Red Dead Redemption 2

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 20. november 2018 - kl. 19:00
4 7

Red Dead Redemption udkom for 10 år siden, og efterfølgeren har været ventet med længsel. Nu er den endelig kommet, og vi drager vestpå igen.

Rockstar Games er et stort navn i spilbranchen, og det er et navn de har bygget op ved at skabe unikke oplevelser og ikke blot løbe efter det populære, som marketingfolkene siger vil sælge godt. De tør prøve noget nyt, og det har givet dem nogle gedigne hits på hænderne. Det har dog også ført til et ret stort forventningspres, og især denne titel, Red Dead Redemption 2, har været ventet med spænding og kæmpe forventninger. Det andet spil i serien (man må jo ikke glemme Red Dead Revolver, selvom det aldrig blev en succes), Red Dead Redemption, der udkom for 10 år siden, er anerkendt som en klassiker og mange anser det for at være det ultimative westernspil. Så forventningerne til efterfølgeren er naturligt nok ret store.

Denne gang finder handlingen sted i 1899, altså 12 år tidligere end de begivenheder vi gennemlevede i Red Dead Redemption. Vi indtager rollen som Arthur Morgan, et vigtigt medlem af den lovløse bande ledet af Dutch Van der Linde. De er kommet i problemer efter et røveri er slået fejl, og vi finder dem på en desperat flugt fra lovens lange arm. Et af bandens medlemmer er i øvrigt John Marston, som var hovedpersonen i det forrige spil. Igennem spillets historie følger vi bandens medlemmer og deres indbyrdes forhold. Der er mange interessante og spændende karakterer, og man føler sig hurtigt knyttet til denne gruppe mennesker. De har alle deres egne holdninger og idéer, og selvom det er Dutch der er lederen og har det sidste ord, så er det en gruppe af selvstændige personer med egne meninger og handlinger, som man får lov at opleve på tætteste hold. Arthur er Dutchs højre hånd og helt klart en central person i banden, som alle respekterer og ikke tøver med at bede om hjælp.

Det er meget givende at se banden udvikle sig og fornemme at den består af selvstændige personer, som alle har deres mening. De driller hinanden og skændes og har tydelige følelser, både negative og positive for hinanden, men ultimativt ved de alle, at de er i samme båd og kæmper for gruppens overlevelse. Arthur er som sagt en central person, men han får aldrig lov at bestemme meget mere end detaljerne. Når gruppen mangler penge og har besluttet at udføre et bankrøveri, så er det kun en detalje om hvordan røveriet skal udføres, som er op til Arthur. Resten er de fælles om at beslutte. Historien i spillet udvikler sig langsomt, men der er fin variation i de ting man laver, så det langsomme tempo gør ikke noget. Man røver banker, tog, diligencer, befrier venner fra fængsler og jager eller overfalder rivaliserende bander. Red Dead Redemption 2 foregår i et langsomt tempo, men man keder sig ikke. Historien drives langsomt fremad og det virker aldrig som om man blot bliver ledt rundt, men alle hændelserne virker naturlige og som noget du selv har rodet dig ud i og ikke noget som et manuskript tilfældigvis siger skal ske nu. Det ret godt skruet sammen. Et kritikpunkt her er dog, at historiemissionerne bryder lidt med den åbne frie verden som ellers er bygget op. Bliver man opdaget under en mission hvor man skal snige sig, så stopper missionen og man må starte forfra. Det ville da have været skønt om det blot betød, at missionen ændrede karakter og man så måtte klare sig igennem den på anden vis. Men det kan man ikke, og dette fænomen gør sig gældende i de fleste missioner, og det bryder lidt med illusionen om total frihed til selv at vælge sin skæbne.

