Ratatouille

Anmeldt af: Morten Skou - 18. oktober 2007 - kl. 13:53
Del denne artikel:
12 0

Spil til de yngste gamere er og bliver en stor indtægtskilde hos udviklerne, desværre er der stadigvæk alt for få af dem til Xbox 360 konsollen. Nu er Pixar og THQ på banen med Ratatouille.

Spil til de yngste gamere er og bliver en stor indtægtskilde hos udviklerne, desværre er der stadigvæk alt for få af dem til Xbox 360 konsollen. Her hjemme har vi blandt andet set spil i Pixeline- og Shrekserierne til de yngste, og nu er Pixar, Disney og THQ på banen med et spil bygget over tegnefilmen, som netop nu er biografaktuel, Ratatouille.

Man antager rollen som rotten Remy. Remy bor på Mabels bondegård i Frankrig sammen med hans rottefamilie. Remy er dog ikke en helt normal rotte, blandt andet går han udelukkende på sine bagben, da han jo skal bruge forbenene til at spise med, og så er der den lille detalje, at han drømmer om at blive mesterkok ligesom hans store forbillede, den afdøde mesterkok Auguste Gusteau. Skæbnen vil det, at Remy bliver nødt til at flygte fra bondegården og havner tilfældigvis lige i nærheden af en restaurant i Paris, der bærer Gusteaus navn.





Spillets første bane er en slags træningsbane, hvor Remys storebror fortæller om de forskellige funktioner i spillet. Man lærer at hoppe, svinge med halen, balancere på liner og at springe chilipeber i luften. Træningsbanen gør, at man hurtigt får styr på de forskellige funktioner, endda på en overordentlig sjov måde på grund af den lidt uheldige storebror. Både igennem træningen og senere hen, når man skal prøve kræfterne af selv, skal man indsamle amuletter. Man skal nå op på et bestemt antal, før der bliver låst op for næste bane.

De efterfølgende baner i Ratatouille er typiske omgivelser, som man kunne forvente af et platformsspil. Man hopper fra kasse til kasse, går over små reb, som kræver balance, og forsøger så ellers at undgå alle de ting, som betyder den visse død – eksempelvis hunde, katte og andre skadedyr. Ind imellem kommer der, hvad man kan kalde for en ”løbebane”, hvor man skal løbe igennem en bane i forsøg på at undgå at blive fanget af en af spillets onde karakterer. Denne del af spillet virker desværre ikke så godt, som man kunne håbe på. Alt for tit banker man ind i ting, som man ellers burde kunne løbe over, og det ender mere eller mindre med at blive forsøg og atter forsøg på at gennemføre løbebanerne. Der er i alt 20 forskellige niveauer i spillet, som kan gennemføres på en eftermiddag.

Den grafiske stil følger naturligvis tegnefilmen. Man kan skifte kameravinklen med den højre analogstick, men desværre virker det ikke altid lige godt, og man ender ofte med ikke at kunne få den ønskede vinkel på kameraet, specielt hvis man gerne vil se det bagfra men er forhindret på grund af en genstand. Man løber også på en del glitches rundt omkring, blandt andet kan man opleve at befinde sig midt i en genstand og endda sidde fast.





Foruden selve historiedelen af spillet er der også en lang række minigames, som man kan låse op for ved at gennemføre historiedelen. Nogle af minispillene er beregnet til op til fire spillere, andre kan man spille alene.

Det er rart at se, at THQ ikke har ment, at Danmark var et for lille land til at få sin egen lokale udgave af spillet. Dette betyder, at både lyd og tekst i spillet er på dansk, dermed er der mulighed for, at selv de yngste kan være med, hvis det da ikke lige var for sværhedsgraden på spillet. Sværhedsgraden egner sig nemlig ikke helt til de alleryngste i familien, og det er egentlig synd, når spillet i princippet kunne spilles af alle aldre, hvis der havde været mulighed for at justere sværhedsgraden.

Styringen er en historie for sig selv, specielt præcisionen kunne godt være lavet mindre følsom, da man ofte styrter i døden, når man forsøger at hoppe fra et sted til et andet, selv om det umiddelbart så ud til, at der ikke burde være noget problem i at ramme rigtigt. Det bliver hurtigt lidt frustrerende, ikke mindst fordi der ikke er nogen form for checkpoint system, hvilket betyder, at når man hopper i døden, så må man bide i det sure æble og starte helt forfra.





Alt i alt kunne Ratatouille have været et rigtigt godt bud på et børnespil. Desværre er det som om, at udviklerne ikke helt har haft testet det igennem på børn i forbindelse med udviklingen af spillet – dette ses blandt andet på den alt for høje sværhedsgrad, mangel på checkpoints og kravet til den ultra præcise styring af controlleren.

Er man derimod i stand til at se bort fra de førnævnte finurligheder med spillet, så er der uden tvivl lagt op til en sjov omgang gaming med mulighed for at inddrage hele familien. Historien i spillet skulle for øvrigt ikke være den samme som i filmen, dermed er der ingen chance for, at man får ødelagt filmoplevelsen, hvis man skulle prøve spillet først.
Gameplay:7.0
Grafik:6.5
Online:-
Holdbarhed:7.0
Overall 7.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.