Ridge Racer 6

Anmeldt af: Kenneth Møller Hansen (Hanky) - 19. marts 2006 - kl. 14:56
4 0

Namcos første næstegenerationsspil er landet til Xbox 360. Ridge Racer er en år lang serie, som har været gennem de generations mange maskiner adskillige gange. Sjovt nok er det ikke, hvad man skulle tro, når man spiller sig gennem Ridge Racer 6 til Xbox360.

Faktisk minder spillet så meget om sine forgængere, at forandringerne kan tælles på én hånd. Gør det nødvendigvis spillet dårligt? Overhovedet ikke, men forandring fryder, som man siger. Et indtryk, der efterlader gamle minder i ny indpakning, hvilket med alt sandsynlighed også vil være det indtryk, du får dig, når du læser videre af de næste mange linier.

Når man først sætter Ridge Racer 6-skiven i sin maskine, og får sat sig godt til rette, vil enhver, der har prøvet en af de seneste Ridge Racer titler, straks føle sig hjemme. Menusystemet har bibeholdt sit futuristiske og typisk asiatiske tema, som for den ikke så øvede kan virke en smule forvirrende og uoverskueligt. Har man dog først kæmpet sig vej gennem de første par løb forsvinder forvirringen, og man vil opdage, hvor genialt og logisk menuerne egentlig er bygget op.

Når man ser menuen for første gang, har man nogle valgmuligheder: World Explorer, Global Time Attack, Single Race, Online Battle, Multi Battle, Garage og selvfølgelig de obligatoriske options og save/load menuer.

Explorerdelen er der, du hovedsageligt kommer til at bruge din tid, da dette er spillets career del. Man bliver præsenteret for et kort med forskellige race, som hver især er døbt et nummer. Ud fra disse planlægger man så en rute, man gerne vil køre, og kommer dermed længere frem på kortet. Et simpelt A til B system, som fungerer efter hensigten, men det er ikke nogen varieret måde at spille på. Man starter blidt ud med at køre i biler fra Class 1, som er for begynderne. Disse biler kører ikke specielt hurtigt men med et tilpas nok tempo til, at man kan nå at gøre sine erfaringer, som man helt klart får brug for, jo længere du kommer i spillet. Tempoet skrider lige så stille frem, idet du begynder at køre Class 2 og 3, men det rigtige sjove begynder først, når man sidder bag rattet i en Class 4 bil. At drøne med 320 km/t gennem flotte landskaber eller langs lokale strande er en virkelig lækker fornemmelse. Tilføjer man lidt nitro-boost i samme cocktail, kommer man op på lige under de 400 km/t, og så er det med at holde tungen lige i munden. Når de første lange ruter i Explorer-delen er gennemført, udvides kortet med endnu flere løb, som enten er af en langt højere sværhedsgrad eller med specielle regler - dertil endda en speciel bilklasse, med nogle noget spektakulære køretøjer, der mest af alt ligner noget fra et Wipeout spil. Sløret skal ikke løftes for meget, så jeg holder her.

Global Time Attack er som navnet antyder en del, hvor der konkurreres i tidskørsel på de forskellige baner med forskellige bilklasser. Dertil er et overskueligt leaderboard, præcis som i så mange andre spil, hvor man kan sortere efter verdensranglisten eller dem på sin venneliste.

Multi Battle giver dig lov til at spille 2-player splitscreen gennem banerne. Dette fungerer også upåklageligt, men spiller man Ridge Racer 6 på et widescreen TV, er ens synsfelt pr. spiller ikke særlig stort, da skærmen deles lige over horizontalt. En vertikal deling ville måske have været at foretrække.

En kærkommen tilføjelse for mit vedkomne er Nitrous-systemet på bilerne, som var en ide, de første gang prøvede af i PlayStation Portable-udgaven. Når denne funktion tages i brug under et løb, giver den et oprigtigt sus i maven samtidig med, at flotte blur-effekter opstår rundt omkring din bil, men den har ikke kun en visuel effekt. Nitroen er yderst nyttig under løbet og er med til at afgøre de mange situationer, der typisk opstår ved målstregen. Bruges den på en lige strækning, forøger den din topfart, og er dig behjælpelig med at give et par biler eller 4 baghjul. Måden, hvorpå man opfylder sin nitro beholder, er selvfølgelig ved drifting - hele spillets kerne. At drifte er noget, man nemt vænner sig til, men kan bruge lang tid på at mestre til fulde, præcis som med sine forgængere.

Nitroen var ét nyt tiltag - er der flere?
Ja, det er der. Ridge Racer er nu gået online via Xbox Live for første gang. Dette er helt klart et godt tiltag, som er med til at forlænge holdbarheden gevaldigt, hvilket jeg vender tilbage til. Ikke mindst var det også på tide, da muligheden for en onlinedel i et Ridge Racer spil har været der længe. Det har de så gjort til en realitet her, og hvordan fungerer onlinedelen så? Ganske upåklageligt og helt uden lag. Præcis som en onlinedel burde fungere. Mulighederne for et varieret racerløb er til gengæld heller ikke så store, da de mulige steder at køre blot er egentlige ruter på meget få tracks. Således har Namco valgt at bibeholde måden, hvorpå de udformer deres baner. Store øer med veje, der krydser hinanden over, under og sågar på tværs af hinanden. Vante omgivelser gør det selvfølgelig nemmere at mestre ruterne til fulde, men når man har kørt de første hundrede løb på samme rute, begynder man at kede sig en smule, for ikke at sige væmmes.

