Project Gotham Racing 3

Anmeldt af: Morten Skou - 27. november 2005 - kl. 00:23
18 1

En af de helt store launch titler til Microsofts Xbox360 er naturligvis efterfølgeren til det populære Project Gotham Racing 2. Spillet giver dig mulighed for at prøve kræfter med 80 af verdens vildeste biler på 5 forskellige lokationer. Spillet er naturligvis igen udviklet af engelske Bizarre Creactions.

Project Gotham Racing 3 kan betegnes som et arkaderacerspil af bedste kaliber. Man har som spiller mulighed for lynhurtigt at kaste sig ud i de vildeste biler og enten spille offline eller online via Xbox-Live. Spillet indeholder ingen mulighed for at modificere bilerne og dermed er også tuning af bilerne udelukket – egentligt en rar ting, at man bare kan køre i bil og koncentrere sig om at vinde diverse løb og ikke mindst optjene de eftertragtede kudos og achievements.

Spillet indeholder foruden en hurtig mode to forskellige karriere modes: Solo karriere og online karriere. Som udgangspunkt er det en god ide først at gå i gang med solo karrieren, idet man så får fornemmelsen af, hvordan de forskellige biler kører – og ikke mindst får råd til nye biler. Solo-delen indeholder 23 forskellige turneringer, som hver består af et bestemt antal løb.

Man kan vælge at gennemføre løbene på 5 forskellige sværhedsgrader, som vælges lige inden man går i gang med løbet. Dette betyder, at man ikke nødvendigvis behøves at være fast besluttet på at gennemføre spillet på Hardcore mode, når man først er gået i gang. Der er dog den ting, at jo højere sværhedsgrad man gennemfører et løb på, jo større er gevinsten.

Når man kører rundt på de forskellige baner, vil man uden tvivl sidde og tænke: ”Gud var det ikke….” og jo det var det. Spillets baner indeholder nemlig vigtige elementer fra de rigtige byer. Desværre har man valgt kun at tage 4 byer samt den berygtede Nürnbergring med. Byerne som du vil komme til at ræse igennem er ikke mindre end Tokyo, Las Vegas, London og New York. Man vil derfor kunne støde på ting om Big Ben fra London og Striben fra Las Vegas.

Nu ville spillet jo nok hurtigt gå hen og blive kedeligt, hvis ikke der var lidt afveksling i, hvordan man skal køre de forskellige turneringer. Derfor har Microsoft valgt at smide en masse forskellige løbstyper ind, som er opdelt under 3 forskellige kategorier: Timed Events, Racing Events og Style Events.

Timed Events
Hot Lap: Gennemfør et løb med hotstart inden for en bestemt tid.
Timed Run: Gennemfør et løb inden for en bestemt tid.
Breakthrough: Kør igennem en bane med en masse checkpoints før tiden løber ud. Når du kører igennem et checkpoint, får du ekstra tid i bedste outrun stil.
Time vs. Kudos: Gennemfør en bane inden tiden løber ud, optjen Kudos points for at stoppe uret.

Racing Events
Street Race: Kør et løb imod modstandere. For at gennemføre skal du minimum nå din “target” position, som afhænger af, hvilket niveau du spiller på.
One on One: Kør et løb imod en enkelt modstander og kom først over målstregen.
Eliminator: Kør imod en gruppe andre biler og vær sikker på ikke at være den sidste over målstregen i hver runde – ellers ryger du ud.

Style Events
Cone Challenge: Kør igennem en bane fyldt op med heller, kør igennem portene for at optjene kudos points. Banker du ind i en helle, bliver kudos points fratrukket.
Drift Challenge: Optjen et bestemt antal kudos ved at drifte.
Overtake Challenge: Overhal et bestemt antal biler inden tiden løber ud.
Speed Challenge: Få så meget fart som muligt på din bil, inden du når til hastighedsmåleren. Opnå den fastsatte hastighed for at gennemføre løbet.

Fælles for alle løb er, at det er muligt at optjene såkaldte Kudos points. Disse points optjener man eksempelvis ved at drifte, slide eller lave andre specielle tricks med sin bil. Antallet af Kudos points, man optjener under et løb, kan hele tiden ses i øverste højre hjørne. Når et løb er overstået, bliver de optjente credits og kudos gjort op. De optjente kudos points bliver lagt i en slags pulje, som er med til at afgøre, hvornår du stiger i graderne. Der er i alt 10 forskellige grader, hvor man starter på den 10 og langsomt rykker op imod 1. Jo flere Kudos man optjener i diverse løb, jo hurtigere stiger man i graderne.

Man kommer jo nok ikke uden om, at noget af det vigtige ved et bilspil er og bliver, hvilke biler, man kan køre i. Alle har uden tvivl deres favoritter, men fælles for alle biler i Project Gotham Racing 3 er, at de ikke kan køre under 170 MPH – dette svarer til ca. 275 km/t. Hvilket alligevel er en del hurtigere end undertegnedes Volvo kan køre med speederen i bund i medvind ned af verdens største bakke. Man kan igennem spillet købe biler for de credits, man optjener. Den dyreste bil er en Ferrari, som koster 1.500.000 credits, hvilket desværre ikke er specielt meget. Heldigvis bliver der løbende åbnet op for såkaldte ”konceptbiler”, som man dermed får mulighed for at købe.

