Skate 2

Anmeldt af: Jakob Tofte - 7. februar 2009 - kl. 13:46
23 0

Der står igen skateboarding på menuen, når EA og Black Box byder op til endnu en gang dans på fire små hjul.

Jeg har været i fængsel nogle år, og San Vanelona, som jeg kendte den, er forandret voldsomt. Med ca. dobbelt så mange tricks i posen og en ny, lækker by for mine fødder, skal jeg tilbage til toppen.

Spillet begynder med en lækker intro i form af en filmsekvens hvor jeg bliver vækket i fængslet. Dagen er kommet hvor jeg endnu en gang kan betræde gaderne i min gamle by, San Vanelona. Filmsekvensen følger mig gennem fængslets gange indtil jeg står ved udskrivningsskranken og skal kvittere for mine effekter. Undervejs er jeg blevet præsenteret for flere af mine gamle venner og professionelle skateboardkollegaer fra det første spil. Det er tydeligvis ikke kun mig, der har været bag tremmer.

Udenfor fængslets mure bliver jeg hentet af en ven. Jeg sætter mig ind i hans bil og vi kører mod byen. Filmen bliver til grafik og spillet er i gang. Jeg får nu historien om hvordan San Vanelona er blevet overtaget af et firma, Mongo Corp., som har lukket fuldstændig ned for alle skateraktiviteter. Byen kan ikke kendes længere og går nu under navnet New San Vanelona. De fleste skatersteder i byen er enten lukket ned eller tungt bevogtet af Mongo Corps eget vagtfirma.

Efter at have gennemgået nogle menuer, hvor jeg har bestemt hvordan jeg ser ud, hvilket tøj jeg har på, hvordan mit skateboard skal være designet, ja, sågar hvilke udtryk eller ”gestures” jeg skal kunne lave, er jeg klar til at blive lukket ud på gaden i New San Vanelona. Spillet er i gang.

Her kan nye Skate-spillere vælge en gennemgang af kontrollerne i spillet. Jeg havde spillet det første spil en del og jeg valgte derfor at gå direkte i gang. Jeg skatede gennem nogle gyder til en lille skatepark hvor jeg mødte min gamle ven Slappy.

Spillet starter simpelt med at man skal gennemgå nogle basale tricks for at få styringen ind i fingrene igen. Der er tale om et spil i ægte sandkassestil hvor det er muligt at køre stort set hvor man har lyst, når man har lyst. I begyndelsen er antallet af opgaver og muligheder begrænset, men jo længere man kommer ind i spillet, des flere muligheder får man.

Det bliver hurtigt tydeligt at spillet er kæmpestort. Der er så mange retninger at gå i at det første Skate næsten kommer til at virke lille i forhold til.

Selve historien i spillet tager sin drejning omkring fotoopgaver for de to store skateboardmagasiner, The Skateboard Mag og Thrasher. Ganske som i første spil er det ultimative mål her at gennemgå nok fotoopgaver og videoopgaver til endeligt at få sit billede på forsiden af bladene.

Derudover er opgaven at etablere sit navn i skateboardkredse igen. Dette kan gøres igennem en lang række forskellige missioner som jamsessions, speedraces, poolparties, hvor swimmingpools drænes for vand og benyttes til at skate i og mange flere. Man vil også møde nye professionelle skatere, som skal overbevises om at man er værd at bruge tid og sponsorpenge på.

Tilbage i Skate 2 er også Own the Spot hvor man udfordres til at nå et givent antal point på forskellige steder i byen. Denne spilstil er udvidet således at når man ejer et sted kan man ved at score endnu flere point også ”slå det ihjel”. Opgaven skifter altså navn til ”Kill the Spot”.

Også det at komme til skade er et vigtigt element i spillet. Der føres en decideret logbog over hvor mange knogler man har brækket i løbet af sin karriere og man kan løbende fuldføre opgaver på den konto også. Et eksempel kunne være at man skal brække begge ben eller begge hænder i et styrt.

I sin telefon vil man løbende få telefonnumre på vigtige personer man kan ringe til. Som nævnt i begyndelsen er det blevet vanskeligere at være skater i New San Vanelona på grund af lukningen af flere skatersteder. Her vil man med fordel kunne ringe til Mike, som med det samme kommer ud og hjælper med at gøre stedet skatebart igen med sit værktøj. Big Black er en anden fyr man kan ringe til hvis man vil skate på et sted med mange vagter. Big Black kommer ud og sørger for at vagterne har travlt med ham, så man kan skate i fred. Naturligvis mod betaling. Med sine penge kan man desuden købe mere tøj, nye skateboards, betale adgangsbeløb for at deltage i konkurrencer samt senere i spillet købe hele skateparker.