Onlinedelen fungerer som Single Battle. Man kan enten hoste et spil, joine et specifikt spil eller bare søge efter det første og bedste løb, eller modstander, og så køre derud ad. Noget som trækker holdbarheden gevaldigt op.

Til sidst vil jeg lige komme omkring garagen. Under dette emne kan man vælge at se alle de biler, man har unlocket gennem hele forløbet. Alle biler kan showcases, hvor man kan rotere og dreje, som man lyster. En i grunden meningsløs gimmick, som ikke kan bruges til noget som helst. Udover at falde i staver over sine roterende køretøjer, kan man også se sine statistikker. Alt lige fra hvor mange kilometer asfalt man har brændt af, til hvor lang tid man i alt har brugt på spillet. En meget rar feature, der hele tiden holder én underrettet.

Det er tydeligt, at der ikke er lagt meget arbejde fra Namcos side i at gøre Ridge Racer 6 noget særligt på den visuelle side. Der er dog blevet plads til biler med flere polygoner end hidtil, flere special-effects i form af motion-blur ved brug af Nitro, spetacular lightning, som afspejler sig i asfalten og mange andre effekter, der alt sammen skulle gøre Ridge Racer 6 til en enestående næstegenerations oplevelse.

Problemet er blot, at disse effekter er set i så mange andre spil før dette, og endda i titler som er til den daværende generation. Det kan godt ske, at det er første gang, hvor Namco rigtig mæsker sig i de mange effekter, men det burde de måske have tænkt på i den tidligere generation, og dermed kunne have gjort noget ekstra ud af dette spil, som Bizarre Creation fx. har gjort med PGR3. Selvfølgelig skal alt forbehold tages, da Ridge Racer-serien vitterligt er en ægte arcade-racer, og det måske har været et ønske fra Namcos side at bibeholde dette look. Alt kan forsvares, men det er dog alligevel en halv-forkølet opdiskning dette spil præsterer på Xbox 360. Et andet kritikpunkt er, at spillet ikke understøtter fuld skærm ved 4:3 TV. Så er du en af de formodentlige mange danskere, der stadigvæk sidder med sit dejlige 4:3 fjernsyn, må du tage til takke med nogle utrolig trælse sorte streger, som udgør en stor del af skærmbilledet. Bagatel eller ej, det er drøn ærgeligt.

Dog skal spillet have den ros, at det kører med en bund solid framerate med de 60 frames i sekundet, og at grafikken står knivskarpt uden form for popup eller andre grafiske fejl. Miljøerne er til tider også ganske farverige og super detaljerede.

Ridge Racer 6 indeholder en meget bred vifte af musik til at peppe kørslen op. Det er hovedsageligt techno, der spyttes ud af højtalerne, og om dette er positivt eller negativt er en smagssag. Helt sikkert er det dog, at efter lang tids spillen med de inkluderede soundtracks, kan hovedpine forekomme. Derfor er det jo lækkert, at man kan vælge sin egen musik fra harddisken i stedet. Lydene fra bilerne er intet at råbe hurra for, og er slet ingenting samlignet med fx. NFS Most Wanteds rungende motorlyde. Dette er helt sikkert også en bevist handling fra Namco, da arcadefølelsen vil bibeholdes i spillet.

Helt rigtig gjort er det dog, at når nitroen skydes af, overdøver det musikken totalt, og man ligger straks mærke til motorlyden, som drøner helt op i det høje C. For at spillets lyd kan komme til sin rette plads, skal Ridge Racer 6 opleves i Surround Sound. Det virker langt mere intenst, når man kan høre modstanderne ligge lige bag sig, og de så pludselig brager forbi en.

Dette spil er meget trivielt i det lange løb - så er det sagt.

Ikke mindst fordi, at udvalget af baner er begrænset, men også på grund af, at spillet minder ufattelig meget om sine tidligere kapitler. Så har man før spillet meget Ridge Racer, vil man ikke føle, at der er meget nyt at komme efter her. Det skulle da lige være onlinedelen, som hiver holdbarheden op markant. Misforstå mig ikke, når jeg siger, der ligger mange timers solid underholdning gemt i dette spil, men når man har kørt de samme få baner igennem hundrede gange, både omvendt, sidelæns og forlæns, ebber det sjove ligesom lidt af.

Er man derimod typen, der spiller for at få achivements eller bare vil igennem ens spil 100%, ligger der ufattelig mange timer i vente.

Er man fan af Ridge Racer-serien og generelt til arcadefyldte bilspil, er Ridge Racer 6 et must. Man bør definitivt også købe spillet i manglen på alternative racere til Xbox 360.

Ridge Racer 6 er et underholdene og klart sjovt spil, men havde man som jeg selv en del forventninger til en efterfølger af en så populær serie og så endda til en næste generationsmaskine, bliver man nok en smule skuffet til at begynde med. Spillet er dog ganske solidt, og trods sine mangler på variation kan det godt anbefales, da der ligger mange timer gemt i det.

Om det er et køb værd for dig, kan jeg ikke tage stilling til, men nu vil jeg selv skynde mig ind og spille videre.
Ridge Racer 6

Ridge Racer 6