Resident Evil 2

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 22. februar 2019 - kl. 18:28
2 7

Kan et 21 år gammelt spil stadig imponere? Resident Evil 2 gør forsøget, og det tager vi et kig på

Når et spil fra 1998 bliver lavet igen, så er det - i hvert fald fra en spilanmelders synspunkt - ret spændende, hvad resultatet er. Er det blot en opdatering af grafikken, eller er der tilføjet nye elementer af gameplay? Måske ligefrem ændret i historien for at tilgodese nye gameplay-elementer? Resident Evil 2 var et fantastisk spil i sin tid, og det er bestemt ikke noget man bare lige piller ved. Man skal tænke sig godt om, og det har Capcom heldigvis også gjort syntes jeg. Grafikken er selvfølgelig opdateret, og kameravinklen er ikke længere låst fast, som den var i det oprindelige spil, men ellers er det faktisk en ret tro kopi af det originale spil.

I starten af spillet får du valget mellem at spille som Leon Kennedy, en lokal betjent, eller Claire Redfield, en ung kvinde der leder efter sin bror, som er betjent. De er begge så uheldige at dukke på i Racoon City på et tidspunkt, hvor zombier hærger. De beslutter sig dog begge for at tage kampen op, og du får så fornøjelsen af at guide dem gennem deres prøvelser. Når kampagnen er gennemført én gang, enten som Leon eller Claire, kan man starte den igen, blot hvor man følger den anden hovedperson. Det betyder, at for at få hele historien med skal man gennemspille kampagnen to gange. Det er historien i sig selv egentlig ikke god nok til, men gameplayet fastholdt min interesse, når nu hverken Claire eller Leons historie formåede at fange mig.

Der er et meget konstant stressniveau i dette spil, som er med til at fastholde interessen. Man sidder altid med fornemmelsen af, at ens kontrol kan forsvinde på et splitsekund. Man skal vandre meget frem og tilbage i lokationerne, og man ved aldrig hvad der gemmer sig i mørket. Man er konstant på udkig efter ny ammunition, og ofte må man vælge at løbe væk fra zombierne frem for at kæmpe mod dem, simpelthen for at spare på ammunitionen. Det er et genialt træk, at man er nødt til at udforske alle lokaliteter grundigt for at finde ammunition eller urter til helbredelse, når man samtidig ved, at jo mere man udforsker, jo større er chancen for at støde på en zombie eller to. Det holder ens stressniveau pænt oppe, og gør at man sidder med øjnene klistret til skærmen uden at ænse verden omkring sig. Det er jo ganske godt gået af et spil med 21 år på bagen.

Der er mange gåder og opgaver, der skal løses, og man er konstant tvunget til at notere sig alle detaljer. Man kan heldigvis sikre sig, at man ikke går glip af noget ved at kigge på ens kort. Er lokalet rødt, så mangler du stadig at finde noget i rummet. Det er ikke sikkert, at du kan finde det nu, men så må du vende tilbage senere, når du har fundet den manglende nøgle, kode eller hvad det ellers er du mangler. Det betyder jo så, at man render meget frem og tilbage. Det er selvfølgelig en vigtig del af spillet og er med til at opretholde det stressniveau jeg omtalte tidligere, men det er også et levn fra gamle dage, hvor ressourcerne var sparsomme, og det gav mening at genbruge lokaliteterne igen og igen. Det fungerer, men det virker altså lidt gammeldags. Jeg er dog glad for, at Capcom ikke valgte at ændre det, for så havde det ikke været en genudgivelse af Resident Evil 2 men en nyfortolkning, og det er jeg ikke sikker på fansene ville have sat så meget pris på. Nu er 1998 ved at være en del år siden, men den eneste forskel, ud over grafikken og kameravinklen, som jeg fandt (og ja, jeg anmeldte også det for 21 år siden), var at farvebåndene til skrivemaskinerne er væk. De var nødvendige for at kunne gemme spillet og var dermed en vigtig ressource i den originale udgave. Her har Capcom dog vurderet, at tiden nok er løbet fra dette element af deres gameplay, og det vil jeg egentlig give dem ret i.

Grafisk er spillet selvfølgelig voldsomt opdateret. Meget detaljeret og dermed også meget blodigt og voldeligt. Der bliver bestemt ikke lagt fingre imellem, og der overlades ikke meget til ens egen fantasi. Det kan være både godt og skidt. Blod, indvolde og hjernemasse bliver måske lige en anelse for udpenslet til tider og kunne måske godt være tonet lidt ned. Bare fordi man kan lave det, så det ser meget realistisk ud, behøver man jo ikke gøre det. Måske Capcom blot skulle have lavet en indstilling, hvor man kunne skrue lidt ned for det. Jeg syntes i hvert fald det var lige voldsomt nok at kigge på flere timer i træk, nu hvor det ser så realistisk ud. Men blod og indvolde er ikke de eneste elementer, der nyder godt af nutidens hardware og grafiske teknikker. Man kan lave en del mere med lys og skygge nu om dage, og det udnytter Capcom til fulde. Hvor det oprindelige spil brugte fastlåste kameravinkler til at skabe spænding og overraskelser, så benytter denne udgave lys og skygge, og det virker fortrinligt. Jeg satte stor pris på, at der var langtidsholdbare batterier i lommelygten, for var den pludselig gået ud, så havde jeg nok skreget som en lille pige i mørket.

Jeg kan godt lide Resident Evil 2. Det gameplay, som har givet spillet kultstatus, fungerer stadig. Det er bare uhyggeligt og nervepirrende at guide Leon eller Claire rundt blandt zombier. Men samtidig må jeg også sige, at vi altså har bevæget os videre siden da. Var Resident Evil 2 udkommet som det er nu, uden at være en klassiker i 1998, så ville det bestemt ikke høste nogle priser. Det overlever på nostalgi og på at det stadig kan opbygge en rigtig uhyggelig stemning, som virkelig fanger en. Fans der har spillet det oprindelige vil elske det. Folk der ikke har spillet det før bør bestemt overveje det. Både fordi det er en god oplevelse i sig selv, men også for at se hvordan et stramt, velsmurt gameplay kan give et rigtigt godt spil. Det er ikke en disciplin mange nutidige spiludviklere gør sig i, i denne tid, hvor alt skal være større og endnu mere mangfoldigt med masser af forskelligt gameplay proppet ind i samme spil.

Resident Evil 2

Resident Evil 2

UdviklerCapcom CO.