En gang i mellem kan de lange rideture godt være lidt kedelige. Der er masser af tilfældige møder og begivenheder, når man rider rundt, men man bruger altså rigtig meget tid på at ride fra a til b til c og tilbage igen. Så er tilfældige møder en kærkommen afveksling, men jo flere af dem man tager sig tid til, jo længere tid tager det for hovedhistorien at udvikle sig. Det med det sløve tempo er jeg ikke i tvivl om er helt med vilje fra Rockstars side. De har ville lave en westernsimulator og ikke et action-skydespil, så der er masser af detaljer, der er med til at sætte tempoet ned. Man har kun travlt når man forsøger at undslippe lovens lange arm til hest, og det skal man lige vænne sig til. Det er et spil som det tager lang tid at komme igennem, og det skyldtes dels en lang kampagne og så rigtig mange sidemissioner og sideaktiviteter, men også det langsomme, eftertænksomme tempo. Jeg vil tro, at det ikke er alle der vil bryde sig om det, men for en gammel gut som mig var det dejligt forfriskende. Jeg nød at bruge 1 time på blot at jage for at skaffe kød og skind til lejren uden at bekymre mig om at drive historien fremad. Ikke fordi jagt er en sindsoprivende oplevelse, men fordi det føles ægte og jeg aldrig vidste hvad jeg ville opleve på min tur ude i skoven. Jeg nød blot at være der og lade som om jeg var en cowboy i vildmarken.

Det er ikke alt der er vildmark i denne verden. Der er selvfølgelig også bebyggelser spredt rundt omkring. Der kan du finde forskellige handlende, besøge saloons, læger, barberer og så videre. Du kan også opsøge sheriffen (med mindre du selv er efterlyst) og kigge efterlysningsplakater igennem for at se om der er nogle nemme penge at tjene på den måde. Der er diverse minispil som poker, domino, blackjack og så videre, hvor man kan tjene lidt penge, hvis man har færdighederne til det. Ud over byerne at slappe af i, så er der selvfølgelig også bandens lejr, hvor man kan slappe af og snakke med de andre bandemedlemmer, spille kort eller noget helt tredje. Lejren kan opdateres, hvis man har tjent nok penge til det, og langsomt får man opbygget en bedre og bedre lejr med flere og flere muligheder. I lejren kan man også få lavet nyt tøj, hvis man altså formår at jage de rigtige skind. Det er ikke nogen triviel opgave skal det siges, da det kræver perfekte skind, som ikke er helt nemme at skaffe.

Det er dog ikke den eneste måde hvorpå man kan skaffe tøj og udstyr til Arthur. Noget kan selvfølgelig købes i butikkerne, men noget bliver også låst op, når man klarer bestemte udfordringer. Det er også disse udfordringer, der ’opgraderer’ Arthur (hans liv, deadeye og stamina). Disse udfordringer støder man på hele tiden, og de bliver gradvist sværere og sværere. De findes inden for alle områder, og er en ganske fin måde at bringe lidt variation ind i spillet. Første gang jeg skød et dyr, mens jeg sad på min hest, startede det en udfordring, hvor jeg skulle skyde 3 kaniner, mens jeg var på min hest. Så den næste times tid hev jeg pistolen frem hver gang jeg fik øje på en kanin, mens jeg var ude at ride. Det førte til lidt kommentarer fra tilfældige forbipasserende, men jeg fik fuldført min udfordring. En meget sjov måde at bringe lidt variation ind i spillet på.

En vigtig del af det at være en fredløs cowboy er selvfølgelig skuddueller, røverier og desperate galopture med sheriffens mænd i hælene. Det er der masser af i Red Dead Redemption 2, og det fungerer ganske udmærket. Du har god variation i de våben du kan bruge, og de har alle deres styrker og svagheder, så det er rent faktisk vigtigt at have de rigtige våben med til opgaven. Deadeye-mekanikken er også med denne gang. Med den kan du sløve tiden og dermed give dig selv en fordel i skudduellerne. Det er bestemt ikke ufarligt og god dækning er ofte afgørende for at komme levende ud af duellerne. Så gælder det om at titte frem på det rigtige tidspunkt og så selvfølgelig ramme rigtigt - eller bevæge sig rundt, så man kan komme uden om modstanderens dækning. Det giver nogle dueller som føles godt og tilpas krævende.

Man har 3 målere man skal holde øje med i spillet; helbred, stamina og deadeye. De har alle en bar fra 0-100 %, som fortæller dit nuværende niveau. Ud over denne bar har de også en core. Den fortæller hvor hurtigt din bar vil blive genopfyldt samt hvor fyldt den kan blive. Det gør at man ud over at holde øje med sin bar, som man er vant til i forskellige spil, også skal passe på sine cores. Det gøres ved at spise, drikke, ryge og hvile sig. Dine cores udvikler sig igennem spillet alt efter hvad du laver. Løber du meget vil din stamina core bliver bedre og bedre og gøre dig i stand til at løbe mere og mere.