Der er altså masser at tage sig til i New San Vanelona, og jeg garanterer, at når man først kommer lidt ind i spillet og begynder at få åbnet for de mange muligheder er det de færreste som ikke vil kunne finde et eller andet at lave.

Den helt store nyhed i Skate 2 er at man nu kan hoppe af sit skateboard og gå rundt i byen. Desuden er det blevet muligt at gribe fat i objekter som ramper, rails, bænke med videre. Dette giver en hel enorm frihed i spillet. For det første kan man med sin gang nå steder som var umulige i det første Skate. For det andet giver muligheden for at flytte rundt på objekterne i spillet dig en chance for helt selv at skabe de baner og udfordringer, du har lyst til.

Nu vil det være passende også at beskrive multiplayerdelen i Skate 2. Man kan hoppe ind i multiplayerdelen med et simpelt tryk på backknappen når som helst.

Der er mange sjove muligheder i multiplayerdelen og i direkte relation til ovennævnte vedrørende flytbare objekter skal nævnes ”Create-a-spot”, som gør det muligt at uploade dine skabte steder og lade andre spillere få glæde af dine genistreger. Måske kan de skrabe point nok sammen til at eje stedet.

På EA Nation vil det altid fremgå, hvem der har lavet et sted og hvem der har den højeste score på stedet. Du kan selv downloade steder som andre brugere har skabt hvis der er steder du synes specielt godt om. Disse steder vil lægge sig i dit almindelige spil og du vil herefter kunne spille dem direkte i din karrieredel.

Den gamle multiplayerfunktion kaldet ”Freeskate” er stadig med. Hop ind i spillet sammen med dine venner og kør rundt og hav det sjovt. Som lidt ekstra bonus i Skate 2 er det nu muligt at deltage i forskellige freeskateaktiviteter som man sammen med de andre deltagere skal forsøge at løse. Her kan for eksempel nævnes at man får en liste med 10 forskellige tricks som gruppen inden for 3 minutter skal nå at lave i fællesskab. Det er en god måde at skabe lidt adspredelse, når man bare kører rundt og måske bliver lidt rastløs.

Udover ”Own the Spot” og ”Freeskate” kan man også spille i helt almindelige ranked og unranked konkurrencer imod andre. Her vil det være muligt at konkurrere i flere forskellige discipliner, for eksempel S.K.A.T.E eller bedste trick. Jeg havde selv enormt meget sjov med at deltage i Hall of Meat, der ligesom i singleplayerdelen går ud på at skade sig selv så meget som muligt. I multiplayerdelen deltager man med op til 5 andre spillere. Man skiftes til at have tur og imens man venter på, at det bliver ens egen tur, kan man jo beundre de andres sindssyge forsøg på at smadre sig selv. Man kan tilmed give dem stilkarakterer. Et meget morsomt indslag. Man kan næsten mærke det i kroppen når ens figur brækker ryggen ned over et trådhegn.

Jeg roser spillet meget, og det er med rette. Der er uden tvivl tale om et fremragende spil. Det er dog de færreste spil, som udelukkende fortjener roser og Skate 2 er desværre ingen undtagelse.

Samtidig med, at det er et spændende tiltag, at man kan hoppe af skateboardet og gå rundt, er det desværre også nødvendigt med en voldsom omgang kritik. For ligeså god som styringen er, når man står på sit skateboard, ligeså mildest talt elendig er den når man står på sine fødder på jorden. Figuren hopper utilsigtet op på ramper og bænke, han vil ikke rykke sig når man beder om det og man skal hele tiden bruge tid på at panorere kameraet om bag ham, før han igen kan bevæge sig. Man kunne godt savne styringen man kender fra FPS og TPS hvor man styrer bevægelsen og synsvinklen på to forskellige sticks. Dette er dog naturligvis ikke muligt i dette spil, idet den højre stick er optaget til den i øvrigt fortrinlige styring af tricks. Det er enormt dårligt fungerende og selv med efterhånden mange timers spil har jeg stadig ikke vænnet mig til det. Det skal dog retfærdigvis siges at selvom styringen er dårlig når man ikke står på skateboardet, er det bedre end hvis man slet ikke kunne hoppe af skateboardet.

