Skate 3

Anmeldt af: Jakob Tofte - 18. maj 2010 - kl. 17:12
Del denne artikel:
7 0

EA og Black Box byder endnu en gang skateboardfans velkommen til en ny by i bedste sandkassestil. Kun ca. halvandet år er gået siden Skate 2 udkom. Er der virkelig nyt nok til Skate 3 allerede?

I Skate var vi en ukendt skater, der skulle skabe et navn for os selv. Så kom Skate 2, hvor vi efter en tur i spjældet skulle tilbage på toppen ved at bevise, at vi stadig kunne være med. I Skate 3 er vi allerede et stjernenavn. Alle ved, hvem vi er, og temaet denne gang er derfor, at vi skaber et firma og et hold til at promovere dette firma.

Selve firmadelen går ud på, at vi skal sælge skateboards. Der er ikke særlig stor vigtighed i elementet at sælge skateboards. Det fungerer faktisk bare sådan, at point for gennemførte challenges og vundne konkurrencer gøres op i antal solgte boards. Målet er simpelt: sælg 1 million boards. Ens stjernestatus bemærkes også ved, at man befinder sig i en mere skatervenlig by. Alle sikkerhedsvagterne og de gamle ”no skate zones” er forsvundet.






Og det er virkelig alt, der resulterer i solgte boards. Samlingen af forskellige konkurrencer er der ikke rørt meget ved siden Skate 2. Der er stadig tale om diverse Own the Spot locations, Death Races, Hall of Meat challenges og forskellige konkurrencer på ramper, i tuber over gelændere, trapper og andet godt i landskabet. Alt, hvad man klarer, vinder eller på anden måde gennemfører, belønnes altså med et antal solgte boards. Efterhånden som man stiger i graderne kan man hyre holdkammerater. Man kan tilpasse dem ligeså præcist som sin egen figur, så man vælger altså selv om man vil være på hold med sin egen mor eller kone, sin bedste ven eller bare en hundrede procent opdigtet person. Det er sjovt at tilpasse karaktererne efter ens egne tanker, men udover det er alle skatere dybest set ens. Der er ingen forskel på deres evner til at stå på det lille, smidige bræt.

Holdkammeratdelen kommer til gengæld til udtryk i udvalget af challenges, idet der er et helt kapitel af holdbaserede udfordringer. De viger ikke fra de kendte challenges i solodelen, og går altså stadig ud på at vinde diverse konkurrencer, tage et billede til et magasincover eller få en videosekvens i kassen til en promovideo. Det giver dog et fremragende aspekt, at man føler sig knyttet til et hold, og er afhængig af deres præstationer. Uheldigvis er spillets AI til tider stadig med til, at skabe frustrationer. Der er ikke noget mere ærgerligt end at tabe en konkurrence, hvor man egentlig klarer sig godt personligt, fordi ens tåbelige AI-styrede holdkammerat vælger at snuble over en kantsten 50 meter før mål. Heldigvis fungerer dette bedre i onlinedelen.






Onlinedelen er værd at nævne midt i beskrivelsen af singleplayerdelen, fordi de to dele i Skate 3 hænger så fremragende og naturligt sammen. Hele Port Carverton, som er navnet på den nydesignede by i Skate 3, er åben i sandkassestil, både online og offline. Og man kan lynhurtigt veksle ind og ud og skabe hold sammen med sine venner. Man kan sågar fra singleplayerdelen modtage en bonus på et ekstra antal solgte boards, hvis man vælger at flytte sine challenge online. Det er et godt eksempel på, hvor tæt forbundet de to dele er.

Som noget nyt præsenteres vi i Skate 3 for sværhedsgrader. På letteste niveau får spillets gameplay et mere arkadeagtigt præg, normal er som det huskes fra tidligere Skatespil, imens sværeste niveau bringer en smule mere realisme til spillet. Det vil sige, at tricks er mere afbalancerede, og det er en smule sværere at få højde på sine hop. Man skal dog ikke lade sig skræmme af sværeste niveau, idet garvede Skatespillere ingen problemer vil have med at vænne sig til gameplayet. Tilføjelsen af sværhedsgrader sammen med det faktum, at det gamle ”own it / kill it” koncept er overført til alle challenges, gør utvivlsomt, at Skate 3 er mere tilgængeligt for det brede publikum end dets forgængere. For dem, der ikke kender til spilserien kan ”own it / kill it” forklares med, at der er to forskellige niveauer, en challenge kan klares på. Før i tiden skulle en challenge klares før man kunne komme videre i spillet og låse mere op. Dette er ikke ændret. Det er dog nok at ”eje” en challenge. For perfektionisterne kan man herefter gå efter at ”dræbe” udfordringen. Dette kræver ofte en markant højere score eller en gennemførsel i en meget lavere tid.






