Project Root

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 2. maj 2015 - kl. 21:01
1 3

Indie-spillet Project Root er et shoot'em-up med rødder i den gamle skole. Det formår dog aldrig rigtigt at gribe fat i spilleren og det ender med at blive en ensformig omgang.

Project Root er et top-down shoot'em-up udviklet af den argentinske indie-udvikler med det knap så mundrette navn OPQAM. Spillet er en hyldest til de gamle shoot'em-ups og udviklerne betegner det som en free-roaming shooter, hvor man ikke bliver ledt igennem en lineær bane, men hvor man kan flyve hen hvor man vil.

Historien er ret svær at følge, fordi den virker lidt ligegyldig, men også fordi at den bliver fortalt som tekst i et lille vindue i nederste højre hjørne - men man har svært ved at læse den, fordi man bliver beskudt fra alle sider og så er teksten er ret lille. Historien betyder nu heller ikke så meget, for i et spil som dette, vil man bare skyde alt hvad man kommer i nærheden af - hvorfor man skyder, er ikke så vigtigt.

Og skyde vildt omkring sig, får man lov til. Dog er sværhedsgraden temmelig høj, så man gør klogt i at tage den med ro, for hvis man farer af sted, får man hurtigt problemer. Man bør i stedet bevæge sig langsomt fremad og angribe fjenden med snilde og omtanke. Det kan dog til tider være lidt svært at bevare overblikket, fordi fjenderne angriber fra alle sider - og også dem, som er udenfor skærmen. Det er temmelig frustrerende, når man forsøger at bevæge sig langsomt fremad, for pludselig at blive angrebet af en fjende man ikke kan se.

Man har overordnet to typer af våben; et som kan angribe mål på jorden og et andet, som angriber mål i luften. Fjenderne i luften er generelt ret lettere at skaffe sig af med og de er mere harmløse end dem på jorden, som kan være nogle sejlivede bæster at komme af med. Nedlagte fjender dropper af og til specielle våben, for eksempel målsøgende missiler, skjold så man ikke tager skade af fjendens skud i en periode eller en kraftig laserstråle, som udrydder alt på sin vej.

Efterhånden som man kommer i ny level, kan man opgradere ens skib og våben. Man kan for eksempel gøre ens skib hurtigere, så det styrer bedre og gøre det mere modstandsdygtig overfor fjendens angreb. Man kan også opgradere ens våben, så de er kraftigere og skyder hurtigere.

Project Root er let at gå til, da styringen og betjeningen af våbnene er nem og intuitiv. En ting er, at en bane kan tage mellem 30-40 minutter at gennemføre og løber man tør for liv, ja så er det helt forfra i den pågældende bane. En anden ting, som hæmmer spillet er, at det ganske enkelt bare ikke er særlig sjovt at spille. Det bliver ret hurtigt ensformigt og der er ikke rigtig nogen gulerod, som får spilleren til at spille videre. Det er specielt vigtigt, at der i et spil med en så høj sværhedsgrad, er noget som driver spilleren fremad og som får spilleren til lige at ville prøve igen. Project Root har ikke den der uforklarlige jeg-skal-lige-prøve-igen faktor.

Visuelt er Project Root godkendt, uden at imponere. Grafikken kører langt det meste af tiden flydende og fint, lige på nær når der er virkelig mange eksplosioner på skærmen. Det kan til tider blive meget hektisk og alt omkring en eksploderer og det ser da ganske godt ud, når skærmen fyldes med ild og projektiler. Lydsiden er også godkendt, hvis man ser bort fra det voldsomt ensformige soundtrack. Lydeffekterne varierer fra tunge eksplosioner til små "plop" når man rammer de små fly i starten af spillet. Det fungerer, men imponerer ikke.

Project Root er ikke noget direkte dårligt spil, det er bare heller ikke særlig godt - det er middelmådigt på alle parametre. Det skæmmes af mindre fejl, hvor fjenderne sidder fast i omgivelserne, hvor rumskibe flyver igennem massive klipper - men stadig kan skyde og ramme dig, uden at du kan ramme dem, da de er inde bag en klippevæg. Og så det er evigt frustrerende, at man kan angribes af fjender, som er udenfor skærmen - det er bare ikke sjovt.

Er du stor fan af old-school shoot'em-ups, vil du sikkert få nogle timers underholdning ud af Project Root, som kan købes for 75 kr. i Xbox Games Store - og køber du det inden den 11. maj 2015, får du 30% rabat, så prisen er nede på 52 kr. Jeg er stor fan af twin-stick shootere og denne slags top-down shoot'em-ups men jeg blev desværre noget skuffet over Project Root, der virker lidt som om, at det aldrig rigtigt kommer op i gear og hiver spilleren med ind. Der er det ganske enkelt for kedeligt og ensformigt til.
Project Root

Project Root

UdviklerOPQAM