Et andet kritikpunkt, hvor der bestemt er plads til forbedringer, er i muligheden for at flytte objekter. Dette er som nævnt tidligere superlækkert, og det giver en masse sjove muligheder. Det er bare ærgerligt at lige meget hvor stor og tung en rampe måske ville være i virkeligheden, så står samtlige objekter i dette spil ikke bedre fast på jorden end en tom flyttekasse.

En sidste ting, som med stor sandsynlighed vil irritere de fleste er modstanderes evne til at være i vejen. Her tænker jeg især på konkurrenter i flere af de ”jam sessions”, man deltager i undervejs gennem karrieredelen. Fire personer i samme anlæg er naturligvis risikabelt, men i takt med, at spillets sværhedsgrad stiger markant – og det gør det – bliver det enormt irriterende og frustrerende, at det sommetider virker som om at alle andre bevidst går efter at løbe ind i lige netop dig. Der er ikke noget værre end at være lige ved at klare en konkurrence, som man har kæmpet med længe, bare for at se det hele gå i stykker, fordi en eller anden kegle vælger at køre direkte ind i dig. Eller vent, jo! Det skulle da lige være, hvis den samme kegle gør det igen lige bagefter. Jeg må skrive under på, at jeg på den konto flere gange har været ved at smide min controller igennem mit fjernsyn. Jeg var meget tæt på at få fastmonteret sådan nogle Wii-stropper. Bare for en sikkerheds skyld.

Kontrollen på selve skateboardet er, som jeg kortvarigt var inde på, glimrende og meget intuitiv. Spillet benytter den såkaldte Flick It kontrol, som i sin enkelthed går ud på, at højre stick fuldstændig bestemmer, hvordan skateboardet bevæger sig. Dertil kan man krydre sine tricks med forskellige andre funktioner ved brug af blandt andet bumper- og shoulderknapperne. Der er mere end dobbelt så mange tricks at vælge imellem i Skate 2, end der var i det oprindelige Skate.

Grafisk har Skate 2 ikke udviklet sig særlig meget. Det er stadig et flot spil med fine miljøer. Der er stadig gjort meget ud af alsidighed, når det kommer til forskellige overflader på veje, ramper, trapper med videre. Man kan dog godt som spiller komme til at sidde med en følelse af, at grafikken er lidt skuffende. Ikke fordi den er dårlig, for det er den langtfra. Nej, snarere fordi den ikke har udviklet sig.

På lydsiden er Skate 2 stadig intet mindre end fantastisk. Heller ikke her er der sket det helt store, men det er fortsat en stor fornøjelse at høre, hvordan lyden fra de små hjul ændrer sig, når man kører henover brosten, ind på marmor, videre ad asfalt, for til sidst at lette fra jorden og lade selve brættet glide ned over et trappegelænder. De forskellige lyde på forskellige overflader er virkelig med til at give realisme. Stemmeskuespillet er godkendt. Ikke mere end det. Der er nogle sjove dialoger indimellem, og personerne har en vis charme, men når det er sagt er det også slut. Det er de færreste personer, der er så spændende at høre på, at man ikke bliver træt af at høre dem sige det samme for gang nummer 48, når man endnu engang klikker på ”retry” fordi man bare ikke kan sætte det påkrævede trick i skabet. Med til spillet hører en solid musikpakke, der spænder vidt, primært hen over genrerne rock, hip-hop og punk. Der er givet plads til masser af mindre undergrundsnavne, som leverer god musik til spillet. Af mere berømte kunstnere på soundtracket kan nævnes Suicidal Tendencies, Wu-Tang Clan, Motorhead og Judas Priest.

Skate 2 er alt i alt en bundsolid fortsættelse til sin forgænger. Med en ny by, flere tricks og masser af interessante og varierende opgaver at løse, både online og offline, er der adskillige timers underholdning at finde (jeg har spillet ca. 20 timer de sidste 3 dage, og jeg ved ikke, hvornår jeg er færdig). Spillets fejl og mangler er til at se, og det vil være forkert at sige, at man glemmer dem. Dog er de i en vis udstrækning til at leve med, og de bliver heldigvis tilgivet, når man ellers kigger på det fine produkt, som EA og Black Box har leveret. Med denne anmeldelse må min konklusion være, at spillet er højst anbefalelsesværdigt for fans af genren og for spillere, som gerne vil have en unik oplevelse af frihed. Med Skate 2 i hånden står du med markedets bedste skateboardspil.
Skate 2

Skate 2

UdviklerEA Black Box