytteriffel og denne er ens hovedvåben. Der ud over, har man med sig en række mindre våben, som f.eks. et maskingevær og en pistol, som kan bruges i en snæver vending, hvis der skulle komme en fjende lidt for tæt på. Til at forhindre dette, har man eksempelvis snubletråde, landminer og andet med sig, så man kan sikre sin sniperposition og dermed kan udføre sit job, uden at blive overrumplet. Da dette er et sniperspil, er det naturligvis ens riffel, som er helten og brugen af denne fungerer også rigtigt fint. Alt efter hvilken sværhedsgrad man spiller på, skal man tage højde for vind og vejr, for at ens mål bevæger sig (man skal altså skyde lidt foran målet for at ramme) og man skal også tænke over, at ens kugle vil tabe højde på vej hen mod målet. Man kan også vælge at ens kugle skal ramme præcis der hvor ens sigtekorn peger, hvis man ikke vil bøvle med ovenstående ting.

Skal man ramme et mål langt væk, kan man bruge det såkaldte Focus Time, hvor man holder vejret og zoomer lidt ekstra ind på fjenden, så ens skud bliver ekstra præcist. Men når man bruger Focus Time, stiger ens puls og som de fleste sikkert ved, er en høj puls ikke godt for en snigskytte, da ens sigte dermed bliver for upræcist, så derfor er Focus Time kun noget man kan gøre brug af i kortere perioder. Kontrollen når man ligger med ens snigskytteriffel er god og præcis og har man tiden til det, kan man placere ens skud lige præcis hvor man ønsker det.

Sender man et perfekt skud af sted, følger man i slowmotion ens projektil igennem luften og når det rammer fjenden, kan man se hvordan det knuser lårbensknogler, rygsøjlen eller kraniet, eller hvordan de indre organer bliver revet fra hinanden, alt efter hvor man rammer. Dette groteske kill cam var lidt en belønning for et flot skud i det forgående spil, men nu bliver det desværre brugt næsten hele tiden. I menuerne kan man dog justere, hvor ofte man vil se det - jeg havde den stående på normal og fik det at se næsten hver gang jeg sendte et dødbringende skud af sted. Folkene bag ved jo godt, at det er en populær lille gimmick, men den er ved at blive udvandet nu, da den bliver brugt alt for meget i Sniper Elite III.

Sniper Elite V2 havde en række problemer, som gjorde spillet unødvendigt frustrerende at spille og disse problemer er desværre også til stede i Sniper Elite III - plus at der er tilføjet et par nye. Den første anke jeg har, er spillets noget underlige kunstige intelligens. Den ER blevet bedre, men er stadig ikke ret god. Et typisk scenarie, som understreger dette er, at når man bliver opdaget, vil fjenderne forlade deres poster og begynde at lede efter dig. Man kan forholdsvis let komme ud af kniben og hvis du ikke bliver opdaget igen i løbet af de næste par minutter, vender fjenderne tilbage til deres poster og glemmer alt om dig - også selv om de næsten står oven på liget af en af deres egne soldater som man har skudt for få minutter siden. Andre gange er det helt modsat, da det nærmest virker som om, at de kan se gennem vægge og at de har det vildeste ørnesyn, da de kan spotte en fra de mærkeligste vinkler. Dette kan påvirke gameplayet, da man aldrig ved, om de kan se igennem den mur man sidder bag nu, eller om man er i sikkerhed her.

Et andet problem er måske ikke et direkte problem, men en justering af gameplayet, som jeg bestemt ikke bryder mig om. Det er spillets nye Relocate system, som betyder, at hvis man ikke maskerer sit skud med eksempelvis lyden fra en larmende generator eller de buldrende skud fra artilleri, vil man med sikkerhed blive opdaget. Derfor skal man flytte sig ud af det område man er i, indtil de fjendtlige soldater efter kort tid glemmer alt om dig og så kan man komme frem igen og fyre et par skud mere af, inden man skal gemme sig igen. Sådan kan gameplayet gå hen og blive noget katten efter musen gameplay, som bare ikke er særlig sjovt. Man mister næsten lysten til at bruge ens riffel, da det kan være mere effektivt at snige sig helt tæt på fjenden og nedlægge dem med et stealth kill. Det er muligt, at det er mere realistisk på denne måde, men det er bare ikke særlig sjovt og får gameplayet til at føles som hårdt arbejde i stedet for underholdning.

