Rayman 3 HD

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 1. april 2012 - kl. 13:07
4 0

Efter sidste års fremragende Rayman Origins har Ubisoft gravet en gammel Rayman klassiker frem og givet den en HD overhaling. Men kan et 9 år gammelt spil, i ny indpakning, stadig underholde?

Rayman 3 HD er en opdatering af Rayman 3: Hoodlum Havok fra 2003. Spillet udkom dengang på bl.a. Xbox, Playstation 2, PC og Gamecube og var stil- og gameplay mæssigt lidt af en afstikker fra de forrige Rayman spil. Derfor kan det måske også undre lidt, at Ubisoft har valgt at lave en HD-opdatering af netop Rayman 3.

Som i de fleste andre HD-opdateringer, er det udelukkende grafikken i Rayman 3, der har fået en overhaling – resten af spillet er identisk med den 9 år gamle original, på både godt og ondt. Når det er sagt, skal det også siges, at Rayman 3 HD stadig er et ganske godt platformspil på trods af alderen.

Man styrer Rayman igennem 9 opfindsomme verdener, hvor der skal hoppes på platforme, indsamles diamanter og kæmpes mod en god portion fjender. Undervejs får Rayman kortvarigt adgang til en række forskellige kostumer, der giver ham specielle evner, f.eks. kan han styre et lille missil, smadre kraftige døre med en super-handske eller gribe fat i svævende håndtag med en gribeklo, for at svinge sig over på platforme han ellers ikke ville have haft mulighed for at nå. De forskellige baner er fint designet og det traditionelle platform-gameplay krydres ofte med enten bosskampe eller små minispil, så det aldrig bliver ensformigt.

Da jeg spillede Rayman 3: Hoodlum Havoc på den gamle Xbox tilbage i 2003, kan jeg huske at jeg blev underligt fænget af gameplayet og jeg oplevede faktisk lidt af det samme her igen med HD udgaven. Det spil har, på trods af at det ikke er det bedste Rayman spil, en eller anden evne til at holde spilleren fanget – eller i hvert fald holde mig fanget. Gameplayet er nemlig ukompliceret og traditionelt, hvilket det i øvrigt allerede var tilbage i 2003. Det er dog positivt i min bog, for nogle gange har vi altså også brug for spil, man bare kan sætte sig ned og spille uden at konstant skulle udfordres og afprøves. Rayman 3 HD er et af de spil, man tager frem for at kunne slappe af og det er ikke mere intenst, at man kan føre en samtale på samme tid – dejligt befriende.

Man kan dog godt fornemme, at spillet har omkring 9 år på bagen. I 3D platformspillenes unge år, kæmpede udviklerne ofte med at lave et kamera, der hele tiden gjorde det muligt for spilleren at se mest muligt – og det var langt fra altid at det lykkedes. Det er heller ikke lykkedes i Rayman 3, da kameraet nærmest har sit eget liv og det svinger rundt om Rayman, så man har svært ved at se fjenderne eller de udfordringer, der ligger foran Rayman. Man bruger derfor en del energi på at få bokset kameraet på plads og selv om det er et irritationsmoment, bliver det trods alt opvejet af spillets andre kvaliteter.

Ubisoft Shanghai har stået for HD opdateringen af Rayman 3 og det var i øvrigt også dem, der stod bag Gamecube udgaven af originalen for 8-9 år siden. Den grafiske side er blevet pudset fint op, så den nu fremstår skarpere og flottere end nogenside og grafikken bevæger sig nu flot og flydende afsted med 60 billeder i sekundet. Animationerne er ligeledes flotte, mens effekter som f.eks. eksplosioner, stadig ser lidt pixeleret ud. Jeg kan ikke vurdere om lydsiden er blevet betydeligt opdateret, men den fungerer i hvert fald som den skal, selv om det nogle gange kan være lidt svært at skille tale og baggrundsstøj fra hinanden, så det kan være en fordel at spille med undertekster på.

Når man ser på Rayman 3 HD skal man huske på, at det er en HD-opdatering og ikke et remake. Det betyder, at under overfladen er spillet det samme som originalen, det har blot fået en opdateret indpakning og det betyder også, at de problemer originalen havde, f.eks. med et noget livligt kamera og en til tider lidt kluntet styring, de er der stadig. Som HD-opdatering er dette en af de bedre, da der er blevet kælet for detaljerne i grafikken og faktisk ser Rayman 3 HD visse steder ganske flot ud.

Hvis du vil have det sidste nye indenfor platformspil, er det ikke Rayman 3 HD du skal købe, men i stedet Rayman Origins, som er et fremragende platformspil. Men er du ude efter et ukompliceret, billigt og let tilgængelig platformspil med en god portion humor, som du kan sætte dig ned og slappe af med, så er Rayman 3 HD bestemt et godt bud – og har du spillet originalen, så er det faktisk et hyggeligt gensyn med Rayman, på trods af spillets fejl og mangler. Jeg var i hvert fald fint underholdt, endnu engang.

Rayman 3 HD kan købes på Xbox Live Marketplace til 800 MSP, svarende til omkring 70 kr.
Rayman 3 HD

Rayman 3 HD