Rayman Origins

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 2. december 2011 - kl. 13:59
10 0

Platformfans har i flere år tørstet efter et rigtigt godt platformspil og nu er deres bønner blevet hørt. Rayman Origins er årets største positive overraskelse – læs med her.

Udtrykket ”sleeper hit” passer næsten perfekt på Rayman Origins. Spillet har ligget og luret bag årets helt store spil og sikre hits som Call of Duty, Battlefield og FIFA og har måske ikke fået den helt store opmærksomhed. Det viser sig dog, at Rayman på mange områder er de tre førnævnte spil overlegent, bl.a. på kreativitet, spilleglæde og underholdning.

Rayman Origins er udviklet af Ubisoft Montpellier og manden bag er Michel Ancel, som også har stået bag de tidligere Rayman spil og det glimrende Beyond Good & Evil. At manden er et kreativt geni er der vist ingen tvivl om, hvilket de tidligere spil i Rayman serien viser, men Rayman Origins udstråler kreativitet, underholdning og charme i en helt anden grad end tidligere set i serien.

Charmen skyldes i høj grad, at spillet er udviklet med Ubisofts nye værktøj UBIart Framework. Dette nye værktøj gør kort sagt designerne i stand til, nærmest at tegne, designe og animere direkte i spillet, uden at skulle tænke alt for meget på tekniske begrænsninger og de kan dermed koncentrere sig om den kreative del af spildesignet – og det kan ses. Hele spillet er virkelig flot designet og banerne er særdeles opfindsomme. Når man bevæger sig igennem spillets varierende miljøer, ligner det at man befinder sig i en håndtegnet tegnefilm eller tegneserie, med masser at flotte og klare farver, mange detaljer i omgivelserne og med animationer, der kunne være en animationsfilm værdig. Rayman Origins ser fremragende ud og er måske et af de flotteste spil vi har set i år – på sin helt egen glade og afslappede facon.

Mens Rayman og hans venner ligger i skyggen under et træ og slapper af, bliver de angrebet af deres væmmelige naboer fra Land of the Livid Dead. De kidnapper en masse Electoons (små søde væsner som til forveksling kunne ligne en lyserød hoppebold) og spærrer dem inde i burer rundt omkring. Rayman og vennerne sætter sig nu for, at befri de fangede Electoons og genskabe freden i deres idylliske verden. Historien er papirstynd, men det er ikke noget problem, så længe den, som i dette tilfælde, giver anledning til at hoppe ud i et af de bedste platformspil i de seneste par år.

Rayman Origins er et klassisk 2D platformspil af den gode gammedags slags. Rayman skal hoppe fra platform til platform, nedlægge en lang række fjender, undgå forskellige snedige fælder og i løbet af spillet, får han adgang til forskellige nye egenskaber. Det kan f.eks. være at kunne løbe op af vægge, svømme under vandet eller svæve med hans berømte ”HairlyCopter”, en propel lavet af hans hår. Gameplayet er underholdende og ganske varierende; der er det klassiske platform gameplay, men også sekvenser hvor man skal jagte og redde en tilfangetagen nymfe, som er dem, der giver Rayman hans nye egenskaber. Man kommer også ud for, at skulle sidde på ryggen af en myg, i et lille simpelt, men alligevel ganske underholdende, shoot’em up. Gameplayet varierer hele tiden og spillet bliver aldrig kedeligt.

Designet af de mere end 60 baner er ligeledes opfindsomt og varieret, f.eks. kommer man til de traditionelle isbaner men også til baner hvor man hopper på bongotrommer og klavertangenter (og dermed laver sit eget lille soundtrack) og baner hvor vinden spiller en vigtig faktor, når man hopper rundt oppe i luften. Det hele bliver krydret med en håndfuld bosskampe, som måske ikke er specielt opfindsomme, men underholdende er de dog alligevel.

Rayman Origins kan spilles alene eller side om side lokalt med tre venner (desværre er det ikke muligt at spille co-op online) og det indeholder en ”Jump-In/Jump-Out” feature, som betyder at andre spillere til enhver tid kan hoppe ind og ud af spillet. Ens venner kan spille som Raymans gode venner Globox og de to Teensies og det kan faktisk til tider være påkrævet med lidt hjælp fra vennerne. For man skal ikke lade sig narre af spillets glade og venlige stil, for sværhedsgraden er temmelig høj. Vil man blot løbe igennem spillet, kan det gøres med rimelig stor lethed og på ganske kort tid, men vil man indsamle alle Lums og Electoons i hver bane, så kan man forberede sig på at få kærligheden at føle. Sværhedsgraden er visse steder grænsende til det urimelige og selv om Rayman Origins er et spil man kun kan blive i godt humør af at spille, så har disse sekvenser altså været den direkte årsag til flere vredesudbrud.

Jeg har i starten været inde på den fantastiske grafik og den kan ganske enkelt ikke roses nok. Holdet bag spillet har skabt det flotteste og mest stilsikre platformspil på Xbox, ja måske nogensinde. Animationerne er fremragende, banerne er flotte og fyldt med dybde og figurerne er morsomme og originale. Lydsiden er ligeledes fin, dog uden at være på niveau med det visuelle. Lydeffekterne passer fint til spillets stil og når Rayman og vennerne snakker med deres søde sludresprog, kan man ikke lade være med at trække på smilebåndet. Soundtracket består at små lette og glade melodier, som man næsten ikke kan lade være med at nynne med på.

Der findes ikke mange platformspil på Xbox 360 og absolut ingen på niveau med Rayman Origins. Det er et underholdende og fængende spil, med en let og præcis styring, en fabelagtig grafik, smukke animationer og et forfriskende og varieret gameplay. Det eneste negative der er at sige om spillet er umiddelbart, at det ikke er muligt at spille i co-op over Xbox Live – og at spillet måske ikke er det længste, hvis man ikke er typen, der går efter at finde alt i banerne.

Op til udgivelsen af Rayman Origins har vi da set flere lækre videoer af spillet og demoen frigivet kort før udgivelsen så da bestemt også lovende ud, men det færdige produkt leverer i stor stil på næsten alle fronter. For mig er Rayman Origins årets største positive overraskelse og et af de bedste spil udgivet dette efterår. Er du også træt af de mange grå og realistiske militær shootere vi hele tiden render ind i, så er Rayman Origins’ farve-eksplosion og fantastiske gameplay, lige hvad lægen har ordineret.
Rayman Origins

Rayman Origins

UdviklerUbisoft Montpellier