Spillet foregår som sagt i Afrika og banerne er langt større og mere åbne end i det forgående spil - og det er bestemt positivt. Man kan selv bestemme, hvilken vej man vil bruge for at når frem til ens mål og det gør spillet langt mindre lineært end før. Rent teknisk fungerer gameplayet som det skal; man kan hurtigt skifte mellem ens våben, man kan tilknytte våben til forskellige knapper og alt det der, men den kunstige intelligens og det at man hele tiden skal flytte sig rundt, gør at spillet ikke er rigtigt sjovt at spille.

Sniper Elite III indeholder flere forskellige multiplayer spilmuligheder. Der er tre co-op spilmuligheder, hvor man enten kan gennemføre hele kampagnen side om side med en ven over Xbox Live, eller man kan spille Survival, hvor man skal forsvare sig mod bølger af fjender, som vil indtage ens position. Endelig er der Overwatch, hvor en spiller skal spille sniper og en anden spotter, som udpeger målene for sniperen. Desværre er der kun to missioner tilgængelig her og det er ganske enkelt for lidt.

Man kan også spille mod andre spillere i fem spilmuligheder over Xbox Live. Der er de traditionelle Deathmatch og Team Deathmatch, men også Distance King og Team Distance King, hvor det gælder om at dræbe på længst mulig afstand. Den spiller eller det hold, der samlet har dræbt modspillerne fra den længste distance, vinder. Endelig er der No Cross, som er en afart af Team Deathmatch, hvor de to hold ikke kommer i nærheden af hinanden, så der udelukkende er fokus på at dræbe hinanden på afstand uden at skulle tænke på at blive rendt over ende af nærgående fjender. Jeg havde lidt problemer med at finde spillere online, men de kampe jeg nåede at spille, fungerede fint og her kommer de større og åbne baner virkelig til sin ret. Selv om spilmulighederne måske ikke er voldsomt opfindsomme, så er de da underholdende hvis man spiller med andre spillere, som er indstillet på at spille spillet som det er tiltænkt.

Grafikken i Sniper Elite III er nydelig, men så heller ikke mere. Jeg oplevede en række underlige fejl undervejs, som eksempelvis fjender som sad fast i omgivelserne eller at de soldater man havde dræbt, kunne hænge og blafre underligt i luften, ligesom at spillet ikke kunne finde ud af, hvordan det skulle placere liget. Jeg oplevede ligeledes på et tidspunkt at skulle sabotere en række artilleri-kanoner og havde dræbt alle soldaterne omkring den ene - men spillet synes, at når kanonen skulle springe i luften, så skulle der ryge et par mænd med, så i det øjeblik den sprang i luften, kom der en fjendtlig soldat til syne, som så døde øjeblikkeligt. Det er dumt og fejl af denne art, burde være elimineret her i 2014. Lydsiden er der ikke så meget at sige til. Man bruger lyden aktivt til at identificere hvor fjenden er og hvad de foretager sig. Lydeffekterne er fine og stemmerne fra de tyske soldater er klichéfyldte, på den helt rigtige B-films-agtige måde.

Sniper Elite III er bestemt ikke et spil for alle. Man skal besidde en usædvanlig mængde tålmodighed og man skal have lyst til at sidde i flere minutter og nærstudere omgivelserne igennem ens kikkert for at lægge en slagplan og spotte fjenderne. Den kunstige intelligens hos fjenderne er dog et problem, som visse steder kan ødelægge gameplayet. Når det er sagt, er det stadig underligt tilfredsstillende, at ramme ens mål fra flere hundrede meters afstand – og det lækre og lettere groteske kill cam, hvor man følger projektilet igennem luften, gør det ekstra tilfredsstillende.

Sniper Elite III trailer - se i HD her

Lad mig sige det som det er; jeg er skuffet over Sniper Elite III. På trods af de problemer som Sniper Elite V2 til Xbox 360 havde, var jeg godt underholdt af spillet - det er desværre lidt mere end hvad jeg kan sige om Sniper Elite III. Det har helt klart sine øjeblikke, hvor man skyder en fjende fra lang afstand, men disse momenter bliver desværre overskygget af en underlig kunstig intelligens og et system som gør, at man er tvunget til at løbe rundt for ikke at blive opdaget. Det er muligt, at der er nogen, som synes denne lidt mere realistiske tilgang til at være en snigskytte er god - jeg synes på den anden side, at det ødelægger lidt af det som gjorde det forrige spil underholdende.

Da der ikke er alternativer på markedet på Xbox One, kan den meget snigskytte-hungrende spiller tage et kig på Sniper Elite III og hvis man lærer at leve med spillets problemer, kan det da være underholdende i kortere perioder af gangen. Jeg havde dog bare håbet på en forbedret udgave af Sniper Elite V2, men det var desværre ikke tilfældet.
Sniper Elite III

Sniper Elite III

UdviklerRebellion