Én af de ting, der virkelig gør, at Skate 3 er mere end Skate 2, er muligheden for selv at skabe skateparker i den nye Park Editor. Man kan skabe skateparker overalt. På fortove, i skolegårde eller på pladser. Derudover får man også hurtigt sit eget hovedkvarter til holdet, og løbende vil flere, større haller og områder blive tilgængelige. Herfra er det praktisk talt kun fantasien, der sætter grænser. Løbende, i takt med de førnævnte boardsalg, vil nye genstande blive låst op. Disse kan bruges i skabelsesprocessen, som for kreative sjæle og folk med tålmodighed, vil være en kæmpe tidsrøver. Der er nærmest ingen grænser for, hvad man kan skabe. Mængden af genstande, både til selve skateparkerne, men også til pynt, omgivelser og farve- og overfladevalg, er så omfattende, at vi inden længe vil blive velsignet med masser af gode bud på den perfekte skatepark. Og når jeg skriver vi, så er det naturligvis fordi, at man har mulighed for at uploade sine parker, så andre kan downloade dem, nyde godt af dem, og rate dem. Og endnu en gang skal det måske nævnes, at alt, hvad man laver resulterer i boardsales. Det vil sige, at jo flere, der kan lide din park, des flere boards sælger du. Det bedste ved Park Editor er, at det fungerer hamrende godt, og at det er overraskende let at blive tryg ved styringen.

Den kreative sans bliver fortsat også stimuleret i muligheden for at uploade billeder og videoer. Værktøjet til dette er dog ikke ændret synderligt siden Skate 2 og kan til tider føles lidt begrænset i mulighederne. Dette er dog kun et mindre problem.






Grafisk er der ikke noget særligt at sige om Skate 3. Spillet fortsætter på den samme motor som Skate 2, og de samme gode og dårlige aspekter er tilbage. Det vil sige, at Skate 3 er et ganske nydeligt spil rent grafisk, dog uden at imponere nogen med noget banebrydende. Især karakterernes bevægelser i forskellige situationer er fremragende lavet. Til gengæld halter detaljegraden til tider en smule. Små framerateproblemer blev oplevet til tider. Det var dog så sjældent og så lidt, at det kun skal nævnes som en sidenote. Grafisk er Skate 3 godkendt. Man kunne fristes til tænke, at EA Black Box ikke har udrettet meget i løbet af de sidste 16-18 måneder rent grafisk, men så igen – de har jo trods alt skabt en helt ny by. Og det er en flot, interessant og afvekslende en af slagsen.

På lydsiden er der intet sket. Lyden er stadig som nat og dag. Stemmeskuespillet er elendigt og kedeligt, men til gengæld er in-game lydene fra skateboardet, hjulene, de forskellige overflader med videre, helt i top. Ca. 50 musiknumre fra forskellige kunstnere, primært fra rock-, hip-hop- og punkscenen, skaber en fin ramme og en god stemning i spillet.






Konklusionen er, at Skate 3 er et fremragende spil, der dog ikke helt byder på nok nyt i forhold til Skate 2, når det kommer til selve skateboarddelen. Den nye Park Editor er en forrygende tilføjelse, som virkelig fungerer godt, men om den helt er nok er svært at sige. Skate 3 er nu markedets bedste skateboardspil, og for skatefans er der ingen vej udenom. For folk, der bare godt kan lide at have et skateboardspil i samlingen, kan det sagtens anbefales, men hvis man allerede ejer Skate 2 bør det overvejes om ikke man har nok i det. Tilhører man samme gruppe, men ejer man intet nyere end det første Skate, ja så er det måske snarere tid til at skifte ud og erhverve sig Skate 3.
Gameplay:9.0
Grafik:8.0
Online:8.5
Holdbarhed:8.0
Overall 8.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.