Rainbow Six 3: Black Arrow

Anmeldt af: - 1. oktober 2004 - kl. 12:49
Del denne artikel:
2 0

Endnu engang byder Tom Clancy os velkommen, denne gang med det nyeste spil i serien af Rainbow Six 3. Black Arrow.
Er det et køb værd? Kig ind.

Gameplay
Ved første øjekast, minder Black Arrow meget om dens forgænger. Start menuen ligner den forrige, og musikken er også temmeligt enslydende. Spillet er en udvidelse af Rainbow Six 3, men forbedret på flere punkter, og det kan naturligvis spilles selvstændigt uden forgængeren. Det har sine helt egne single player missioner (10) og multiplayer baner, og er fuldt integreret med Xbox Live 3.0, som det første spil til at understøtte det.

Lad os komme i gang
Black Arrow handler endnu engang om at bevare verdensfreden.

Historien foregår i år 2008, og tager udgangspunkt i gidseltagninger.
Terrorismen beder selv om det og det specielt trænede Rainbow Six 3 hold bliver sendt ind med Ding Chavez som kommandoleder.



I enmands delen, skal man kæmpe sig gennem disse 10 baner, med et x antal missioner i hver.
Som man kommer igennem de enkelte baner lidt efter lidt, vil man bemærke, at der også dukker ekstra missioner op, lige når man ellers forventer at være færdig og i sikkerhed.
Spillet består for det meste af en masse nak-terroristerne-action, og ligeledes er der en masse scriptede sekvenser. Men spillet kræver taktik, og det er det der gør det anderledes og godt.
Den realistiske shooter gør, at ens hold hurtigt kan blive pillet ned, hvis man ikke er forsigtig. Derfor er det nødvendigt at stole på sine teammates (hvis man tør), og bruge sit begrænsede antal savepoints fornuftigt. Alt efter hvilken sværhedsgrad du spiller på, ændrer antallet sig.


Denne anmelder kan dog bedst lide den letteste med 3 saves.

Houston we got a problem
Hvis der er noget der irriterer ved offline delen, så er det ens teammates frustrerende AI.
Ubisoft har åbenbart ikke rørt ved denne, og bare smidt den gamle i spillet. Ens teammates har stadigt problemer med at gå i vejen, og særligt slemt er det når de vader lige ind foran en, når man skal til at skyde. I en af de første baner hvor man skal eliminerer en skurk på et hotel, kaldte jeg på mit hold, som jeg havde sat til at vente længere ned af gangen, mens jeg selv gik frem ad.
De var langt væk, da jeg havde glemt alt om dem før, men et par sek. efter kom den første. ”Nå ja” tænke jeg, så kommer de andre jo nok lige om lidt. Jeg ventede 10 sek. før jeg besluttede mig for at kigge på radaren. De stod på det samme sted, og selvom de gentagende udbrød ”Roger that” på en rigtig badass måde når man





kaldte på dem, blev jeg nødt til skride til værks, og se hvad hulen de lavede, for de flyttede sig ikke ud af flækken. Og minsandten om de ikke gjorde hele min eliteenhed til grin ved at prøve at mose sig to ind igennem en lille korridor. Plads var der ellers nok af, skulle man mene, men havde de tænkt sig om, kunne den have brugt den parallelle korridor, ikke mere en 30 cm væk. Åbenbart syntes dette for svært for dem.
Kommando systemet fungerer uændret, og stadigt lige så dårligt, hvis man vil bruge sin stemme.

Fjendernes AI har derimod fået et lille hak opad. Man lægger mærke til, at de nu er begyndt at kaste med granater, tåregas endda og kalde på hjælp, hvis man bliver opdaget. Meget af det er bare scriptet. Flere steder ved man, hvis man har været igennem det sted før, at lige om lidt bliver der kastet en granat, for det plejer der.



Man må også gratulere terroristernes store lungekapacitet. De skriger og brøler, hvis man lige så forsigtigt åbner en dør, og jeg må indrømme at jeg er blevet mere skræmt af det, end visse steder i Doom3. Det virker bare ikke helt naturligt, at de gør det, men bliver farligt kunstigt. Det eneste de får ud af det, er jo at de røber sig selv. Smart virker det ikke ligefrem.

Nogle steder virker det også ligefrem latterligt. Her tænker jeg på, når man skyder en eksplosiv tønde ved en fjende, som går i brænd, og derefter skriger som en gal, indtil han falder livløst om på jorden og bliver ved hed at skråle som en stukket gris.
Effekten er ellers virkelig god, indtil han ligger livløs på jorden, og bliver ved med at skrige et stykke tid.
Kunne man i det mindste ikke have givet ham nogle flere sprællende kropsbevægelser, så man kunne se han mente det?

