Rainbow Six 3

Anmeldt af: Anders Pedersen (Anastacio) - 6. januar 2004 - kl. 14:08
4 0

Team Rainbow is back! Og denne gang på Xbox. Du frygter nok, at dette taktiske FPS spil er en dårlig port af Rainbow Six 3 spillet, kaldt Raven Shield på PC. Men der er ingen grund til, at være nervøs for Rainbow Six 3 er specielt udviklet til Microsofts Xbox.
Team Rainbow er en speciel styrke, som løser missioner andre ikke kan klare. Kortere sagt, du er Ding Chavez, som leder en speciel styrke på 4 mand igennem 14 single-player missioner.

Spillet er en taktisk oplevelse, men samtidig har Ubi Soft sørget for, at denne Rainbow Six udgivelse ville blive mere action fyldt end de tidligere spil i serien. Det betyder bare, at spillet er endnu sjovere at spille online, men man kunne godt have håbet på, at planlægnings delen var taget med over i konsol versionen. I single-player er du lederen Ding Chavez, og du kan give kommandoer til dine team medlemmer. Det kan du gøre ved et meget let system, men det speciale ved dette kommando system er, at du i denne udgivelse kan bruge dit headset til at sige kommandoer til dit team. Det fungere meget godt, og der er i alt 16 forskellige slags ord dine kammerater vil reagere på, men hvis du ikke kan flydende engelsk vil denne nye måde at kommunikere på blive frustrerende og gå ud over selve gameplayet. Spillet er let at gå i gang med ikke mindst på grund af de lette features, men mest på grund af den flydende gode kontrol. Styringen kan læres på kort tid, og styringen kan simpelthen ikke blive meget bedre. Desværre har Ubi Soft valgt ikke at inkludere planlægnings fasen i Rainbow Six 3, som så trækker lidt ned på den endelige karakter.

Der er mange valgmuligheder i Rainbow Six 3 ikke mindst i Live delen. Det er det der gør spillet så sjovt. Spillet kan blive ret så kedeligt i single-player, men så er der jo Live delen og det er virkelig her selve Rainbow Six 3 ånden befinder sig. Du kan kommunikere med dine team mates uden fjenderne kan høre det, og bestemme hvilket team du vil være på. Hvis du man er host har man mange flere muligheder, som at slå granat kasteren af med meget mere. Desværre skal man mindst have et ADSL 512 forbindelse for selv at kunne hoste et lag frit spil med 8 spillere max. Man kan være helt op til 16 spillere på en server, men det er sjældent man vælger denne mulighed. Der er rigtig mange realistiske og fede våben med, men du kan desværre ikke selv sætte flere dele på det valgte våben, som man kunne før i tiden. Nu skal Live delen ikke kun have ros, men også ris. Man kan desværre snyde i spillet, men snyde metoderne vil ikke blive afsløret i denne anmeldelse eftersom, der så er flere der vil finde ud af det og så vil det jo ødelægge hele Live oplevelsen for dig. En meget stor mangel i Live delen er det såkaldte vote system. Mange gange sker det, at man kan blive kicket ud af serveren uden, at have gjort noget.
Musikken er stemningsfuld i Rainbow Six 3, og noget af det bedste denne anmelder længe har hørt. Man drages virkelig ind i musikken og ender med at nynne med, men der bliver dog også brug for at slå den fra i lobbyen, hvor man snakker med de andre. Denne mulighed er dog ikke mulig.

Når du affyre skud, lader eller andet lyder det meget realistisk. Gode lydeffekter alle steder, og der er ingen fejl i lyden eller musikken. Dog kunne dine team mates godt have nogle bedre stemmer, for mange gange bruger de en kinesisk accen, og det destruere kun meget lidt af stemningen i single-player.
Ved første øjekast er grafikken formidabel flot, men senere hen indser man, at grafikken alligevel ikke er så imponerende alligevel. Godt nok gør spillet brug af Splinter Cell’s engine, og skyggerne og lyseffekterne er da også meget flotte. Men skyggerne glider ikke ind på personerne derimod dukker de bare op når man går ind i en skygger. Effekterne er det flotteste på xbox og de vil med garanti imponere dig. Texturene er grimme, og personerne i spillet gør ingen brug af anti alliasing så de ser meget kantede ud på tæt afstand. Der gøres desværre heller ikke meget brug af bump mapping og alle disse flotte ting. Disse ting trækker naturligvis ned i grafikkens karakter. Grafikken er dog på ingen måde skuffende og grim, den er derimod flot og vellykket dog med et par mangler hist og der.

Konklusion
Rainbow Six 3 er en fornøjelse, at spille over Live især på danske servere.
Dog kan der være en del irritations momenter i Live delen, men dem lære man hurtigt at se bort fra. Single-player delen er derimod ret skuffende, og bliver hurtigt ensformigt og kedeligt.