Rocket League

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 29. februar 2016 - kl. 21:10
2 7

Biler der spiller fodbold, kan umiddelbart lyde som et lidt underligt spilkoncept. Men Rocket League viser at det rent faktisk er ret underholdende. Efter stor succes på andre platforme, er det nu Xbox One ejernes tur til at prøve action-hittet.

Nedtællingen er i gang, og så snart den er slut, drøner seks biler i stor fart frem mod samme store bold, som ligger på midten af banen. Kollisionen og det efterfølgende kaos er uundgåeligt. Bolden og bilerne springer i tilfældige retninger, men de seks bilister genvidner hurtigt fatningen og jagten går ind. For udenforstående virker det ret kaotisk og forvirrende, men de seks bilister er fuldt fokuserede og er ikke i tvivl om hvad der sker. Det gælder om at få den store, uregerligt kugle ned i modstanderens mål flere gange end de får bolden i dit mål på de 5 minutter der er til rådighed.

Det leder til 5 minutters ræs og kaotiske situationer med både geniale og heldige scoringer, samt fantastiske sidste-øjebliksredninger og uheldige selvmål. Alt kan ske og på trods af at en kamp kun varer 5 minutter, så føler man at alt også når at ske. Man når at bande og svovle over sine medspilleres usandsynligt dumme aktioner, men også at løfte øjenbrynene over deres geniale scoringer eller afleveringer. Samtidig når man også at beundre modstanderne for deres gode aktioner, og forbande dem for deres usandsynlige svineheld.

Selv om det er hektisk at spille, og det kan lyde som om tilfældigheder afgør det hele, så er det ikke tilfældet. De bedste spillere er forudseende og formår at vende tilfældighederne til deres fordel. Og efterhånden som man får spillet flere og flere kampe, kan man mærke hvordan ens eget niveau forbedres. Det syntes jeg er godt gameplay. Det er hektisk og uforudsigeligt, men alligevel er man ikke helt i tilfældighedernes vold. Det tror jeg er en stor del af succes-kriteriet for Rocket League.

Rocket League er primært et online spil. De forskellige kampe, 1 mod 1, 2 mod 2, 3 mod 3 eller 4 mod 4, kan alle spilles alene mod computermodstandere, men det er bestemt ikke så interessant som at finde modstandere online. Man kan også spille splitscreen op til fire af gangen, men der er ingen tvivl om at spillet er bygget op omkring online spil. Det er nemt at finde modstandere, og man er hurtigt i gang med at spille. Der kan gå op til 2 minutter ifølge menu-teksten med at finde modstandere, men det oplevede jeg nu aldrig. Sjældent gik der mere en 10-20 sekunder fra jeg erklærede mig klar til at jeg var i gang med en kamp.

Efterhånden som du spiller kampe åbner du op for nye biler og udstyr, som du kan dekorere bilerne med. Det er et ganske fint koncept, men har ikke betydning for andet end det visuelle. Men det er nu også fint nok, da det giver masser af muligheder for at tilpasse bilens udseende og skaffe sig sit helt eget look.

Grafikken i Rocket League er ganske fin. Det er hektisk action, der er i højsædet, så der er ikke skruet for de vilde effekter, men til gengæld er det ganske stabilt og man støder ikke på pludselige pauser eller lignende, hvor computerkraften ikke kan følge med. Det er selvfølgelig vigtigt i et spil som dette. Men alligevel er det nu ganske pænt uden altså at imponere.

Rocket League er god underholdning. Det er et simpelt gameplay, som kan underholde i lang tid på grund af dets uforudsigelige natur. Enhver kamp er sin helt egen og der opstår altid nye sjove, spændende og frustrerende situationer. Skal man klandre spillet for noget, så er det dog alligevel ensformighed. Om man spiller 1 mod 1 eller 4 mod 4, så er reglerne de samme. Man kunne måske have ønsket sig lidt afveksling. Det er muligt at ændre på mange ting, når man spiller mod computeren, men ikke i online kampene. Det er lidt ærgerligt. Den eneste afveksling i online kampene kommer med en version af spillet, hvor man drøner rundt på is og spiller med en puck i stedet for en bold. Der kunne man godt have tænkt sig lidt flere anderledes spil-variationer.

Jeg er vældig godt underholdt af Rocket League. Det er hektisk og intens underholdning og perfekt, hvis man lige har 10 minutter til overs inden man skal i gang med aftensmaden. På trods af den manglende variation, så er jeg endnu ikke blevet træt af spillet og det tror jeg heller ikke jeg bliver foreløbigt. Det er bare rigtig godt gameplay med et godt miks af færdigheder, tilfældigheder og vanvittige situationer, som andre spil bestemt kunne lære noget af.

Rocket League kan købes nu på Xbox Games Store for 155 kr.
Rocket League

Rocket League