Shoot Many Robots

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 16. marts 2012 - kl. 10:30
2 0

Så skal der skydes robotter – massevis af robotter. Shoot Many Robots er et hektisk skydespil med lette RPG elementer – om det fungerer, kan du læse i vores anmeldelse her.

Hvis man kombinerer navnet på dette spil, med Ubisofts egen beskrivelse af spillet (4-player co-op run-n-gun RPG shooter), så har du en god fornemmelse af, hvad Shoot Many Robots er for en størrelse. Som navnet antyder, skal man skyde masser af robotter og som bekrivelsen afslører, er det en shooter med RPG elementer, som du kan spille side om side med dine venner.

Spillet er udviklet af Demiurge og selv om det måske ikke er et navn der siger dig så meget, er det et erfarnet hold, der tidligere har arbejdet sammen med Bioware, Electronic Arts, Epic Games og Gearbox Software og på projekter som Borderlands, Mass Effect og Brothers in Arms. Shoot Many Robots er dog Demiurge’s egen kreation.

Man skal se godt efter, hvis man skal få øje på historien i Shoot Many Robots. Man tager rollen som bonderøven P. Walter Tugnut, der længe har gået rundt og troet, at verden snart ville blive overtaget af robotter. Derfor har han hamstret alverdens våben, så han kunne være forberedt på den uundgåelige invasion. Da fabrikken et stykke derfra pludselig begynder at spytte robotter ud på stribe, går hans fantasi-apocalypse pludselig i opfyldelse og han tager nu kampen op med den endeløse strøm af fjendtlige robotter.

Shoot Many Robots kan sammenlignes med de klassiske Metal Slug spil, hvor man render fra venstre mod højre og skyder alt hvad der måtte stå i vejen. Tilsæt så lidt rollespilselementer og noget af den visuelle stil fra Borderlands, så har du Shoot Many Robots. Som navnet lover, skal der skydes massevis af robotter og heldigvis har bonderøven indsamlet masser af våben. Man kan have to våben med sig ad gangen, et primært våben med ubegrænset ammunution og et sekundært, som har begrænset ammnution.

Til at starte med, har man ikke adgang til ret mange våben, faktisk kun en sømpistol og en bazooka, men det ændre sig hurtigt. I løbet af hver mission, låses der op for massevis af andre våben, alt fra maskingeværer, automatrifler, granatkastere, flammekastere, revolvere og maskinpistoler til en lang række opfindsomme våben som f.eks. frysestråler, laserstråler og en havenisse kaster. I løbet af spillet stiger man i level, hvilket giver adgang til nye våben og nye påklædningsgenstande og jo flere robotter man skyder i løbet af en mission, jo flere møtrikker indsamler man – møtrikker, der bruges til at købe disse nye våben og påklædningsgenstande med. Har man ikke møtrikker nok til at købe det man ønsker, kan man vælge at købe sække med møtrikker for mellem 80 MSP og 800 MSP.

De nye påklædningsgenstande er ikke bare til pynt, da de alle har en funktion. Det kan f.eks. være en hat med påmonteret øl (i stil med de gode gamle roliganhatte), der giver mere energi, en dommerparyk, der forøger den skade man forvolder på fjenderne eller nogle fiskenet-strømpebukser, der får vores bonderøv til at bevæge sig hurtigere. Ved at kombinere de utallige beklædninger og våben, kan man sammensætte en ganske morsom figur.

Styringen kræver en smule tilvænning. Man bevæger sig med den venstre styrepind, men den bruges også til at sigte med og det kan give lidt udfordringer. Det har man løst ved, at man skal trykke på den venstre trigger for at få bonderøven til at stå stille og på den måde kan man bedre sigte. Det virker en smule knudret i starten, men man lærer det med tiden.

Shoot Many Robots kan enten spilles alene, sammen med en anden spiller lokalt eller op til fire spillere over Xbox Live. Problemet er, at spillet er uhyggeligt svært når man spiller alene, så det er næsten et krav, at man spiller det med minimum én anden spiller, hvis man vil gøre sig forhåbninger om, at nå et stykke i spillet. Skærmen bliver hurtigt fyldt med robotter og spiller man alene, bliver man hurtigt løbet over ende. Det er lidt nemmere når man er flere, da man kan fordele arbejdet imellem sig, men det hele bliver også meget mere hektisk, når man er flere spillere på skærmen.

Gameplayet fungerer overordnet som det skal, i hvert fald når man lige får styr på styringen, men det er lidt trist, at spillet nærmest er umuligt at spille igennem, hvis man spiller alene. Derfor er det klart bedst, at samle et par venner, enten i sofaen eller over Xbox Live, hvis man skal det meste ud af Shoot Many Robots.

Den grafiske stil er meget speciel. Som jeg nævnte i starten, minder det lidt om Borderlands – og så alligevel ikke. Når man spiller har man så travlt med horderne af robotter, at man ikke bemærker at det hele er noget sløret og gnidret at se på, men det bemærker man, når man er inde i ens autocamper, der fungerer som hub mellem missionerne. Her kan man se, at bagrundene er udviskede og lidt utydelige. Eksplosioner og andre effekter er fine og ligner noget taget fra en tegneserie og generelt fungerer grafikken fint, så længe man ikke har tid til at stå stille og studere detaljerne. Lydsiden er ikke noget specielt; lydeffekterne er fine og det western inspireret soundtrack, kan man heldigvis skrue ned for, hvis man ikke kan holde ud at høre på det.

Shoot Many Robots er et fint lille actionspil, med en god hillbilly humor – men så heller ikke så meget mere. Det bliver markedsført som et action-/rollespil, men rollespilselementerne begrænser sig til at man stiger i level og på den måde får adgang til nye våben og nyt udstyr. Spiller man sammen med et par venner, kan det være underholdende i perioder, men spiller man alene, vil man hurtigt løbe hovedet imod en mur og det bliver frustrerende svært.

Shoot Many Robots kan købes på Xbox Live Marketplace for 800 MSP.
Shoot Many Robots

Shoot Many Robots