Heste er selvfølgelig en vigtig del af dit udstyr, så de skal også passes og plejes. Jo mere du bruger en bestemt hest, jo mere vil den knytte sig til dig og jo flere færdigheder får den. Det er ikke banebrydende færdigheder men tilpas praktiske til, at man gerne bruger en hest man er fortrolig med. Ud over at bringe dig rundt i verden er din hest også vigtig for at bringe udstyr og bagage rundt. Er du ude og jage får du ikke bjørneskindet med hjem uden en hest at fragte det på. Du kan heller ikke slæbe på alle dine våben hele tiden, så der er det også rart at have en hest, som kan holde de geværer, man ikke lige har brug for. Det betyder, at man er nødt til at overveje hvilke våben man vil tage med sig, hver gang man forlader sin hest. Så heste er ret vigtige og som en ægte cowboy er det vigtigt at passe godt på dem.

Når Arthur bevæger sig rundt i verden og møder folk, tager han mange valg. Vil han hjælpe personen der sidder fast under den væltede hest eller udplyndre ham? Disse valg har betydning for hans ære (honor), som er et moralsystem, som går fra god til ond. De enkelte handlinger betyder ikke meget, men langsomt begynder hans moralske kompas at pege i den ene eller den anden retning. Hvor stor betydning det har er lidt svært for mig at vurdere, da jeg ikke har haft tid til flere gennemspilninger, men mon ikke det har betydning for, hvordan folk ser på ham og tager imod ham? Jeg tror ikke det har den store betydning for spillets historie, men jeg ved det ikke. Som en person der udfører ulovlige handlinger i ny og næ, er det umuligt at undgå at få en dusør på sig. Man kan forsøge at forhindre det, men det er ret svært ikke at blive opdaget på et eller andet tidspunkt, og så snart man har det, begynder lovens lange arm at kigge efter én, og det besværliggør tingene en hel del. Det er rigtig svært at være en fredsløs med en dusør på sig i dette spil, så man er nødt til hele tiden at afveje sine ulovlige handlinger – er lønnen god nok til at det kan svare sig?

Grafikken i Red Dead Redemption 2 er utrolig flot. Rockstar har bygget en meget detaljeret og flot verden at udforske. Det er ikke blot flot, realistisk natur men også en masse små detaljer, som er med til at gøre det troværdigt. Efter regnvejr er vejene mudrede, og der ligger små vandpytter i hjulsporene. Blade og grene bøjer sig i vinden og når man rider igennem dem. Animationerne er ligeledes meget detaljerede og det er tydeligt, at der er lagt meget arbejde i de små detaljer. Der er opbygget en troværdig og realistisk verden, ikke blot en skydebane for action-hungrende spillere. Jeg var dog lidt skuffet over karaktererne i spillet. Der er et eller andet ved dem som får dem til at se mindre detaljerede ud. Måske er det blot et udtryk for hvor detaljeret resten er. Lys og skygger i spillet føles helt naturligt og er med til at give denne verden troværdighed. Der var dog lige nogle tidspunkter hvor man går fra nat til morgen eller omvendt, hvor skiftet skete ret pludseligt, men jeg havde for travlt med at opleve spillet til at lægge mærke til om det blot var en glitch eller noget der skete konsekvent. Musikken i spillet er tilpas afdæmpet og rolig, så den passer fint til det rolige tempo i spillet. Slår man musikken fra, har man stadig et troværdigt og flot lydbillede, som passer fint til de ting der sker på skærmen, så ingen kritikpunkter her. Det har Rockstar helt styr på.

Red Dead Redemption 2 er et utrolig flot spil, som leverer en fantastisk spændende westernhistorie på en troværdig og medlevende måde. Det er den ultimative westernfantasi, men måske ikke for alle med dets langsomme eftertænksomme tempo og insisteren på detaljer. I mine øjne lever det perfekt op til forventningerne, som på perfekt vis forbedrer på det forrige spil. Der kommer en onlinedel senere, men den er ikke klar endnu og er derfor ikke en del af denne anmeldelse.
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

UdviklerRockstar Games