Q*bert: Rebooted

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 18. februar 2016 - kl. 20:24
0 0

Q*bert: Rebooted genopliver en af de helt store klassikere fra starten af 1980’erne. Vi har spillet det – og revet os selv i håret af frustration – spil dengang, var bare ubarmhjertigt svære.

Q*bert var et stort hit, da det første gang udkom tilbage i 1982. Med sit isometriske gameplay var det noget nyt og anderledes, i forhold til de meget simple spil, der fandtes dengang. Q*bert: Rebooted, med det fulde navn Q*bert: Rebooted: The Xbox One @!#?@! Edition, er en remake af klassikeren, som tilfører lidt nyt på gameplay fronten.

Q*bert er et simpelt spil. Man styrer det lille snabeldyr Q*bert rundt på en isometrisk bane, hvor man skal farve alle banens klodser i en anden farve, ved at træde på dem. Efterhånden som spillet skrider fremad, kommer der naturligvis forhindringer; banernes layout bliver mere og mere indviklet, der kommer bolde og slanger man skal undgå og mystiske figurer med solbriller, farver de blokke man allerede har farvet, tilbage til den oprindelige farve.

Q*bert: Rebooted indeholder originalen fra starten af 1980’erne, sammen med den nye rebootede udgave. Originalen er blot fyld, men det er fint at den er der og vil være et glædeligt gensyn for de hardcore fans. Den nye udgave indeholder naturligvis forbedret grafik og en opdateret lydside, men også på gameplayet, er der sket en smule nyt. I modsætning til originalen, er banens klodser ikke længere firkantede men sekskantede og det betyder, at der er flere retninger at bevæge sig i. I den rebootede udgave er der også nye fjendetyper, for eksempel en boksehandske, som vil skubbe ens lille snabeldyr ud over kanten på banen.

Spillet indeholder 40 baner, hvor man kan tjene op til tre stjerner. Man får en stjerne for at gennemføre banen, en anden for at gennemføre banen inden for tidsgrænsen og en sidste stjerne for at opnå et bestemt antal point. Rundt omkring ligger der diamanter, der kan samles op og som kan bruges som betaling for at åbne op for nye figurer. Foruden Q*bert er der naturligvis også Q*bertha, side om side med blandt andre dinosauren Q*zilla, den søde Q*tee, ridderen Q*knight og zombien Zom*bert med en økse i hovedet.

Det originale Q*bert er fra en tid, hvor spil var svære – rigtigt svære. Det samme er Q*bert: Rebooted. Det starter blødt ud, men meget hurtigt bliver det svært – frustrerende svært. Det er så svært, at man skal være stor fan af Q*bert, for ikke at miste interessen for spillet. Det er forståeligt, at sværhedsgraden er høj, for som med så mange andre remakes, er det en hyldest til originalen og udelukkende henvendt til fans af det originale spil, men man kunne have introduceret muligheden for at vælge en lettere sværhedsgrad.

Den høje sværhedsgrad er ikke udelukkende en design-beslutning fra udviklernes side, det er også til dels på grund af en løs og upræcis styring. Man bevæger Q*bert rundt på banen ved at markere den næste blok han skal hoppe hen på og så trykke på A, for at få ham til at hoppe. Desværre skal det mange gange gå så hurtigt, at styringen ikke kan følge med og man hopper ikke så sjældent ud over kanten på banen, direkte i den sikre død. Det er frustrerende at man skal slås med en sløj styring, når sværhedsgraden som udgangspunkt allerede er høj nok.

Grafikken i Q*bert: Rebooted er simpel og ikke specielt køn. Den fungerer som den skal, men der er ikke meget gang i den visuelle side, selv om den rebootede udgave naturligvis er meget pænere end originalen. Lydsiden er som man kunne forvente det, med et nyt og friskt soundtrack fra EnV, som dog med tiden kan blive en smule ensformigt.

Q*bert: Rebooted koster 75 kr. og det er lidt i overkanten når man tænker på, hvilke spil man ellers kan få for de penge. Q*bert: Rebooted er en fin lille genoplivning af det originale Q*bert, men heller ikke mere end det. Man kunne måske have håbet på nogle nye gamemodes eller andet, som vil kunne puste lidt nyt liv i Q*bert, men i stedet får vi det velkendte Q*bert med flottere grafik og med få justeringer i gameplayet.

Q*bert: Rebooted vinder ingen nye spillere over, dertil er det ganske enkelt for hardcore, så dette er en hyldest til den gamle klassiker, som gamere med nogle år på bagen vil kunne huske. Desværre minder det os også om, at nogle klassikere bør man lade ligge, da minderne om dem er bedre, end at se dem bragt halvhjertet til live igen.

Q*bert Rebooted: The Xbox One @!#?@! Edition kan købes på Xbox Games Store for 75 kr.
Q*bert: Rebooted

Q*bert: Rebooted