Skulle man blive træt af de forud definerede løb, er der mulighed for at lave sine egne baner via ”Route Creator”. Det lyder egentligt ret fedt, men man opdager hurtigt, at man blot har mulighed for at definere en route igennem nogle fastsatte punkter i de tidligere nævnte byer. Selvom manualen hævder, at der er mulighed for at lave op til 100.000 forskellige baner, så virker det altså ikke specielt imponerende, når man ikke helt har mulighed for at bygge dem selv.

Achievements er jo en stor del af det nye Xbox-Live system. Hver gang man har opnået en achievement i et spil, scorer man nemlig nogle af de lækre gamerpoints, som man så kan blære sig med via sit gamercard. Project Gotham Racing 3 har i alt 20 forskellige achievements, som man kan optjene, og i alt er det muligt at optjent 900 gamerpoints – hvis man da får samtlige achievements, som spillet giver mulighed for.

En af de helt nye ting, som Xbox spillere verden over har kigget efter længe, er også kommet med i Project Gotham Racing 3. Her snakkes der naturligvis om Gotham TV – en slags spectator mode, som gør det muligt at følge med i andre folks Xbox-Live løb. Det er ikke altid frivilligt, om man ønsker at være på Gotham TV, for hvis man kører godt nok, så sker det automatisk, at man kommer med, og dermed åbner man op for en af de mest eftertragtede achievements i spillet, nemlig ”Gotham Hero”.

Nu er spillet jo uden tvivl et spil, der naturligvis kan spilles offline, men også en stor del af spilleglæden finder man online via Xbox-Live. For at sikre sig, at man ikke altid får høvl, når man spiller online, har Microsoft opfundet et system, som de kalder for TrueSkill rating. TrueSkill rating er et system, som vurderer din online kørsel og finder dine modstandere ud fra denne rating. Alt efter hvor mange points du har i din TrueSkill, får du tillige en TrueSkill titel. Man starter med at være Unranked, Newcomer, Rookie, Novice og senere hvis man bliver god nok, kan man opnå titler som Expert, Master, Gotham Hero og Gotham Star.

Eftersom Project Gotham Racing 3 er et af de første bilspil til Xbox360 konsollen, virker det også som om, at Microsoft har gjort sig rigtigt umage med de grafiske detaljer. Spiller man spillet på HDTV, får man naturligvis virkeligt noget for pengene, men det stiller jo også visse krav til fjernsynet. Det skal dermed også nævnes, at spillets grafiske side absolut ikke er kedelig på et almindeligt fjernsyn, så alle kan roligt gå ud og invistere i det.

Der er i alt 4 forskellige kameramuligheder: Bilen set bagfra, bilen set fra frontkamera højt og lavt, og så det nye, hvor man kan se ud af bilens vindue. Sidstnævnte tager lidt tid at vende sig til at køre med, men man føler virkeligt, at man får meget mere ud af spillet, når man har lært at køre på denne måde.

Selv om spillet uden tvivl er et af de bedste bilspil i første runde til Xbox360, så har det desværre også en svag side, nemlig lydsiden. Foruden et udemærket soundtrack, hvor man kan vælge imellem 9 forskellige playlists, består lyden i spillet mest af lyden fra motorerene fra de lynhurtige biler. Desværre kan denne lyd klassificeres som værende den samme, som når man er til det halvårlige check hos sin tandlæge. Specielt når man kører ved topfart i bilerne, bliver lyden et relativt stort irritationsmoment, men sådan er det jo nok generelt i mange bilspil.

Heldigvis har man jo mulighed for at smide sine egne musikstykker ind på Xbox360 harddisken, og få dem afviklet i spillet.

Project Gotham Racing 3 gemmer på virkelig mange timers underholdning. Hvis man starter med at gennemføre karrieremode på den nemmeste level og så vender tilbage for at gennemføre på et højere niveau, når man er blevet bedre, kan man godt forvente at blive underholdt et godt stykke ind i år 2006.

Dertil kommer naturligvis muligheden for at spille imod andre personer over Xbox-live. Der er stadigvæk uden tvivl mange, der stadigvæk spiller den forrige udgave af spillet, og mon ikke også det vil være muligt at spille Project Gotham Racing 3 spillere over Xbox-Live om et par år.

Skulle man alligevel syntes, at spillets karrieremode begynder at virke lidt triviel, er det uden tvivl blot fordi man spiller på et niveau, som man har for nemt ved at gennemføre – prøv et højere niveau eller spil lidt over Xbox-live og vend så tilbage til karrieremode på et senere tidspunkt.

Spillet er uden tvivl et af de bedste bilspil i Xbox360 konsollens launch lineup. Er man til bilspil, er det nærmest et must, at man lige husker at hive dette spil ned af hylden, før man begiver sig hjem for at tilslutte sin nykøbte Xbox360.

Muligheden for afvikling af turneringer er også blevet forbedret, idet spillet som tidligere nævnt også har mulighed for såkaldte spectator-mode via Gotham TV. Dermed vil man være fri for at have en dommer med i selve spillet, og alle som er i besiddelse af spillet vil kunne komme ind og kigge med live på finalerne.

Alt i alt må det konkluderes, at Project Gotham Racing 3 er en værdig opfølger til de forrige spil i serien, for slet ikke at nævne et værdigt bud på det første arkadebilspil til Xbox360 konsollen.
Project Gotham Racing 3

Project Gotham Racing 3