Banerne er faktisk ret godt designet, om end man ikke kan lade være med at blive en smule frustreret over spillets lineærhed.
Grafisk ligner spillet dets forgænger, så var det forbedret grafik man ledte efter i Black Arrow, er der ikke meget at komme efter.

Nu også med splitscreen
Offline byder BA på lidt ekstra i forhold til RS3, nemlig en mulighed for at spille alle single player missionerne igennem med en ven over splitscreen.
Det er en kærkommen mulighed, hvis man har en ven på besøg.

Xbox Live

Der hersker ingen tvivl om, at Rainbow Six 3: Black Arrow skal spilles over live, da man her får både udfordring og fællesskab for alle pengene. I spilmodes er der tilstrækeligt at vælge imellem. Her i blandt de nye: Terrorist hunt, conquest, retrieval, som de mest populære. Sharpshooter (en gammel kending) er denne anmelder også ret glad for, men bliver som regel kun spillet på hans egen server.



I Terrorist Hunt gælder det om at eliminere alle A.I. fjenderne på banen, med op til 3 andre venner, og glemme alt om objektiverne, der var førhen.
Online Co-op er en feature som Xbox live brugere byder varmt velkommen, og derfor er det rart, at den er vendt tilbage.

Få den satellit tilbage nu!
Conquest er en af de nye spilmodes i Black Arrow.
Hovedsageligt gælder det om for 2 hold (rød og grønt) at få kontrollen over alle satellitterne. Dette gøres ved hjælp af en smule teamplay og nogle udstedte taktikker, så man finder frem til hver enkelt satellit og indtager den for holdet.
Når den første er fundet, skal en af spillerne gå hen til den, derefter trykke og holde "A" nede i et vist antal sekunder. Det gør ham fuldstændig sårbar i nogle sekunder, så medmindre der ikke er noget fjender i nærheden, anbefales det, at man går i hold.
Satellitterne kan dog blive re-captured af modstanderen.
Lykkes det et hold at få alle satellitter markeret med deres holds farve, vil en lille nedtælling på 20 sek. gå i gang. Mange slag er nerve pirrende og 20 sek. er længere end det lyder. Et slag kan hurtigt blive vendt om i sidste skeund.
Man kan også vinde ved bare at have flest satellitter med holdets farve når tiden løber ud.

Det kræver sammenhold

Retrevial er også en helt ny spilmode, og også en af de mere populære. Det gælder kort sagt om at nå ind til et sted på midten af banen, hvor man skal samle en røg dannende genstand op, og så bringe den hen til en beholder. Denne beholder, ligger desværre inde på fjendens base, og for at gøre det hele værre, så mister bæreren sin mulighed for at bruge sit primære våben, dog kan han stadigt benytte secondary. Det er en dårlig ting her at have valgt f.eks. en frag granat, så det får en til at tænke lidt mere over våbenvalg, inden man starter spillet. Heldigvis kan du under spillet, inden du trykker på respawn knappen efter du er død, skifte dit våben. Men det er ikke det hele. Genstanden udsender også en farvet røg, og gør dig selvlysende, dvs. et lettere mål for fjenden. Derfor er det vigtigt at holde sammen hvis man vil vinde.

Et par af de mest populære baner fra det originale Rainbow Six 3 til Xbox, er vendt tilbage. Dog i en lidt ændret version bl.a. for at formindske spawncamping.





Dette synes dog ikke at være gået specielt godt i de nye baner. Det er stadigt et problem, men heldigvis er en patch på vej til at fikse det.
En ny ting, er understøttelsen af Live 3.0. Det giver mulighed for en masse nyt. Såsom at sende voice- og tekstbeskeder inde i spillet, og ikke være nødt til at gøre det fra dashboardet.
Der er mulighed for at danne og blive optaget klaner, og det er faktisk et meget enkelt system.
En hvilken som helst person, kan starte en ny klan med et hvilket som helst navn. Forudsat at det ikke er taget. Han kan så rekruttere folk, om de har lyst eller ej, en accept kræves dog. Samtidigt bestemmer han over klanens logo, som kan laves i et antal af simple muligheder.
Det virker ikke som noget specielt, men det virker godt, og det er det der tæller.

Rainbow Six 3: Black Arrow kan anbefales både i single player og multi player, men det anbefales at man har live for at få længst mulig levetid ud af det.
Når du først har gennemført campaign delen er der ikke meget at komme efter, men med live, har du muligheden for at teste dine skills online.
Fakta
Rainbow Six 3: Black Arrow

Rainbow Six 3: Black Arrow

Platformnone
UdviklerUbisoft
Udgiver-
Spillere1
UdgivelsesdatoUde nu
Officiel websiteKlik her
PEGI:
Følg Xboxlife her
Xbox Support
Gameplay:7.5
Grafik:7.5
Online:8.3
Holdbarhed:8.1
Overall 8.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.