Pure

Anmeldt af: Dennis Haagensen - 16. september 2008 - kl. 00:00
13 0

Spænd hjelmen og kast dig op på kværnen. Ramperne venter og luften er din legeplads. Pure er landet.

Hvis du ved hvad en ”Cordova” er, drømmer om at kunne udføre en ” 9 O’clock Nac” eller måske endda en ”Superman Seat Grab”, så er Pure spillet du bør kigge nærmere på. Folkene fra Black Rock Studio har lagt hovederne i blød for at finde præcis den rette formular for et adrenalinkick af dimensioner. I samarbejde med Disney Interactive Studios har de lagt sidste finger på en offroadoplevelse, der ikke må overses.

Pure hiver de bedste elementer fra Quadbike Racing frem og blander dem med høj fart og til tider fuldstændigt urealistiske, halsbrækkende tricks. De hidsige firehjulede motorcykler har smidt anhængeren, bevæget sig væk fra bondemand Hansens gård og ud på verdens offroad racerbaner.

Som de fleste andre racerspil har Pure en karrieredel, der vil føre dig til toppen indenfor sporten. Karrieren er opdelt i 10 forskellige klasser med et antal forskellige løb, fordelt på 3 forskellige typer. Der er det klassiske Race, den hurtige og korte Sprint og endelig Freestyledisciplinen. Mens de to første er standard løb et par gange rundt på banen, så koncentrerer Freestyle sig om tricks. Point tildeles for hvert trick, og vinderen er så den, der har flest point, når alle er løbet tør for benzin. Men benzintanken fyldes på magisk vis, efterhånden som du klarer det ene halsbrækkende trick efter det andet. Med andre ord; dødsforagt giver bonus, og bonussen giver dig endnu flere muligheder for at brække nakken.

Der er sammenlagt mere end 80 forskellige tricks at udføre i Pure, fordelt på 4 forskellige typer. Hvilken type tricks du kan forsøge, afhænger af din Boost Bar, der fyldes ved at udføre de mere simple stunts. Boost kan selvfølgelig også bruges til at indhente konkurrenterne, men dette gøres på bekostning af de tricks, du har mulighed for at udføre. Får du fyldt din Boost Bar helt op, låses der op for specielle og mildest talt umulige tricks, såsom ”Torpedo” og ”Saddleflip”. Tricks der er så akrobatiske og farlige i deres udførelse, at selv artisterne fra Cirque du Soleil ville stoppe op og overveje, om det nu også er en god idé.

Som enhver motocrosskører med respekt for sig selv ved, så vindes løb ikke kun på talent. Opsætningen af din motorcykel har også indflydelse på dine evner på banen. Til det formål har udviklerne skabt en virtuel garage, hvor du kan sammensætte op til 10 forskellige quads med specielt fokus på hastighed eller tricks. Hvert vundet løb i karrieredelen låser op for nye dele, som du kan skrue fast, men har du ikke mod på at sætte dig ind i effekten af samtlige motorcyklens komponenter, så er der også mulighed for automatisk at sammensætte de bedste dele til formålet. Selvfølgelig har alle komponenterne både fordele og ulemper, så det er vigtigt at vælge de rigtige dele. Endvidere er der store muligheder for at ændre på udseendet af dine quads, både med hensyn til farve, form og dekaler.

Rent grafisk er der ikke meget at udsætte på Pure. Banernes omgivelser er flotte og gennemførte, motorcyklerne er detaljerede og de fleste animationer realistiske. Ej heller på afviklingen af spillet kan der peges fingre. Løbene gennemføres flydende og hurtigt uden mærkbare popups eller framedrops. Desværre halter fysikmotoren engang imellem, specielt hvis du ikke får taget et rent afsæt fra et hop. Umulige redninger af mislykkede hop finder sted ligeså ofte som komplet uforståelige styrt fra toppen af en rampe, som man ellers mente at have ramt rent. Heldigvis er det blot midlertidige fejl og ikke et gennemgående problem i spillet. Det kan nemt lade sig gøre at køre indtil flere løb fejlfrit, uden at fysikmotoren får en hjerneblødning.

Udover karrieredelen indeholder Pure også en onlinedel, der giver dig chancen for at bevise dine evner - eller mangel på samme - mod op til 15 andre spillere. Specielt Freestyledisciplinen er som skabt til et online løb, da det ikke er den absolutte fysiske placering af din og andres motorcykler, der er udslagsgivende, men derimod de individuelle præstationer.

Lyden i Pure er nærmest til at overse, sagte brummende motorer, en enkelt lydeffekt her og der og et mildest talt kedeligt soundtrack rangerende fra hård metal til hip-hop. Udvikleren selv mener at have fundet en kombination af musik, der presser adrenalinjunkierne til deres yderste, men en stor mængde forholdsvis ukendte numre skæmmer playlisten og stempler den som kedelig.

Tager vi gameplaybrillerne på, så skiller Pure sig ud fra mængden med en hæsblæsende og hektisk spillestil. Du er som spiller konstant opmærksom på banens kurver, størrelsen på hop og ramper, mængden af boost og dermed også tilgængeligheden af tricks. Samtidig skal du huske at indlede alle hop med et såkaldt ”preload”, hvor du læner dig godt tilbage i sædet på vej op af rampen, for derefter at kaste kroppen fremad for at give hoppet den maksimale højde og længde. Men selvfølgelig skal du også lige huske, hvilke tricks du allerede har udført, for din bonus bliver mindre for hver gentagelse. Når du så har fået styr på alt det, kan du begynde at koncentrere dig om at overhale de andre kørere på banen - og så måske lige smide et lille backflip ind i tricket bare for en god ordens skyld.

På trods af mulighederne for at sammensætte din egen jordfræser, så er Pure arkaderæs, når det er bedst. Her er lagt vægt på fartfornemmelse og sindssyge tricks, mens realisme og fysikkens love er lettere forbigået. Disney og Black Rock Studio har gravet dybt og fundet drengerøven frem. Pure er motorsportens svar på de tidlige Tony Hawk titler. Ukompliceret gameplay og fantastiske tricks, der nærmest tigger om at blive afprøvet i virkeligheden, gennemsyrer spillet og gør Pure til noget særligt.
Pure

Pure

UdviklerBlack Rock Studio